شیراز؛

آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی است

نخستین روز اردیبهشت، روز بزرگداشت استاد سخن، شیخ اجل سعدی شیرازی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نخستین روز اردیبهشت را بنام شاعری بزرگ نام نهاده اند که عطر کلامش در غزلیات و توانمندیش در نثر گلستان و نظم بوستان تنها گوشه ایی از هنرها و هنروری اوست.
 
سعدی شیرازی، شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی نامدار ایرانی، تاثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌ است.
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی 
 
نام کامل او ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف و تخلص او سعدی است.
 
آرامگاه وی در شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است.
 
کتاب‌های گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر روشنفکران غربی از جمله ولتر و گوته تاثیرگذار بوده‌اند.
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی 
 
محمد مرادی شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: یکی از مهمترین علت تمایز سعدی از دیگران شاعران این است که سعدی در 2 حوزه کاملا متفاوت از نظر ادبی توانسته در راس ادبیات اسلام و ایران قرار بگیرد، یکی در حوزه شاعرانگی با وجود غزل ها و بوستان ها و دیگری در حوزه نثر است، و هیچکس مثل سعدی نداریم در دو حوزه متفاوت توانسته باشد، موفق و جهانی شود و در کل تاریخ ادبیات بماند.
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی 
 
مرادی با اشاره به اینکه اوج هنر سعدی در تعادلی است که بین زبان و محتوا برقرار کرده است، افزود: سعدی از شاعرانی نیست که بخواهد زبان را فدای محتوا، و محتوا را فدای زبان کند، و او توانسته با رعایت زیبایی های زبانی در کنار سادگی، تعالیم اخلاقی، انسانی و مذهبی خود را به مخاطب منتقل کند.
 
وی ادامه داد: یکی از جنبه های تجربه آموزی شعرهای شیخ اجل سعدی شیرازی که باعث شده است، اشعارش قابل همزاد پنداری ویژه ایی با مخاطب برقرار کند تجربه هایی است که از طریق سفر هایش کسب کرده است.
 
مرادی با اشاره به اینکه هرچند درباره سفرهای سعدی نظرهای مختلفی دارد، اظهار داشت: برخی از منتقدان بر این باورند که شیخ اجل سعدی شیرازی بسیاری از نقاط قلمرو اسلامی را سفر کرده است و حتی خود سعدی در شعرش می گوید:
 
برو خوشه چین باش سعدی صفت          که گردآوری خرمن معرفت
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: برخی سفرهای سعدی انفسی است در واقع این سفرها در درون او اتفاق افتاده است، و این شاعر به زیبایی توانسته تجربه های درونی خود را در خدمت اخلاق و مبانی فکری قرار دهد و بتواند از این طریق با مخاطب خود به نحو مثبت و موثری ارتباط برقرار کند.
 
مرادی بیان کرد: در کنار سفرهای سعدی در زمان حیات، میتوان گفت شعر سعدی هم سفر کرده است، قبل از آن که سعدی سفر کرده باشد شعرش سفر کرده همانطور که در زمان حیات خود میگوید: 
 
 
هفت کشور نمی کنند امروز     بی مقالات سعدی انجمنی
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی 
 
این نشان دهنده این است که سعدی هم در زمان و مکان سفر کرده است و اشعارش در تمام نقاط پیچیده است.
 
سعدی پس از 30 سال سفر توانست در اوج هنر، شعر و نثر فارسی را با طلایی ترین کلمات ماندگار کند.
 
سعدی یکی از پایه های بنای استوار زبان و ادب فارسی است و شعر و نثر او شکوهمندانه در فرهنگ امروز می درخشد.
 
این شاعر درجه اول زبان فارسی به زیبایی مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را در اشعارش منعکس کرده است.
 
آغاز اردیبهشت ماه تاریخ تولد گلستان سعدی است 
 
یک گردشگر خارجی در مصاحبه با خبرنگار گروه باشگاه خبرنگاران گفت: من ازکشور آلمان آمدم خیلی ایران را دوست دارم مخصوصا آرامگاه سعدی را، و من زمانی که متوجه شدم اشعار سعدی بر سر در سازمان ملل نقش بسته است خیلی حیرت زده شدم.
 
بنى آدم اعضاء یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوى بدرد آورد روزگارد
دگر عضوها را نماند قرار
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار