معاون وزیر صنعت در نشست خبری مطرح کرد:

دلیلی ندارد واحدهای صنعتی تا ابد کار کنند و تعطیل نشوند!

یزدانی گفت:اگر بنگاهی قبل از انقلاب احداث شده باشد دلیلی ندارد که تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه هایی می توانند با گذشت زمان ادامه حیات دهند که خود را به فناوری روز مجهز کرده باشند.

بازگشت بیش از 3 هزار واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولیدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی یزدانی معاون وزیر صنعت در نشست خبری خود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده بود، در ابتدای سخنرانی خود به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سالی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید نامگذاری شده تلاش بر این است که این نکته کلیدی را درست شناسایی کنیم.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به عنوان یک سازمان توسعه ای است که در چارچوب قانون و طبق اساس نامه خود اقداماتی را انجام می‌دهد علاوه بر این موضوع این سازمان دارای 31 شرکت استانی نیز است.

یزدانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد: 2 هزار و 411 واحد جدید با اشتغال بالغ بر 38 هزار و 392 نفر در سال 95 به بهره برداری رسید که این امر نشان از رشد 8 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

به گفته وی طی 3 سال و نیم اخیر حدود 8 هزار و 92 واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر 132 هزار و 196 نفر در داخل شهرک ها و واحدهای صنعتی مستقر هستند که عمده آنها مربوط به صنایع کوچک می‌شود،  همچنین در سال گذشته نیز 4 هزار و 31 قرارداد جدید در داخل شهرک‌ها و با مساحت بالغ بر هزار و 373 هکتار که از نظر تعداد قرارداد نسبت به سال 94 روند صعودی 19 درصدی را پشت سر گذاشته ،منعقد شده و این امر سبب افزایش سرمایه‌گذاری در کشور شده است.

یزدانی گفت: در 5 روز آخر سال 95 حدود 730 قراداد برای سرمایه گذاری جدید منعقد شد، همچنین بالغ بر هزار و 81 واحد تعطیل شده در دولت های قبل به چرخه تولید بازگرداننده شدند و در مجموع 42 ماه بالغ بر 3هزار و 468 بنگاه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

 یزدانی با اعلام اینکه در حال حاضر آمار نهایی میزان واحدهای تولیدی را به تفکیک سال و دلایل تعطیلی آنها ندارم، تصریح کرد: اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده، دروغ است ولی تلاش گسترده‌ای برای فعال بودن صنایع صورت گرفته است، اما این که بخواهیم تعطیلی واحدها را پررنگ کنیم، به نفع نظام نیست.

وی اضافه کرد: به صورت کلی میانگین تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده و به چرخه تولید بازگشته نسبت به تعداد واحدهایی که تعطیل شده اند، بیش از دو برابر بوده است.

 معاون وزیر صنعت با اشاره به اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در این حوزه عنوان کرد: اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در جهت ایجاد زیرساخت ها در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی و اقدامات نرم افزاری نیز درجهت حمایت ازبنگاه های صنعتی صورت گرفته است.

وی اذعان داشت: 793 شهرک، ناحیه و زمین را در قالب حق انتفاع واگذار می کنیم و هیچ پولی بابت این زیرساخت ها دریافت نمی شود.

یزدانی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد: به منظور تحقق سیاست های این اصل مکلفیم از طریق انتخابات اداره بنگاه ها و مساحت قابل واگذاری به بخش خصوصی واگذار کنیم و در مجموعه 264 شهرک، 250عدد آن تحویل داده شده و اداره بیشتر آنها توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.

معاون وزیر صنعت اظهار داشت: تا کنون به 86 شهرک صنعتی غیر دولتی مجوز داده ایم که 41 عدد از آنها در مرحله ساخت و ساز قرار گرفته و مابقی آنها پروانه بهره برداری را گرفته اند. همچنین در این شهرک ها بیش از 6هزار و 72 واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر 120 نفر مشغول فعالیت هستند.

یزدانی با اشاره به دلایل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی عنوان کرد:مشکل تامین بازار ،نقدینگی،فرسودگی ماشین آلات و اختلاف بین شرکا از جمله دلایل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی است.

وی تصریح کرد: قطب های صنعتی در شهرستان پردیس و اطراف تهران شکل گرفته اند علاوه بر آن ها قطب هایی شکل گرفتند که نه شهرک صنعتی دولتی و نه شهرک غیر دولتی نامیده می شود که یکی از اقدامات دولت ساماندهی این لکه های صنعتی است.

یزدانی گفت: در کل کشور بالغ بر 139 هزار و 457 هزار هکتار اراضی در اختیار ما قرار گرفته که 15 هزار و 890 آن در این دولت و مابقی از سال 62 اتفاق افتاده است؛ همچنین در ابتدای سال 92 ، 48 درصد ازمجموع واحدهای تعطیل شده مربوط به دولت قبل بوده و مابقی آن مربوط به دولت های گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت 9 منطقه اقتصادی یکی از ماموریت های مهم ما به شمار می آید، افزود: مدیریت استان های یزد، لرستان، بوشهر، فارس، همدان، کردستان، گلستان، سمنان و خراسان شمالی بر عهده ما بوده همچنین شایان ذکر است که در این مناطق گمرک وجود داشته و امر صادرات به راحتی اتفاق می افتد. علاوه بر این موضوع قرار بر این است تا ظرف یک ماه آینده کار واگذاری ها در منطقه آزاد بوشهر انجام شود.

یزدانی بیان کرد: در حوزه ایمنی کشور هزار و 223 ایستگاه آتش نشانی در داخل شهرک ها احداث شده اند، همچنین در حوزه سیاست های برنامه ششم توسعه واگذاری 200 عدد از 760 شهرک دارای تصفیه خانه فاضلاب انجام شده است.

معاون وزیر صنعت عنوان کرد: در سال گذشته 114 هزار نفر را تحت آموزش قراردادیم و در سال جاری نیز آموزش 160 هزار نفر را دردستور کار خود قرار داده ایم؛ همچنین در سال گذشته حدود هزار و 336 قرارداده با بنگاه های صنفی در داخل شهرک ها صورت گرفته و در این خصوص تفاهم نامه هایی به امضا رسیده است.

وی گفت: تا کنون کار شناسایی 155 خوشه صنعتی تمام شده است، همچنین تأمین منابع مالی با همکاری سازمان های فرابورس و بورس کالا انجام شده است.

معاون وزیر در پاسخ به سوالی که شما اعلام می‌کنید که تا پایان 93 ، 12 هزار واحدتولیدی تعطیل بودند و ما امروز این میزان تعطیلی را تا حد قابل توجهی کاهش داده ایم به صورت روشن در طول دولت یازدهم چه میزان واحد تولیدی تعطیل و به آمارهای گذشته اضافه شده است؟ گفت: آمارها مانند جمعیت انسانی هر روز در حال تغییر است اما  باید بگویم، باید منصفانه قضاوت کنیم اگر بنگاهی قبل از انقلاب احداث شده باشد دلیلی ندارد که تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه هایی می توانند با گذشت زمان فعال و ادامه حیات دهند که خود را به فناوری روز مجهز کرده باشند.

 یزدانی دربخش دیگری ازسخنانش نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات بنگاه های کوچک را یکی از موانع این بخش دانست و افزود: اقدامات می بایستی درجهت آموزش و رفع معضلات آنها انجام شود؛ علاوه بر این موضوع در سیاست های سال جاری آنچه که در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بوده این است که در 80 درصد شهرک ها و نواحی صنعتی شاهد هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم بود.

وی در پایان بیان کرد: پیش پرداخت واگذاری زمین در داخل شهرک ها تا سقف 5 درصد تقلیل یافته و مدت زمان بازپرداخت این اقساط را از 30 ماه به 48 ماه افزایش داده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار