دهقان: عربستان به نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است/ اگر واشنگتن برجام را نقض کند، ما آن را آتش می‌زنیم

وزیر دفاع در مصاحبه با شبکه روسیاالیوم تاکید کرد کشورهای غربی عامل ایجاد ناامنی در منطقه غرب آسیا هستند.

دهقان: عربستان به نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است/ غربی‌ها عامل ایجاد ناامنی در خاورمیانه هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم درباره تروریسم گفت: من فکر می‌کنم اگر ما حاکم کردن فضای سیاسی بر مفاهیم سیاسی را کنار بگذاریم خیلی ساده می‌توانیم به مفهوم مشترکی در خصوص تروریسم برسیم. غرب در طول زمان کوشیده است که بگوید تروریست یعنی کسی که می‌کوشد در هر جای دنیا به منافع و اهداف بین‌المللی غرب لطمه وارد کند، به نظر غربی‌ها این یعنی تروریسم. ما این تعریف را قبول نداریم. 

وزیر دفاع ایران افزود: مبارزه ملت‌ها و مبارزه افراد برای دستیابی به حق یک امر درست می‌دانیم و آن را تروریسم نمی‌دانیم. فرض کنید که ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی که در برابر رژیم اسرائیل به مبارزه می‌پردازند، ما آنها را نیروهای مقاومت و مجاهد می‌دانیم. آنها با یک غاصب و متجاوز مبارزه می‌کنند. امروز در برخی کشورهای عربی به ویژه عراق، سوریه و یمن افرادی هستند که علیه نظام قانونی این کشورها که بر آمده از خواسته و نظر مردم است، می‌جنگند و ما آنها را حتماً تروریست می‌دانیم و آنها را جز ملت‌شان هم تلقی نمی‌کنم؛ زیرا اگر واقعاً این ها متعلق به ملتی باشند، آنها نمی‌توانند علیه منافع ملت خود و مردم خود بجنگند، چون این ملت، ملت خودشان خواهد بود و این سرمایه‌ها داشته‌های خود آن افراد است.

دهقان اضافه کرد: اما آن چیزی که در این فضا خیلی مهم است این است که کسانی که در عراق و سوریه علیه نظام و ملت می جنگند اصلاً اهل آن کشور نیستند و اصلاً از  این منطقه نیستند بلکه از کشورها و مناطق دیگری به این کشورها آمده اند.

وی افزود: متاسفانه اینها نام اسلام را یدک می کشند، آن هم در حالی که هیچ ارتباطی میان آن ها و اسلام وجود ندارد. هیچ رابطه‌ای میان اسلام و تروریسم وجود ندارد. اسلام دین صلح و آرامش است. از این رو فهم وضعیت سوریه چندان دشوار نیست، تفکیک  این تروریست‌ها از دیگران کار دشواری نیست. ممکن است برخی افراد سلاح به دست گرفته باشند، اما از این سلاح علیه ملت استفاده نکرده‌اند. ما داعش و جبهه ‌النصره را دو گروه تروریستی می‌دانیم و معتقدیم تمام جهان باید به عراق و سوریه کمک کنند تا این گروه‌های تروریستی را از بین ببرند.

وزیر دفاع ایران تاکید کرد: امروز فعالیت این گروه‌های تروریستی به سوریه و عراق محدود نمی‌شود. آن ها در روسیه دست به اعمال تروریستی زده‌اند و همچنین کشورهای شرق آسیا و آسیای مرکزی نیز در معرض تهدید این گروه‌ها قرار دارند. نابود کردن این تروریست‌ها نیازمند اقدامی دسته جمعی است. 

دهقان افزود: تعریفی دوگانه از تروریسم وجود دارد. نمی‌توان تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم کرد. این همان بکارگیری استانداردهای دوگانه است که تروریسم را بر اساس منافع آمریکا تقسیم‌بندی می‌کند نه به قصد مقابله با تروریسم. 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم. اسرائیل یک رژیم جعلی و اشغالگر است. اسرائیل رژیمی جنایتکار و متجاوز به حقوق فلسطینی ها است بنابراین ما هیچ نوع مناسبتی نمی‌توانیم با آنها داشته باشیم. 

وزیر دفاع ایران درباره اختلاف ایران و عربستان و چشم‌انداز روابط این دو کشور گفت: ما باید این اصل را در ذهن‌مان داشته باشیم که اختلافی میان تشیع و تسنن وجود ندارد، هر دو ما مسلمان هستیم و اعتقاد به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله داریم و همه ما قرآن را قبول داریم. ما همه این‌ها را قبول داریم، اما آنچه که هم اکنون این مشکلات را پدید آورده است وهابی‌گری و سلفیت است. از آغاز این جریان وهابیت در عربستان این مشکلات در کشورهای اسلامی ایجاد شده است که برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی بکوشند. این مساله از همان آغاز یک سیاست انگلیسی بوده است. انگلیسی‌ها وهابیت را به وجود آوردند تا جهان اسلام را تکه تکه کنند. 

دهقان خاطرنشان کرد: شعار اصلی ما در ایران در مورد وحدت جهان اسلام است. ما با تمام توان برای تحقق این امر می‌کوشیم و تلاش می‌کنیم هرگونه اختلاف میان مذاهب اسلامی را کنار بزنیم. امروز عربستان یک راه اشتباه را در پیش گرفته است. آنها شیوه‌ای در پیش گرفته اند که اجازه دهید آن را شیوه ای غیرعربی بخوانم. آنها به تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران روی آورده‌اند با این تصور که ایران به دنبال تسلط بر برخی کشورها و حضور در این کشورهاست و به مداخله در امور کشورها می پردازد که این تصورات صرفاً اوهام است و هیچ مدرکی برای صحت این اوهام وجود ندارد. 

وی افزود: برای ما مهم است این است که ملت‌های مسلمان سربلند و قوی باشند و این کشورهای اسلامی و ملت‌های‌شان تحت تاثیر استبداد قرار نگیرند و آن ها بر اساس اعتقادات‌شان زندگی کنند و در جهان حضور داشته باشند. ما به حقوق و سرزمین‌های همسایگان‌مان تجاوز نمی‌کنیم. ما مداخله‌ای در امور داخلی کشورهای همسایه‌مان نداریم، اما متاسفانه امروز عربستان به نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است. آنها به مساله ایران و عربستان و فارس و عرب دامن می‌زند، آنها این مسائل مذهبی و قومی را مطرح می کنند تا بر منطقه مسلط شوند. حضور آمریکا در منطقه ما با پول‌های آنها انجام می‌شود. 

وزیر دفاع ایران اضافه کرد: کشورهای عربی و حتی عربستان باید بدانند که امروز با پول آنها آمریکا وارد منطقه ما شده است و با پول آنها امنیت اسرائیل تامین می شود. تنها اسرائیل است که به این صحنه‌ها نگاه می‌کند و خوشحال است. مسلمانان به جان هم افتاده اند و به جای اینکه برخی جوانان در ساخت کشورشان مشارکت داشته باشند در این نبردها شرکت می‌کنند.

دهقان گفت: معتقدم بهترین شیوه‌ای که عربستان می‌تواند در این برهه در پیش بگیرد این است که یک لحظه فکر کند و ببیند اقداماتی که انجام می‌دهد و پشتیبانی تسلیحاتی که از تروریست‌ها به عمل می‌آورد و حمایتی که از آنها به عمل می آورد و آموزشی که به آنها می‌دهد و اعتقادات اشتباهی که به آنها می‌دهد همه این ها در آینده علیه خودش خواهد بود و اثر این کارها به خودش باز خواهد گشت و برگشت این کارها برای عربستانی سخت‌تر است.

وی درباره سفر وزیر خارجه عربستان به مسکو و اتهام‌زنی عادل جبیر به ایران و تلاش آمریکا برای تشکیل ناتو عربی برای مقابله با تهران گفت: ما فکر می‌کنیم هر اقدامی که پای غربی‌ها بویژه آمریکا و انگلیس را به منطقه باز کند به سود ملت‌های این منطقه نخواهد بود. آنها تحت شعار امنیت و تامین امنیت به منطقه می‌آیند اما آنها عامل ناامنی در منطقه هستند. تجربه گذشته این را ثابت می کند. آنها علاوه بر این مساله برای تثبیت امنیت اسرائیل و تسلط بر ثروت‌ها و دارایی‌های مسلمانان منطقه می کوشند و تلاش می‌کنند دارایی های مسلمانان را به یغما ببرند. آنها به این منطقه می‌آیند که وانمود کنند این منطقه ناامن است و ضرورت حضور خودشان را در این منطقه توجیه کنند. آنها می‌گویند در صدد ایجاد امنیت هستند اما آنها می‌کوشند که در منطقه ناامنی ایجاد کنند تا در منطقه باقی بمانند و بازار بزرگ تسلیحاتی برای خود ایجاد کنند و منطقه را به انبار بزرگ تسلیحاتی تبدیل کنند، اما هیچ کس از این تسلیحات استفاده نمی کند مگر با اجازه آنها. 

وزیر دفاع ایران در ادامه افزود: من فکر می‌کنم ما امروز نیازمند عقلانیت هستیم. عقلانیتی که خالی از جاهلیت پیش از اسلام باشد. عقلانیتی که این شعار را یک شعار ارزشمند قرار دهد نه اینکه آن را به ابزاری برای تشخیص مسلمان از غیرمسلمان تبدیل کند و بگوید هرکس ما را قبول ندارد ضداسلام و کافر است و رافضی است و باید او را کشت و بیایند و حدیث جعلی بسازند و بگویند هرکس سه شیعه را بکشد، بهشت بر او واجب است و به همین تروریست ها می گویند که اگر شما چنین کاری کنید بر سر سفره با پیامبر می نشینید. این اعتقادها، اعتقادهایی تخریبی است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و به عقیده ما این عقاید ریشه در مذهب‌سازی گذشته اسرائیلی‌ها دارد. این فرقه ها درست شده است که امت اسلامی به عنوان یک امت بزرگ نتواند اسلام را در جایگاه حاکمیتی قرار دهند و منادی وحدت و کرامت انسانی و صلح و پیشرفت و توسعه باشد.

دهقان اضافه کرد: آن‌ها (غربی‌ها) می‌خواهند اسلام را به عنوان یک چهره ضدتمدن نشان بدهند و متاسفانه غرب توانسته است چنین کاری بکند و برخی از این کشورها از جمله عربستان روزانه برای چنین کاری پول خرج می‌کنند. سعودی هم اکنون تروریست‌ها را آموزش می‌دهد و آنها را به نقاط مختلف دنیا می‌فرستد، از آنها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورد و آنگاه دیگران را متهم می کند. 

مجری شبکه روسیاالیوم از دهقان پرسید بامداد پنجشنبه اسرائیل به بهانه هدف قرار دادن تسلیحاتی که ایران برای حزب‌الله فرستاده است، اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داد، نظر شما درباره این دستاویزهای اسرائیلی چیست و اگر چنین حملات تکرار شود امکان دارد چه چیزی رخ دهد؟

وزیر دفاع در پاسخ گفت: حمله‌ای که آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه داشت و حملات نظامی که گاه گاهی اسرائیلی‌ها در برخی مناطق سوریه انجام می دهند، چیزی جز تشویق تروریست‌ها و توان بخشی به آنها نیست. 

حسین دهقان درباره تلاش غرب برای متهم کردن دولت سوریه به انجام حمله شیمیایی در ادلب گفت: این عامل شیمیایی که در خان شیخون استفاده شد از کجا آمده است. دولت سوریه در این نبرد از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. ما معتقدیم که این داعش است که سلاح شیمیایی در اختیار دارد و به طور تصادفی یکی از پایگاه های داعش که انبار تسلیحات شیمیایی آنها بوده است، هدف قرار گرفته است. آیا داعش در موصل سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده نکرد؟ چرا آنجا هیچ کس را مورد مجازات قرار ندادند، چرا در جنگ تحمیلی که عراق علیه ما راه انداخت همین غربی‌ها نبودند که تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند، آیا صدام از این تسلیحات شیمیایی در حلبچه استفاده نکرد؟ چرا صدای هیچ کس در نیامد، چرا هیچ کس مجازات نشد، اما حالا نظام بشار اسد مجازات می شود. 

وی افزود: ما اعلام کردیم که برای تحقیق در حادثه خان شیخون کمیته تحقیقی تشکیل شود چرا غربی‌ها با این مساله مخالفت کردند؟ اگر آنها خودشان در حادثه خان شیخون دست ندارند و اگر این حادثه مساله ای از قبل برنامه ریزی شده نبود پس چرا با تشکیل کمیته تحقیق مخالفت می کنند؟ چرا اجازه نمی‌دهند کشورهای مستقل در این زمینه تحقیق کنند. اگر نظام بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد ما مسلماً این اقدام را محکوم می کنیم.

وی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرد: اسرائیل بیشترین جنایت ها را رقم می زند و کاری به شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و حتی اگر شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه اسرائیل هم صادر کند این رژیم اهمیتی به این قطعنامه نمی‌دهد و به کار خودش ادامه می‌دهد. ماهیت این رژیم صهیونیستی این است و از اول نیز این رژیم مبتنی بر وحشی‌گری، جنگ و ویرانی بوده است و تا کنون نیز بر همین مبنا کار خود ادامه می‌دهد. ما به اسرائیل می‌گوییم از گذشته درس بگیر. اسرائیل از جنگ در جنوب لبنان و آزادسازی این مناطق تجربه دارد و دیگر اسرائیل، اسرائیل قبلی نیست. اسرائیل هم اکنون دیگر نمی‌تواند آنچه را در گذشته انجام می‌داده است، انجام دهد. اسرائیل هم اکنون از بحران هویت رنج می برد و به دنبال هویت خود می‌گردد تا وجود خود را نشان دهد. 

وزیر دفاع ایران تاکید کرد: مسئله مهم این است که حق هیچگاه پوشیده نخواهد ماند و نور بر تاریکی چیره خواهد شد و ملت‌ها بیدار خواهند شد و همین یک جریان وسیع و گسترده‌ای در منطقه ایجاد خواهد کرد.

دهقان در بخشی دیگر از اظهاراتش با تاکید بر پایبندی ایران به برجام، گفت: «اگر آمریکایی‌ها بخواهند توافقنامه هسته‌ای را نقض کنند، ما آن را آتش خواهیم زد.» 

وی درباره تأکید وزارت امور خارجه آمریکا بر پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای، همزمان با تهدیدات کاخ سفید ضد تهران و واکنش آن به عملی شدن تهدیدات آمریکا افزود: آقای ترامپ، جمهوری‌خواهان، لابی صهیونیستی و تندروها در آمریکا مخالف مذاکرات هسته‌ای بودند و تلاش کردند در این مسیر اخلال ایجاد کنند. پیش از همه این‌ها، تحریم‌ها ضد ملت ایران بر اساس گزارش‌های ساختگی در اسرائیل که با کمک منافقین تهیه شده بود، اعمال شد. ما فراموش نمی‌کنیم که سازمان‌های امنیتی آمریکا تأکید کردند ایران تعهدات خود را نقض نکرده است. این مسئله مربوط به سالهای طولانی گذشته است. به اعتقاد من، اسرائیلی‌ها، بعضی‌های کشورهای منطقه و عده‌ای در آمریکا آمادگی نداشتند این پرونده را ببندند. تصمیمی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی غیرانسانی ضد ملت ما اتخاذ شده بود. به همین علت در آن زمان اجازه ندادند مذاکرات به نتیجه‌ای برسد. اکنون پس از آنکه مذاکرات به نتیجه رسید، می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که بندهای آن اجرا شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
پس چرا اسراییل را با موشک نمیزنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین رضاییان
۰۹:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
تولد امام حسین (ع)و روز پاسدار بر تمام شیعیان حسینی مبارک. اقای سردار دهقان با سخنان شجاعانه ات باز هم افخار افریدی.بنده بعنوان یک شهروند که بکار مددکاری مشغول هستم در هر لحظه و هر مکان ان شاءالله اماده ی جهاد هستم.لبیک یا خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
اولا روز پاسدار وتولد مولا حسین ابن علی باشما و کل ملت و رهبری عزیزوبا عزت مبارک.دوما لعنت بروهابیون بزدلوال نکبت سوما دمتون گرم با ملت همگی آتیش بازی راه میندازیم . بچه می‌ترسانند.فکرذکردنذزهی خیال باطل ایران.لبنان.عراق.سوربه..بحرین.افغان.نیست. احمق ترامپ دیوانه با شیران ایرانی سربه سر نذار گرون تموم میشه برات.خود دانی ارادتمند سردار عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
آمریکا برجام را نقض کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام بر ذلاور مردان ایران . از قدیم گفتن سگی که پارس میکنه هیچ وفت گاز نمیگیره پس امریکاییها و نوکرانشان فقط پارس میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام علیکم برادر مجاهد آقای سردار دهقان آمریکا هیچ غلطی نمیکند چه برسد سگهای آن ما همیشه آماده وآمادگی خود را کامل کردیم وهرگونه تجاوز این گروهک های تروریستی به خاک کشورمان با هیچ چشم پوشی مقابل دشمن ایستادگی میکنیم وتا جان بر بدن داریم میجنگیم وشکست میدهیم جنگ جنگ تا پیروزی
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر سردار دهقان،ایشون یکی از سازمان دهندگان حزب الله لبنان بودن.خدا حفظشون کنه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر سردار دهقان،ایشون یکی از سازمان دهندگان حزب الله لبنان بودن.خدا حفظشون کنه.
آخرین اخبار