مدیر عامل آبفا خبر داد؛

عقب ماندگی هایی در بخش فاضلاب روستایی وجود دارد/ سرانه آب تجدیدپذیر کشور کاهش پیدا کرده است

جانباز با بیان اینکه عقب ماندگی ها در بخش فاضلاب روستایی وجود دارد گفت: به منظور رفع این معضلات استفاده از اعتبارات بانک های توسعه ای در دستورکار قرار گرفته است.

عقب ماندگی هایی در بخش فاضلاب روستایی وجود دارد/ سرانه آب تجدیدپذیر کشور کاهش پیدا کرده است

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا جانباز مدیر عامل آفبا در اولین نشست تخصصی امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی عنوان کرد: از آنجایی که ایران در زمره کشورهای کم آب قرار دارد لذا مدیریت تامین آب شرب سالم جمعیت شهری و روستایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هدف ما از برگزاری چنین نشست هایی برنامه ریزی در جهت آب شرب مورد نیاز مردم است.

وی با بیان اینکه حاکمیت وظایفی در مقابل مردم دارد، ادامه داد: برنامه های مناسبی در حوزه تامین آب شرب سالم در دستور کار قرار دارد و بایستی بر اساس پروتکل های سازمان ملل عمل کرد تا بتوان آبی سالم، گوارا و مقرون به صرفه را در اختیار مردم قرار داد.

مدیر عامل آبفا مهاجرت را مهمترین مسئله اکثر کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک سبب می شود تا شاهد افزایش سکونتگاه های غیررسمی توسط افراد کم بضاعت باشیم و این مسئله بیانگر نیاز شدید این جمعیت به آب شرب سالم و برنامه ریزی برای رفع آب فاضلاب است.

به گفته جانباز تامین آب شرب در این مناطق بزرگترین چالش اساسی ما بوده چرا که هم اکنون شاهد تعدد این مناطق در کلان شهرهای کشور هستیم و بایستی در مناطق با طرحهای آمایش سرزمین برای این جابه جایی ها برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.

وی اذعان داشت: کمبود آب و افزایش استفاده از منابع آب سطحی مشکلاتی را برای بخش آب و فاضلاب به وجود آورده، نخست آنکه با مسئله تغییرات شدید کیفی منابع آبی زیرزمینی و سطحی مواجه بوده و دیگر اینکه در نقاطی از کشور شاهد آلوده شدن منابع آب زیرزمینی آلاینده هایی نظیر نیترات هستیم به همین منظور وزارت نیرو تلاش خود را به منظور رفع معضلات به کار بسته است.

مدیر عامل آبفا توضیح ناموزون منابع آب و جابه جایی جمعیت را دلیل کمبود آب در برخی از مناطق دانست و گفت: علاوه بر این موضوع هم اکنون شاهد کاهش سرانه آب تجدیدپذیر کشور هستیم.

جانباز گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در این بخش استفاده از دانش تصمیم گیرندگان و متخصصین بوده همچنین همکاری های خوبی میان وزارت نیرو، بهداشت و درمان و سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است تا از طریق این تعامللات شاهد کاهش مشکلات سکونتگاه های غیر رسمی باشیم.

وی در بخش دیگر از سخنانش به دسته بندی وزارت نیرو در جهت رفع بحران ایجاد شده پرداخت و افزود: اقدامات مدیریتی و سازه ای در این بخش صورت گرفته به گونه ای که بر اساس اقدامات مدیریتی می بایستی توجه تصمیم گیرندگان کلان کشور را به این مسئله معطوف کنیم و در مورد اقدامات نوع دوم نیز شاهد تعداد زیادی از طرح های تامین آب هستیم که در این خصوص تحولات زیادی در کشور انجام شده است.

مدیر عامل آبفا افزود: مدیریت مصرف و پروژه های ارتقا کیفیت آب نیز باید در دستور کار قرار گیرد که بر این اساس الزامات خاصی همانند فرهنگ سازی باید انجام شود و در بخش دوم نیز زمان آن رسیده تا از ظرفیت های موجود برای مدیریت دفع مناسب زباله ها و استفاده مناسب از کودها و سموم مورد توجه قرار گیرد.

جانباز با بیان اینکه ارتقا خوبی در زمینه فنی مهندسی کشور با اتکا به متخصصین داخلی ایجاد شده است افزود: هم اکنون شاهد وجود تصفیه خانه های مدرن و حفظ آلاینده هایی مانند نیترات هستیم همچنین از لجن حاصل از فاضلاب ها، در راستای تولید برق کمک گرفته ایم.

وی با بیان اینکه عقب ماندگی هایی در بخش فاضلاب روستایی وجود دارد گفت: به منظور رفع این معضلات استفاده از اعتبارات بانک های توسعه ای مورد توجه قرار گرفته و تاکید داریم تا پروژه های سازگار با محیط زیست هر چه سریعتر به مرحله اجرا درآید.

وی به تفکیک دو مسئله تعرفه و افزایش قیمت آب پرداخت افزود: تعرفه آب با افزایش قیمت آن نباید اشتباه گرفته شود چراکه افزایش قیمت آب در دستور کار وزارت نیرو نیست و قصد داریم تا بخش عمده ای از بهای آب مصرفی را از کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند و در عین حال الگوی مصرف را رعایت نمی کنند، بگیریم.

مدیر عامل آبفا یادآور شد: متوسط مصرف آب را به 200 لیتر در روز به ازای هر نفر رساندیم اما این عدد با توجه به شرایط اقلیمی کشور عدد بزرگی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار