باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نامهربانی با یار مهربان؛ کتاب

قلمی روی کاغذ می‌نشیند، اندیشه‌ایی پرواز می‌کند و جهانی خلق می‌شود به مهربانی یار مهربان.

نامهربانی با یار مهربان؛ کتاببه گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قلمی روی کاغذ می‌نشیند، اندیشه‌ایی پرواز می‌کند و جهانی خلق می‌شود به مهربانی یار مهربان، یار مهربانی به نام کتاب، کتابی که زمینی است که درختانش واژه‌هایند و صفحه‌هایش برگ، درختانی که برای رسیدن به هوای تازه در فضای اندیشیدن از طرف مؤلف به سوی مخاطب پرواز می‌کنند.

این پرواز اما به جز خواننده کتاب برای خود مؤلف هم تجربه‌ای لذت‌بخش است.

احمد شاکری نویسنده در همین رابطه گفت: وقتی نویسنده دست به قلم می‌شود و نوشته‌اش به مخاطب می‌رسد، تجربه و مشارکتی به وجود می‌آید که بسیار برای نویسنده لذت‌بخش است، این تکثیر، این حس مشترک، رابطه‌ با مخاطبین با سلایق متنوع، حسی را در نویسنده به ارمغان می‌آورد که بسیار برای او خوشایند است .

کتاب و کتاب خواندن مفهومی است که خواننده را به بیشتر دانستن و آگاهی سوق می دهد، کتابی که برای رسیدن به مخاطب از دوران قدیم سفر طولانی را طی کرده است. 

رضا عابدین مدیر چاپخانه و از فعالان نشر در مورد همین سفر کتاب به خبرنگار ما گفت: اولین کتاب در جهان در چین به نام الماس سوماترا به معنا و شکل امروزی چاپ شد و کتاب برای رسیدن به این شکل، حاصل زحمت و ممارست‌های بسیاری از افرادی است که به شکلی به فکر بهتر اندیشیدن مردم جهان بوده‌اند.

یار مهربان اما این روزها در مرحله تألیف و حقوق مؤلف، مهربانی آنچنانی نمی‌بیند.
 
علیرضا داوودی‌پور عضو اتحادیه ناشران در مورد حقوق مؤلف گفت: ما متأسفانه عضو قانون جهانی موسوم به کپی‌رایت یا حقوق مؤلف، نیستیم، برای مثال در کشورهای عربی بسیاری از کتاب‌های ما کپی می‌شود و به چاپ می‌رسد.

اما، ما نمی‌توانیم اعتراضی کنیم، چون خود به این قانون پایبند نیستیم.

داوودی‌پور ادامه داد: برای مثال کتاب‌های استاد فرشچیان با هزینه و قیمت گزافی به چاپ رسید اما به علت نداشتن این قانون به فضای مجازی، تکثیر در قالب لوح فشرده، و در فلش‌های کوچک رفت و همین اتفاق  بر صنعت نشر بسیار ضربه زد. 

داوودی‌پورهمچنین خاطرنشان کرد: باید قانون‌گذاری بسیار موثرتری در این رابطه صورت بگیرد و کسانی پای این کار بیایند که خود در فضای صنعت نشر و کتاب تجربه داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز به شکلی قانون‌گذاری شده است که فرصت برای سرقت بسیار وجود دارد، و تا بخواهند با روال اداری رسیدگی کنند، کتاب به شکل غیرقانونی تکثیر و فروخته شده است، ما احتیاج به ساز و کاری حتی مثل راه‌اندازی سامانه صد و ده در راستای حل این معضل داریم که سرعت رسیدگی‌اش بسیار بالا باشد.

این نامهربانی با مؤلف در حالی است که سرانه مطالعه در کشور تنها چند دقیقه است و خریدن کتاب در آخرین اولویت خانواده‌های ماست.

عابدین مدیر چاپخانه همچنین، در مورد سرانه مطالعه گفت: سرانه مطالعه در کشور حدود هشت دقیقه است که این بسیار فاجعه است و برای بیشتر کردن این زمان، سال‌ها برنامه‌ریزی احتیاج است، باید مسئولان فرهنگی و قانون‌گذار همه دست به دست هم بدهند تا این معضل حل شود.

کتاب، کتابخوانی، احترام به حق و حقوق مؤلف، حلقه‌هایی از یک زنجیره‌اند که نبود هر کدام بر روند و حرکت صنعت نشر کشور تاثیر می‌گذارد و این در حالی است که در جهان با وجود اتفاقاتی مثل کتاب در فضای مجازی یا کتاب‌های گویا ما هم به سرعت بیستری در این صنعت احتیاج داریم.


گزارش از بهنام صادقی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.