خودکفایی ایران در زمینه تولید سلول‌های بنیادی و بازساختی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته ایران در زمینه تولید سلول‌های بنیادی و بازساختی کشوری خودکفا است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  امروز در دومین کنگره بین المللی سلول‌هاى بنیادی و پزشکی باز ساختی گفت: پیشرفت در زمینه تکنولوژی سلول‌های بنیادی نیاز دارد تا دوباره دو وزرات خانه علوم و بهداشت باهم یکی شوند.

وی ادامه داد: ما در زمینه نانو پیشرفت های خوبی داشته ایم اما در زمینه علوم اعصاب تنها تحقیق کرده ایم و هنوز این تکنولوژی بومی نشده است.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در زمینه علوم اعصاب 17 علم وجود دارد که می تواند روی آن کار شود و باید این تکنولوژی را بومی کنیم.

وی افزود: اگر قرن بیستم را به نام ژن و تکنولوژی های سلولی نامیده‌اند، قرن حاضر را دوران علوم اعصاب و شناخت زیستی معرفی می‌کنند که ما باید وارد بحث مدل‌سازی بهره برداری حوزه  تشخصی و درمانی شویم.

فرهادی ادامه داد: علوم اعصاب 17 شاخه دارد و ما می توانیم به این 17 حوزه وارد شویم و تکنولوژی آن را بومی سازی کنیم.

وی اظهار داشت: در زمینه علوم زیستی دنیا پیشرفت زیادی داشته است؛  امروز در علوم حد مرزی وجود ندارد و تمام علوم فیزیک و مهندسی باهم درآمیخته اند. پژوهشگران باید دست به دست هم بدهند تا کشور بتواند به دستاوردهای خوبی در این زمینه برسد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما در زمینه تکنولوژی نانو پیشرفت خوبی داشته ایم، اظهار کرد: ما در زمینه تحقیقات علوم اعصاب خوب وارد شدیم اما در زمینه تکنولوژی آن هنوز خیلی از دنیا عقب هستیم.

فرهادی ادامه داد: امروز عنوان می شود حلقه بین علوم پایه و علوم ترجمان یعنی تبدیل فن آوری به تولید و بهره داری گم شده است اما امروز با ورود دانشگاه‌ها و هم افزایی آن‌ها با صنعت باعث شده این حقله ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید بعد از علوم پایه و ترجمان وارد مرحله درمانی شویم، ابراز کرد: ستاد مشترکی در مشهد ایجاد شده که کمک موثری به ورود ما به مرحله درمانی می کند و امیدواریم این ستاد حلقه اتصال دانش سلول‌های بنیادی در شمال شرق کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.