ساخت فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند آغاز شد

اجرای طرح ساخت فاز سوم سد «کمال خان» در استان نیمروز افغانستان در مرز ایران روی رودخانه هیرمند با حضور «محمد اشرف غنی» آغاز شد.

ساخت فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  اجرای طرح ساخت فاز سوم سد «کمال خان» در استان نیمروز افغانستان در 100 کیلومتری مرز ایران بر روی رودخانه هیرمند روز جمعه با حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان آغاز شد.

قرارداد ساخت این سد به ارزش حدود 80 میلیون دلار در حضور رئیس جمهوری افغانستان در نیمروز بین یک شرکت ترکیه ای و وزارت انرژی و اب افغانستان امضاء شد.

بر اساس این قرارداد، فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند 4 سال به طول خواهد انجامید و با تکمیل آن، بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین های زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار خواهد داد.

اشرف غنی هنگام امضای این قرارداد گفت که سد کمال خان، با هدف احیای «سیستان» باستان ساخته می شود و بار دیگر این منططه را به مرکز تمدن تبدیل خواهد کرد.

وی افزود که بدون تکمیل شدن سد کمال خان، نیمروز متحول نخواهد شد و بهره برداری از این سد، به رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم منجر خواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان از مردم منطقه خواست تا در اجرای طرح های زیربنائی نقش فعال ایفا کرده و در این زمینه با دولت همکاری کنند.

«علی احمدعثمانی»، وزیر انرژی و آب افغانستان در آئین آغاز اجرای طرح ساخت فاز سوم سد کمال خان گفت که ساخت این سد در ادامه تلاش های وزارت انرژی و آب برای مهار و مدیریت آب های کشور صورت می گیرد.

اشرف غنی، سال گذشته اعلام کرده بود که احداث فاز سوم سد کمال خان در مسیر رودخانه هیرمند در اولویت 21 سد در دست ساخت این کشور قرار دارد.

فاز دوم سد کمال خان پس از 49 سال در آذرماه سال 94 به بهره برداری رسیده است و فاز اول آن، چهار دهه قبل در زمان «محمد داود»، اولین رئیس جمهوری افغانستان، ساخته شد، اما به دلیل جنگ و ناامنی فازهای دوم و سوم این سد، ناتمام باقی مانده بود.

افغانستان درصدد است تا با ساخت این سد سالانه 850 میلیون متر مکعب آب رودخانه هیرمند را بر اساس قرارداد منعقد شده در سال 1351 خورشیدی میان دو کشور اندازه گیری و به همان میزان به ایران سرازیر کند.

بر اساس قراردادی که در سال 1351 خورشیدی میان «امیرعباس هویدا»، نخست وزیر وقت ایران و«موسی شفیق»، همتای افغان وی به امضا رسید، مقرر شد در هر ثانیه 26 متر مکعب آب رودخانه هیرمند با حجم سالانه 850 میلیون متر مکعب یا 20 درصد از آب این رودخانه به دریاچه هامون ایران سرازیر شود. 

وزارت انرژی و آب افغانستان، ساخت این سد و اندازه گیری آب برای سرازیر شدن به ایران را به عنوان بازی برد – برد، بین ایران و افغانستان دانسته و گفته است که با این اقدام هم افغانستان آب را مدیریت می کند و هم ایران حقابه خود را بصورت نظام مند دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار