در گفتگوی 18:30 بررسی شد؛

چالش های پیش روی اجرای طرح عرضه مرغ سبک

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران مرغ گوشتی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای اجرای طرح عرضه مرغ سبک در کشور گفت:به منظور اجرای دقیق طرح باید نهاده ها کنترل و به موقع به مرغ داران عرضه شود.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در گفتگوی 18:30 در خصوص چرایی اجرا نشدن طرح عرضه مرغ سبک اظهار داشت:این طرح قرار بود در آذرماه سال 95 اجرایی شود اما به سبب مشکلات موجود هنوز انجام نگرفته است.

کمالی سروستانی تصریح کرد:بهترین وزن برای مرغ مصرفی ،1 کیلو و 200 گرم تا 1 کیلو و 800 گرم است، براین اساس ما به دنبال توزیع مرغ هایی با این اوزان هستیم تا هم بهره وری برای تولیدکننده بالا رود و هم به نفع مصرف کننده باشد.
 
وی افزود: در جلسات متعدد با بخش های مختلف به این نتیجه رسیدیم که از آذر ماه سال 95 این تعدیل وزن مرغ ها آغاز شود اما در زمان اجرا به فصولی رسیدیم که مرغداران برای شب عید برنامه ریزی می کردند و به دلیل افزایش تقاضا قیمت جوجه بالا رفت و هر قطعه جوجه به 1700 تا 2700 تومان رسید، این مسئله موجب شد مرغداران برای سرشکنی هزینه تولید، وزن مرغ را بالا ببرند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت:همچنین کشتارگاه ها مرغ سنگین وزن را گران تر از مرغ سبک وزن خریداری می کنند زیرا کشتارکن در مقابل کشتار یک مرغ سنگین وزن باید 2 مرغ سبک وزن را کشتار کند و در این شرایط ضایعات و زحمت کار مرغ سبک بیشتر است و به صرفه نیست.
 
سروستانی افزود:عرضه کننده هم مایل است مرغ گران قیمت را به مشتری بفروشد زیرا دو عدد مرغ سنگین وزن می شود 7 کیلو در حالی که همین تعداد برای مرغ سبک وزن در نهایت 3 کیلوگرم می شود و در نتیجه فروشنده سود بیشتر را در فروش مرغ سنگین می داند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف کننده نیز تمایل به خرید مرغ درشت دارد ،تصریح کرد:پیش تر در دوران کوپنی اینطور بود که مردم مرغ های درشت را  با کیفیت تر می دانستند اما امروز این مرغ ها که وزن بیشتری دارند ضایعات بیشتری هم دارند و صرفه اقتصادی آنها نسبت به مرغ سبک کمتر است.

وی ادامه داد:، از سوی دیگر بخش زیادی از چربی در عضلات مرغ باقی می ماند و برای سلامتی افراد نیز مضر است؛همچنین بر خلاف تصورات گذشته مرغ کم وزن خوش طعم تر از مرغ های سنگین وزن است.

سروستانی گفت: قیمت جوجه امسال نسبت به سال گذشته رشد 39 درصدی را تجربه کرد که این امر به تولید مرغ سنگین وزن منجر شد.

این مقام مسئول افزود: دنیا به دنبال مرغ سبک وزن است زیرا این نوع مرغ ارزش صادرات دارد و همه کشورهای منطقه طالب مرغی با وزن 1 کیلو و 200 گرمی هستند اما متاسفانه به دلیل شیوع آنفلوانزا صادرات ما به کشور عراق متوقف شد.

وی گفت: ما اجرای طرح عرضه مرغ سبک را متوقف نکرده ایم و به دنبال متعادل کردن قیمت نهاده ها هستیم و اگر این کار به درستی انجام شود چرخه تولید بهتر می چرخد چراکه هزینه خوراک و دارو در مرغداری ها کاهش می یابد و روند تولید نیز سرعت می گیرد بنابراین اگر نهاده ها کنترل شوند می توانیم این طرح را به مرحله اجرا برسانیم.
 
بر اساس این گزارش مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در ادامه برنامه  گفت: حدود 5 ماه از الزام مرغداران به عرضه مرغ سبک به بازار می‌گذرد، اما همچنان مرغ‌ها بالاتر از وزن مصوب راهی بازار می‌شوند. 

وی افزود:علت اجرایی نشدن این طرح این است که تمهیدات لازم برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده است. 
 
یوسف‌خانی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی مزایای مرغ سبک و معایب مرغ سنگین به مردم تصریح کرد: در حال حاضر مرغ عرضه شده در بازار بیشتر با وزن 2 کیلو به بالاست و این عادتی است که یک شبه نمی توان آن را تغییر داد.

وی گفت :عرضه مرغ سبک مستلزم تغییرات و تمهیدات فنی جدید در مرغداری‌هاست و مرغداران نیز به دلیل عدم استقبال مشتری ها از اجرای این طرح استقبال نمی‌کنند زیرا تصور می کنند میزان فروششان کاهش می یابد در صورتیکه خانواده ای که در هفته 4 کیلو مرغ مصرف می کند با خرید مرغ که وزن کمتر دارد باز هم همان 4 کیلو را مصرف می کند و تنها بر تعداد و حجم مرغ خریداری شده افزوده می شود .

 رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی  گفت: در حال حاضر بیشتر واحدهای تولید مرغ در کشور ورشکسته هستند و چک برگشتی دارند و برای گسترش تولید و اشتغال در صنعت مرغ باید شرایطی تمهید شود.  

 رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: با اجرای  طرح عرضه مرغ سبک حدود 400 هزار تن خوراک دام صرفه جویی می شود و این یعنی سود بیشتر و چرخ این صنعت سریعتر می چرخد و اگر نهادها کنترل شود، این طرح سریعتر اجرایی می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار