کارشناس یمنی: بعید است مذاکرات صلح قبل از ماه رمضان آغاز شود

کارشناس سیاسی یمنی گفت: بعید است مذاکرات صلح یمن قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره،محمد جمیح در گفتگو با این شبکه از لندن درباره آخرین وضع بحران یمن و در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از درخواست اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای از سرگیری مذاکرات صلح چیست، گفت: من فکر می کنم این درخواست ولد الشیخ موضوعی شخصی باشد.
 
وی تلاش می کند مذاکرات صلح از سرگرفته شود. ولد الشیخ به شماری از کشورها سفر کرده و دیدارها و گفتگوهایی داشته است و از طریق این ارتباطات فکر می کند می تواند روند مذاکرات را از سربگیرد ولی مشکل این مذاکرات این است که مشخص نیست باید این مذاکرات بر چه اساسی آغاز شود، چه اهدافی داشته و چه تفاوتی با گفتگوهای سابق دارد.
 
من فکر نمی کنم وی پاسخ روشنی به این پرسش ها داشته باشد. بسیار دشوار است دور جدید مذاکرات قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شود. تغییراتی در کمیته چهارجانبه حل بحران یمن با حضور آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات عربی متحده ایجاد شده است و تلاش می شود روسیه نیز به این گروه ملحق شود.
 
هنوز توان گروه های مرتبط به بحران یمن برای حضور در دور آینده مذاکرات و توان ولد الشیخ برای متقاعد کردن طرف ها برای شرکت در این مذاکرات روشن نیست. وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت (فراری) یمن درباره درخواست ولد الشیخ برای از سرگیری مذاکرات چیست،گفت: مواضع دولت یمن تغییر نکرده است و از گفتگو بر اساس طرح شورای همکاری خلیج(فارس)، سازوکار اجرایی و مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی یمن حمایت می کند.
 
مشکل در طرف مقابل است که یک روز از مصوبات کنفرانس گفتگوی ملی حمایت و روز دیگر با آن مخالفت می کند. دیروز دولت یمن پس از دیدار رئیس جمهور یمن با پادشاه عربستان سعودی از حمایت قاطعی برخوردار شد.
 
این دیدار به معنای حمایت از تصمیمات اخیر عبد ربه منصور هادی در انتخاب استاندار جدید برای عدن است و وی دیروز سوگند قانون اساسی را در برابر منصور هادی ادا کرد و روزهای آینده به عدن خواهد رفت. کودتاچی ها در داخل یمن در روزهای گذشته مدعی اختلافات میان عربستان و امارات درباره عدن شده بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیشروی های میدانی دولت یمن، آیا این دولت در دور آینده مذاکرات از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود،گفت: دولت یمن از حوثی ها(جنبش انصارالله) خواسته بود که به مذاکرات ژنو بروند ولی حوثی ها پس از این که عدن را از دست دادند به این مذاکرات رفتند.
 
امروز حوثی ها بندر المخاء را از دست داده اند و در صورتی که در دور آینده مذاکرات شرکت کنند دیگر این برگه میدانی را ندارند. نیروهای دولتی پایگاه نظامی خالد بن ولید را به محاصره خود درآورده اند و نیروهای دولتی فاصله نزدیکی با شهر الحدیده دارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار