کرمانشاه؛

توسعه باغات مثمر با ارزش افزوده مناسب در شهرستان های مرزی

معاون استاندار کرمانشاه گفت: توسعه باغات مثمر با ارزش افزوده مناسب در شهرستان های مرزی استان زمینه و بستر ماندگاری و تثبیت جمعیت این مناطق را فراهم می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رضا رحیمی گفت:ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در نواحی مرزی کشور یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید است و اجرای طرح عظیم گرمسیری در همین راستا دنبال می شود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: مدیریت ارشد استان طی این مدت تمامی توان خود را به کار گرفته تا با بهره گیری از منابع عظیم آبی حاصل از اجرای طرح گرمسیری و سدهای در حال ساخت در شهرستان های مرزی استان، معیشت و اقتصاد این مناطق را بهبود بخشیده و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

این مدیر ارشد اقتصادی افزود: علاوه بر طرح عظیم گرمسیری، چندین سد بزرگ در شهرستان های مرزی استان در مراحل پایانی ساخت است که مجموعه سامانه گرمسیری با آن ها تکمیل می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر منابع آبی حاصل از ساخت سدها، استان کرمانشاه دارای بارش های سالانه بسیار خوبی است که باید به بهترین شکل از این نعمت الهی در جهت بهبود رفاه مردم و توسعه منطقه بهره گرفت.

رحیمی تصریح کرد: منابع آبی نقش بسیار مهمی در توسعه حوزه های مختلف به ویژه بخش اقتصادی دارند و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که با بهره گیری از سیستم های آبیاری جدید و کشت محصولات با ارزش افزوده بالا بیشترین بهره وری را از این منابع به دست آورد.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با تاکید بر اینکه دامداری و توسعه باغات می تواند جمعیت را در مناطق مرزی نگه دارد در ادامه خاطرنشان کرد: تنها با کشت های فصلی مانند گندم نمی توان انگیزه ها و جذابیت های لازم برای ماندگاری دایمی جمعیت را در این مناطق فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم تمدن بشری و شهرنشینی در طول تاریخ با باغداری شکل گرفته و همراه بوده است.

این مدیر ارشد اقتصادی استان توسعه باغداری را یکی از برنامه های اصلی در حوزه کشاورزی معرفی کرد و گفت: محصولات باغی دارای ارزش افزوده بسیاری هستند و باید بگونه ای برنامه ریزی شود که بخش اعظم این آب تخصیص یافته برای بخش کشاورزی به توسعه باغات اختصاص یابد.

این مدیر ارشد اقتصادی استان عنوان کرد: در بسیاری از کوهپایه های شهرستان های مرزی استان می توان با توجه به اقلیم منطقه به کشت درختانی مانند سیب، گردو، بادام، مرکبات، پسته و انگور پرداخت.

وی افزود: در این میان درختانی مانند پسته و انگور تنها به دو یا سه آب در سال نیازمند هستند و در عین حال دارای ارزش افزوده بسیاری هستند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اظهار کرد: برخی باغداران در شهرستان دالاهو از هر هکتار بادام دیم تا 15 میلیون تومان درآمد داشته اند که این رقم بسیار چشمگیر است.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان به درآمدهای بالای حوزه باغداری واقف شوند، بی گمان انگیزه بسیاری برای توسعه این بخش خواهند داشت.

وی ادامه داد: برای توسعه باغات نیازمند یک کار مداوم و گسترده فرهنگی هستیم تا کشاورزان به سمت این باغات گرایش پیدا کند.

این مدیر ارشد اقتصادی استان تصریح کرد: همچنین باید برای ایجاد سردخانه های میوه جات، صنایع تبدیلی و توسعه صادرات این محصولات برنامه ریزی کرد.

رحیمی اظهار کرد: حوزه کشاورزی به زودی برنامه جامع توسعه باغات در زمین های زیردست سدهای مناطق مرزی را تدوین و اجرایی می کند.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار