قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد:

درشرایط اقلیمی جدید به سمت رونق منابع آبی پیش نمی رویم/ پیش بینی رشد ۷ درصدی مصرف برق در تابستان سال جاری

محمودی با اشاره به کاهش میانگین نزولات آسمانی کشور گفت: در شرایط اقلیمی جدید در جهت رونق منابع آبی پیش نمی رویم.

درشرایط اقلیمی جدید به سمت رونق منابع آبی پیش نمی رویم/ هیچ بلای بزرگی بر این کره خاکی نازل نخواهد شد مگر آنکه انعکاس برنامه های خود ما باشدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در نخستین نشست تخصصی امنیت آبی و سکونتگاه های انسانی عنوان کرد: هم اکنون شاهد بارش های بیش از 1500 میلی متر در بخش شمالی کشور و حدود 50 میلی متر در مناطق کویری هستیم و متاسفانه بخش اعظمی از جمعیت کشور در این مناطق نیمه خشک از جمله استان های کرمان ، اصفهان، خراسان، یزد و سمنان که بارش کمتری به نسبت به مابقی استان ها داشته است متمرکز هستند.

وی ادامه داد: انتقال آب از مناطق پر آب به مناطق کم آب و کویری یکی ازمهمترین وظایف وزارت نیرو است و همچنین قنات ها در کشور به عنوان دانش مهندسی امروزی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و این سازمان ها در زمینه سرمایه گذاری مردم را باهم متعهد خواهند کرد و این نشان از شناخت انرژی آب در مناطق خشک و نیمه خشک دارد.

قائم مقام وزیر نیرو اذعان داشت: میانگین نزولات آسمانی طی 48 سال گذشته 242 میلی متر بوده این در حالی است که در 17 سال اخیر این رقم به 219 میلی متر تقلیل یافته و در 9 سال گذشته به 207 میلی متر رسیده است و این مسئله بیانگر این است که در شرایط اقلیمی جدید در جهت رونق منابع آبی پیش نمی رویم.

محمودی با بیان اینکه میزان تبخیر در واحد سطح بالاست و میزان نزولات کم است افزود: هنگامی که میزان بارش سالانه 50 میلی متر باشد یعنی عملا بارشی وجود ندارد زیرا تمام این بارش ها تبخیر خواهد شد، به همین منظور دانشمندان امور آب و موسسات آموزشی و محیط زیستی باید با مشارکت یکدیگر و استفاده از دانش روز دنیا برای مقابله با کم آبی چاره جویی کنند چرا که هیچ بنای بزرگی بر این کره خاکی نازل نخواهد شد مگر آنکه انعکاس برنامه های خود ما باشد.

وی با اشاره به دغدغه های نظام در سال های نخستین انقلاب اسلامی عنوان کرد: مسئله آب در همان سال ها جزو محورهای اصلی کشور بوده و هم اکنون بیش از 99.5 درصد جمعیت شهری دارای شبکه های آب شرب سالم هستند و همچنین میزان امید به زندگی دربین مردم در اوایل انقلاب 56 سال بوده این در حالی است که هم اکنون این میزان به 73 سال رسیده است.

به گفته قائم مقام وزیر نیرو 42 درصد جمعیت شهری تحت پوشش فاضلاب قراردارد این در حالی است که در زمینه فاضلاب روستایی مشکلاتی وجود داشته و اقدامات زیادی باید در این خصوص انجام شود.

وی بیان کرد: کمبود مالی زمانی می تواند در کمیت و کیفیت آب تاثیرگذار باشد که ما به تفاوت قیمت آب ازمشترکان دریافت نشود، علاوه بر این موضوع طی 4 سال اخیر 4.5 میلیون مشترک جدید در زمینه آب و فاضلاب تحت پوشش قرار گرفته اند و در این مدت بیش از 45 تصفیه خانه به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از 300 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه می شود.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: درصورتیکه این میزان پساب به چرخه طبیعت بازگردد می تواند پایداری مناسبی را در زمینه آبی داشته باشد به همین منظور بانک ها و موسسات مالی می بایستی سرمایه گذاری های بیشتری را در این بخش داشته باشد.

محمودی در پایان بیان کرد: هدف از برگزاری چنین نشست هایی انجام اقدامات بین المللی، ارائه راهکارهای مناسب جهت برخورداری مردم از آب شرب سالم، انتشار و انتقال فناوری ها برای استحصال آب و نگهداری تاسیسات و مدیریت مصرف است تا بدین طریق و با تکیه بر اجرایی شدن ایده های نوع شاهد کاهش هدر رفت آب باشیم.

 پیش بینی رشد ۷ درصدی مصرف برق در تابستان سال جاری/ تولید انرژی برق از زباله و فاضلاب های شهری

محمودی قائم مقام وزیر نیرو در حاشیه نشست تخصصی امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: رشد مصرف برق در فصل تابستان امسال را حدود هفت درصد پیش بینی کرده ایم که 2 تا 2.5 درصد از این رشد به علت حرکت در آمدن بخش صنعت کشور است، همچنین لازم به ذکر است که عامل تعیین کننده در خاموشی داشتن یا نداشتن تابستان، شیوه مصرف است.

وی افزود: نارسایی هایی که در حوزه افزایش مصرف اتفاق می افتد، بیشتر از ۲  الی ۳ ساعت در برخی از روزهای تابستان نبوده و در صورت رعایت صحیح مصرف کنندگان، می توان از این زمان اوج مصرف عبور کنیم.

محمودی عنوان کرد: بارش های امسال نسبت به سال های گذشته تفاوت قابل توجهی داشته به نحوی که در مناطق کویری و نیمه کویری، بارش ها نسبت به سالهای قبل با افزایش و برعکس در مناطقی که در کوهپایه ها و مناطق پر بارش قرار دارند، با کاهش مواجه شده است.

قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد: به منظور تعادل مدیریت آب  در جوامع شهری و روستایی از بهمن ماه پارسال کمیته ای در وزارت نیرو برای بررسی وضعیت آبی همه شهرها و روستاهای کشور تشکیل شد و برای برخی از این مناطق که احتمال نوساناتی در تابستان 96 پیش بینی شده بود، برنامه ها و اقداماتی مورد توجه قرار گرفت.

محمودی اذعان داشت: در برخی از شهرهای کشور باید مراقبت های بیشتری برای آبرسانی به آنها در فصل تابستان انجام شود؛ به عنوان نمونه شهرهایی مانند اصفهان و شهرهای اطراف اصفهان، حوزه شمالی استان فارس و شیراز، شهر یزد، بخش هایی از استان کرمان باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: در مجموع آمادگی بیشتری نسبت به سال گذشته جهت تامین آب شرب وجود دارد و امید است نوسان هایی جدی در این زمینه نداشته باشیم گرچه وضعیت آب شهری در همه مناطق به گونه ای است که مثلا در صورت شکستن یک لوله، آب یک منطقه در حد یک تا دو ساعت قطع شود.

وی در خصوص تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور گفت: در کنار تولید انرژی های تجدیدپذیر از منابعی مانند آب، باد، آب های گرم زیرزمینی و تولید برق از زباله و فاضلاب نیز آغاز شده است.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد : یک واحد تولید برق از زباله در جنوب تهران راه اندازی شده و وزارت نیرو از این جهت که انرژی تولیدی آن را با قیمت بالا خریداری می کند از این صنعت نو حمایت می کند.

محمودی گفت: ظرفیت تولید برق در این واحد 2.5 مگاوات بوده این در حالی است که ظرفیت تولید برق کل کشور 76 هزار مگاوات است.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان عنوان کرد: ‌هم اکنون یک واحد تولید انرژی از فاضلاب در جنوب تهران توسط وزارت نیرو ایجاد شده و به بهره برداری رسیده همچنین  ظرفیت این واحد را سه مگاوات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار