سرهنگ رمضانی مطرح کرد؛

مردم به باج افزارها باج ندهند

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا با اشاره به تهدید جدی باج‌گیران فضای مجازی از مردم خواست تا به باج افزارها باج ندهند.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ ‌حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا اظهار داشت: باج افزارها یکی از انواع بدافزارهای نوظهور و خطرناک است که فعالیت آن‌ها در سال‌های اخیر رو به ازدیاد گذاشته و مقابله با آن‌ها نیز مشکل شده است.
 
وی ادمه داد‌: این دسته از بد‌افزارها پس از رخنه به رایانه فرد قربانی و رمزنگارهای فایل های مهم موجود بر روی آن دسترسی کاربر را به فایل‌های اصلی خود و محتوای آن‌ها محدود می‌کند و پیغام‌هایی را مبنی درخواست وجه جهت رمزگشایی فایل‌ها به قربانی نمایش می‌دهد و بازه زمانی را به منظور پرداخت باج برای او تعیین می‌کند. 
 
این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول باج افزارها از طریق اجرای فایل‌های آلوده الصاق شده به نامه‌های الکترونیکی و یا بازدید از وب سایت‌های آلوده به سیستم قربانی راه می‌یابند و برخی از اوقات این عمل از طریق انتخاب فرد قربانی و از طریق مهندسی اجتماعی رخ می‌دهد، از جمله باج افزارهای شناخته شده می‌توان به Reveton, Cryptolocker,Cryptowall , Dharma ,Cerber و غیره اشاره کرد .
 
سرهنگ رمضانی افزود: باج افزارها معمولا اقدام به رمز نگاری فایل‌ها با پسوند‌های خاص و مهم همچون PDF,DOC,DOCX,PPT,JPG,TXT, JPEGو غیره که از اهمیت بیشتری برای کاربران برخوردار هستند، می‌کنند تا از این طریق قربانیان را مجبور به پرداخت باج کنند.
 
معاون اموربین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا  بیان کرد: باج افزارها به منظور جلوگیری از ردیابی، مبلغ درخواستی از قربانیان را به صورت BITCOIN و یا سایر ارزهای مجازی دریافت می‌کنند. 
 
سرهنگ رمضانی گفت: برابر گزارش‌های مراکز رسمی بین المللی مقابله با جرایم سایبری باج افزارها در سال 2016 خسارت‌های مادی و معنوی بسیار بالایی به کاربران حقیقی و حقوی در فضای سایبر وارد ساخته‌اند و اصلی ترین اهداف نسل جدید باج افزارها را سازمان‌های دولتی، موسسات مالی و بانکی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و شرکت‌ها تشکیل می‌دهند زیرا از این طریق مبالغ بیشتری نصیب مجرمان سایبری می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه‌ باج افزارها دارای مکانیسم پیچیده‌ای هستند و بهترین راه مقابله با آن‌ها جلوگیری از آلودگی سیستم‌های رایانه‌ای و مسدود کردن راه‌های نفوذ آن‌ها به سیستم است،  نکاتی را در خصوص روش‌های مقابله با باج افزارها به شرح ذیل عنوان کرد :‌

•  تهیه نسخه پشتیبان از تمامی داده‌ها حساس
•  استفاده از آنتی ویروس و نرم‌افزارهای ضد بد‌افزار و به روز رسانی آن‌ها
•  فعال نمودن دیواره آتش و پیکربندی صحیح آن
•  باز نکردن نامه‌های الکترونیکی و پیوست‌های مشکوک وناشناس
•  عدم بازدید از وب سایت‌های ناشناس و آلوده
•  بروز رسانی سیستم عامل و نرم‌افزارهای مورد استفاده
 
معاون اموربین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از کاربران و قربانیان اینگونه بد افزارها خواست از پرداخت باج به مجرمان سایبری خوداری کنند زیرا در صورت پرداخت باج نیز تضمینی برای رمزگشایی فایل‌ها وجود ندارد . 
 
سرهنگ رمضانی در خاتمه به شهروندان توصیه کرد‌: در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج موضوع را از طریق وی سایت پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR به این پلیس منعکس کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار