وزارت دفاع افغانستان اظهارات طالبان را رد کرد

طالبان با ارایه‌ آماری گفته‌اند که آنان در 10سال گذشته با بیش از 100هزار عملیات تهاجمی توانسته‌اند بیش از 150 هزار سرباز امنیتی افغانستان را به‌قتل برسانند اما وزارت دفاع این آمار را تکذیب کرد.

وزارت دفاع ملی اظهارات طالبان را تکذیب کرد

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح‌الله مجاهد صبح امروز یادآور شد که آنان در ده‌سال گذشته حدود ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ عملیات تهاجمی را علیه نیروهای افغان و قوت‌های بین‌المللی در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند.

مجاهد افزود که بیش از ۱۵۵ هزار سرباز افغان در اثر این عملیات‌ها کشته و حدود ۹۸ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان حدود ۵۰۷۳۳ موتر و تانک و ۵۵۱ طیاره مربوط نیروهای افغان و بین‌المللی در این عملیات‌ها نابود شده‌اند.

کشته و زخمی شدن حدود ۸۲ هزار سرباز خارجی طی ده سال گذشته از دیگر آماری بود که توسط مجاهد عنوان شد.

براساس گفته‌های سخنگوی طالبان؛ در ده سال گذشته ۱۱۹۷۴ طالب کشته و ۱۳۲۶۱ تن دیگر زخمی شده‌اند؛ همچنان ۱۲۷۶ واسطه نقلیه آنان نابود شده‌است.

مقام‌ها در وزارت دفاع ملی؛ اما این آمارها را تکذیب کرده می‌گوید که کشته‌شدن بیش از ۱۵۰ هزار سرباز در ده سال گذشته را هیچ منطقی قبول نمی کند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در گفتگو با آوا یادآور شد که آمار طالبان را هیچ منطقی نمی‌تواند قبول کند.

آقای وزیری اما خاطر نشان کرد که طی یک و نیم دهه گذشته هر قدر سربازی که در افغانستان به‌شهادت رسیده‌اند؛ مسوول آن گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان می‌باشند.

طالبان در سال ۱۹۹۴ میلادى توّسط «ملاّ محمّد عمر» در قسمت جنوبى افغانستان در شهر «قندهار» تأسیس شد و از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ قسمت اعظم کشور را تحت سیطره خود داشتند.

آوا نوشت: این گروه در سال ۲۰۰۱ پس از فرویزی برج‌ها‌‌‌ی تجارت جهانی، ظاهراً توسط ائتلاف به رهبری امریکا سرکوب و از پایتخت خارج ساخته ‌شد؛ اما اکنون پس از حدود ۱۶ سال از سقوط این گروه، هنوز طالبان، در ناامن سازی افغانستان، تهدید جدی به شمار می‌رود.


انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار