سروری در نشست خبری:

برگزاری جلسه‌ای با لاریجانی برای بررسی رد صلاحیت شده‌ها/ ملاک قرار ندادن بحث فتنه در بررسی صلاحیت‌ها به امنیت لطمه می‌زند

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت گفت: نمایندگانی از ما با رئیس مجلس در مورد رد صلاحیت‌ شده‌ها صحبت کرده‌اند و در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای با وی و نمایندگان خانه ملت برگزار می‌کنیم.

برگزاری جلسه‌ای با لاریجانی برای بررسی رد صلاحیت شده‌ها/ ملاک قرار ندادن بحث فتنه در بررسی صلاحیت‌ها به امنیت لطمه می‌زندبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز سروری رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز برگزار شد، اظهار داشت: بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم انتخابات شورای شهر را بر اساس هم‌افزایی نیروهای انقلاب شکل بدهیم و به لیستی واحد برسیم.

وی به برگزاری جلسات فشرده در جهت تدوین لیست واحد اشاره کرد و افزود: رسیدن به لیستی واحد بسیار سخت است و بعضی‌ها مدل‌های مختلفی از جمله 15+6 و 17+4 را در نظر داشتند، اما در نهایت دوستان به این جمع‌بندی رسیدند که ما باید لیستی واحد را ارائه کنیم.

سروری تصریح کرد: بنده ادعا نمی‌کنم که همه گروه‌ها و جریانات انقلاب اسلامی در این فهرست جمع شده‌اند اما می‌توانند ادعا کنند که احزاب بزرگ و جمعیت‌های موثر و تاثیرگذار در این ائتلاف جمع هستند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه افراد مناسب شورای شهر را شناسایی کردیم و از همه مراجع مختلف فهرست‌ها و رزومه‌ها گرفته شد، ادامه داد: ما در بررسی دقیقی هدفگذاری کردیم که از افراد موثر در نهایت 63 نفر را انتخابت کنیم تا بتوانیم در جلسه شورای راهبردی به جمع‌بندی برسیم. ما برای اولین بار مدلی را طراحی کردیم که برای تدوین لیست، مشارکت مردم را در سطح محلات تهران داشته باشیم.

وی افزود: طی برگزاری انتخابات داخلی به 63 نفر رسیدیم و رزومه آنان را به صورت کتابچه‌ای تهیه کرده و در اختیار محلات مختلف شهر تهران قرار دادیم و آنان هم در روز جمعه گذشته 21 نفر را انتخاب کردند.

سروری با بیان اینکه ما به شورای شهری نیاز داریم که سیاسی نباشد، تاکید کرد: شورای شهر باید اجتماعی و مبتنی بر تخصص‌ها و نیازهای شهر تهران باشد، لذا تلاش کردیم تا افراد کارشناس را در لیست بگنجانیم.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت با تاکید بر اینکه لیست را برنامه‌ محور جمع‌بندی کردیم، گفت: با صدور لیست مردم متقاعد خواهند شد که ما لیستی فنی و تخصصی را تدوین کرده‌ و با برنامه وارد انتخابات شورای شهر پنجم خواهیم شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این رابطه گفتمان پنجمین شورای شهر را تدوین کرده‌ایم، ادامه داد: ما در این برنامه سعی داریم تا شهر کار (تهران) را به شهر زندگی تبدیل کنیم و جلوه‌های زندگی در شهر دیده شود، آرامش، خانواده، سلامت بهداشت و محیط زیست را برای تهران بسیار مهم می‌دانیم.

سروری با بیان اینکه شهر دانش بنیان را هدفگذاری کرده‌ایم، گفت: ما رنگ آبی را متناسب با نیازهای شهری انتخاب کرده‌ایم، این رنگ نشانه هوای سالم و پاک است؛ لوگوی انتخاباتی ما 4 برگ دارد. شورای اول به دلیل سیاسی شدن منحل شد و شورای اول، دوم، سوم و چهارم را به عنوان برگ‌هایی از لوگو انتخاب کردیم.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت با بیان اینکه شعار ما "در خدمت شهر هستیم" انتخاب شده است، اظهار داشت: این شعار بر اساس خدمتی که در دهه اخیر در تهران صورت گرفته، انتخاب شده است چرا که مردم این خدمت را لمس کردند؛ در انتخاب سخنگو هم تلاش کردیم تا غیرسیاسی‌ترین فرد لیستمان را انتخاب کنیم وی چهره نام آشنایی است که مردم وی را با شهدای آتش‌نشان می‌شناسند.

وی از انتخاب ملکی به عنوان سخنگوی ائتلاف خدمت خبر داد و گفت:‌ پیام این انتخاب برای مردم این است که لیست را در جهت نیاز و تخصص شهر تهران تدوین خواهیم کرد و می‌خواهیم لوکوموتیو شورای شهر را روی ریل غیرسیاسی و تخصص قرار دهیم.

سروری با بیان اینکه بی‌عدالتی انتخاباتی در حال شکل‌گیری است که در تاریخ انقلاب مانند آن را شاهد نبوده‌ایم، ادامه داد: شاهد بودیم که در سه سال گذشته کمترین افتتاح‌ انجام شد و امروز رئیس جمهور و معاون اولش از هواپیمای اختصاصی استفاده می‌کنند تا افتتاح‌هایی را در ایام انتخابات انجام بدهند.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت با بیان اینکه بسیاری از کاندیده‌ها را بر اساس بند (د) ماده 26 رد صلاحیت کرده‌اند، بیان داشت: فردی را که استاد دانشگاه است و قانون اساسی تدریس می‌کند را رد صلاحیت کرده‌اند.

سروری گفت: بند (د) ماده 26 در مورد ابراز وفاداری به قانون اساسی است و اکثر کاندیداها را با این ماده رد کرده‌اند، این چه رفتار و چه بی‌عدالتی است هیات ‌نظارت نباید جناحی عمل کند، این‌ها نزد خداوند مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: با اهرم‌های قانونی برخورد‌های جناحی می‌کنند و ما نمی‌توانیم لیستمان را ببندیم البته حتما لیست نهایی بسته خواهد شد. کسانی که بیشترین رای را در انتخابات شورای شهر گذشته داشتند اکنون رد صلاحیت شده‌اند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: خانمی را که با لیست آنان به شورای شهر راه پیدا کرده اکنون رد صلاحیت کرده‌اند چرا که به گزینه آنان در شورای شهر رای نداده لذا ما شاهد بی‌عدالتی بزرگی در رد صلاحیت‌ها هستیم، اما به قانون تمکین می‌کنیم.

سروری افزود: معتقدیم عده‌ای در بررسی صلاحیت‌ها مرتکب بی‌قانونی شده‌اند و از قانون سو‌ءاستفاده می‌کنند، می‌خواهند انتخابات را مدیریت کنند و مجموعه‌ای که رای‌آوری بالایی دارد نتواند لیستی برای انتخابات شورای شهر ارائه کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: نمی‌دانیم چرا نمایندگان مجلس در این زمینه سکوت کرده‌اند و رئیس مجلس به آن ورود پیدا نمی‌کند، چرا که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود، این کارها چه معنایی دارد حتی به رد صلاحیت‌شدگان هم دلیل را بیان نکرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت بیان کرد: دوستان ما که رد صلاحیت شده‌اند به هیات نظارت مراجعه کرده‌اند و از آنان خواسته‌اند تا دلیل رد صلاحیتشان را بگویند اما پاسخی دریافت نکردند؛ لیست ما با چهر‌ه‌هایی شاخص بسته شده و مورد نظر مردم واقع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلایل و مدارک رد صلاحیت را به رد صلاحیت‌شدگان اعلام نمی‌کنند، گفت: اگر مدارک و اسنادی در این زمینه وجود دارد آن‌ها موظفند به رد صلاحیت‌شدگان ارائه دهند، کسانی که تا دیروز همه نهادهای کشور را متهم می‌کردند امروز نشان دادند که تمامیت‌خواه و انحصار طلبند.

سروری افزود: اینگونه اقدامات موجب سلب اعتماد مردم از کسانی می‌شود که از ابزارهای قانونی سوءاستفاده می‌کنند، اینگونه رفتار‌ها متناسب با شأن نمایندگی مجلس نیست. شاهد تغییر رفتار از سوی کسانی هستیم که به قدرت رسیده‌اند.

رییس ستاد انتخابات لیست خدمت با بیان اینکه ما به قانون تمکین می‌کنیم، گفت: دیدید که دوستان ما با چه متانتی رفتارکردند حتی غالبا با رسانه‌ها مصاحبه هم نکردند و منتظر طی شدن روند قانونی هستند، بلوا و آشوب‌های خیابانی به راه نینداختند و ساختار‌شکنی نکردند اما درخواستشان رسیدگی براساس قانون است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رد‌صلاحیت چهره‌های شاخص اصولگرا توسط جریان رقیب، در صورت تایید رد‌صلاحیت شدگان در لیست خدمت قرار می‌گیرند، اظهار داشت: بله ما به همین دلیل تاکنون منتظر مانده‌ایم و لیستمان را اعلام نکرده‌ایم و اگر این اشکالات نبود امروز لیست قطعیمان را رسانه‌ای می‌کردیم.

سروری افزود: اعضای لیست ما همه افراد شاخص و ستاره هستند اما متأسفانه کسانیکه جزو نفرات اول دوره قبل بودند ردصلاحیت شده‌اند و ما علاقه بسیاری داریم تا آنان در لیستمان حضور یابند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افرادی که دارای پرونده‌های قضایی و محکومیت هستند تأیید شده‌اند آیا شما تاکنون با نمایندگان و رییس مجلس مذاکره‌ای در این زمینه داشته‌اید، گفت: دوستانی از ما با رییس مجلس و نمایندگان صحبت کرده‌اند، ما خودمان هم در اولین فرصت با رییس مجلس جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و درخواست مداخله رییس مجلس را داریم که این روند ناعادلانه پایان یابد.

وی افزود: کسانیکه محکومیت دارند امکان حضور در هیچ یک از عرصه‌های رأی‌گیری همچون انتخابات مجلس، شورای شهر و خبرگان رهبری را ندارند. بر اساس سخنان دادستان کل کشور در میان تأیید صلاحیت‌شدگان افرادی قرار دارند که دارای محکومیت موثر هستند و سال‌ها در زندان بوده‌اند.

سروری تأکید کرد: بعضی از افرادی که رد صلاحیت شده‌اند تنها جرمشان دفاع از انقلاب اسلامی، حضور در جبهه‌ها بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رد صلاحیت تعداد زیادی از اصولگرایان آیا در نهایت لیستی ۲۱ نفره برای تهران ارائه می‌کنید، اظهار داشت: قطعا لیست ما ۲۱ نفره است و براین اساس وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شویم. امیدواریم هر چه زودتر تکلیف افراد رد صلاحیت شده مشخص شود تا بتوانیم از آنان در لیستمان استفاده کنیم.

سروری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد این لیست را افراد متخصص تشکیل می‌دهند، بیان داشت: در حال حاضر نمی‌توانم پاسخی به این سوال بدهم چراکه لیست ما به صورت قطعی بسته نشده است و منتظر اعلام نهایی افراد رد صلاحیت شده هستیم اما اغلب افراد لیست ما دارای سوابق مرتبط با مدیریت شهری هستند.

رییس ستاد انتخابات لیست خدمت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه هیأت نظارت استان تهران اعلام کرده که مسئله فتنه در تأیید صلاحیت‌ها لحاظ نشده است به نظرتان چرا اینگونه عمل کرده‌اند، گفت: پاسخ این سوال را باید از آنان بپرسید، مقام معظم رهبری بار‌ها بر این موضوع تأکید کردند و این مسئله برای امنیت انتخابات بود اگر این باب شود که هر شخصی رأی نیاورد نهادهای قانونی را زیر سوال ببرد و فصل‌الخطاب‌های قانونی را منکر شود در نهایت ضربه اصلی را مردم می‌خورند.

سروری اظهار داشت: همه انتخابات‌ها با تنش و درگیری‌های خیابانی مواجه می‌شود لذا باید قانون اعمال شود، اگر در سال ۸۸ سختگیری و اصرار بر اعمال قانون نمی‌شد هر کدام از انتخابات‌های ما می‌توانست به ناامنی بزرگ اجتماعی منجر شود لذا کسانیکه این اشتباه را مرتکب شدند به امنیت اجتماعی کشور لطمه زدند و نمی‌دانم چرا این مسئله که تأکید رهبری انقلاب هم بود را نادیده گرفتند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رد صلاحیت‌ها سلیقه‌ای انجام شده است یا اینکه در این زمینه خلأ‌های قانونی داریم، اظهار داشت: نظر شخصی‌ام بر انجام مهندسی انتخابات است چراکه می‌خواهند رقیب موثر خودشان را در فراز و فرودهای به ظاهر قانونی اسیر کنند و امکان ارائه فهرست و افراد را از آنان بگیرند و این را بارزترین جلوه مهندسی انتخابات می‌دانم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی معتقدند اصولگرایان همچون انتخابات مجلس شانسی برای پیروزی در انتخابات شورای شهر ندارند، گفت: من از شما سوال می‌کنم اگر ما شانسی برای پیروزی نداریم چرا این همه مانع برایمان ایجاد می‌کنند زمانیکه شانسی برای پیروزی نداشته باشیم چرا باید روند غیر‌منطقی را در تأیید صلاحیت‌ها لحاظ کنند.

سروری با بیان اینکه چرا ابزار قانونی را در جهت مهندسی انتخابات بکار می‌گیرند، بیان داشت: این مسئله کاملا روشن است چراکه آنان به شدت نگرانند تمام نظرسنجی‌ها حاکی از ریزش آراء آنان در انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری دارد به همین دلیل طبیعی است که این اقدامات را از خودشان بروز می‌دهند و با ما خشن برخورد می‌کنند، چون می‌دانند که ورق در حال برگشتن است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لیست خدمت شهردار مورد نظر خود را اعلام می‌کند یا خیر گفت: در مورد انتخاب شهردار تاکنون به جمع بندی نرسیده‌ایم لذا این مسئله را به بعد از برگزاری انتخابات واگذار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند در صد از لیست خدمت به زنان و جوانان اختصاص دارد، تصریح کرد: سهم قابل توجه و خوبی را برای جوانان و زنان در این لیست در نظر گرفته‌ایم.

سروری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در شهرهای دیگر هم لیست خدمت ارائه می‌کنید، افزود: تمرکز ما در این دوره بر شورای شهر تهران است البته بعضی از شهر‌ها و استان‌ها خواستار ارائه برنامه‌های لیست خدمت برای شهر و یا استان خود شده‌اند و ما این برنامه‌ها را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لیست‌های دیگری از سوی اصولگرایان منتشر خواهد شد، گفت: ممکن است لیست‌های فرعی هم منتشر شود اما جریان‌های تأثیرگذار اصولگرایی با لیست خدمت همراهی دارند.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه طلائی یکی از اعضای شورای شهر که رد‌صلاحیت شده بود و اکنون تأیید شده چه روندی را برای گرفتن این تأییدیه طی کردید، تاکید کرد: طلائی همان وضعیت قبل را دارد، به صورت شفاهی به وی اعلام کرده بودند که تأیید صلاحیت شده و بعداً این مسئله را هم تکذیب کردند لذا در هیأت نظارت فقط ابلاغیه به معنای تأیید صلاحیت رسمی است.

رییس ستاد انتخابات لیست خدمت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جناح اصلاح‌طلب شروع به تخریب عملکرد شورای چهارم کرده نظرتان در این مورد چیست، گفت: آنان بد انتخابی کرده‌اند چراکه حدود نیمی از اعضای شورای شهر چهارم از احزاب اصلاح طلب هستند و اگر شورای چهارم را تخریب کنند در واقع خودشان را هم تخریب کرده‌اند.

سروری افزود: شورای شهر چهارم نقش مثبتی در اولویت‌بندی‌ها داشته است سال اول دوره چهارم شورای شهر، شهرداری پنج هزار میلیارد تومان اصلاحیه و متمم داد یعنی قسمت اعظمی از بودجه شهرداری اصلاحیه خورده بود، این روند در پایان شورای شهر چهارم بسیار کاهش داشت و امسال متمم بودجه هم نداشتیم.

 دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: ما در یک سال ۱۰۰ کیلومتر راه آهن را تحویل دادیم این نشان می‌دهد که اولویت‌بندی‌های شورای شهر چهارم بسیار موثر بوده است.

وی افزود: امروز دسترسی به همه مصوبات برای نخبگان و نمایندگان ایجاد شده است و محلات ۳۵۴ گانه تهران را تعیین اولویت کرده‌ایم لذا معتقدم این گونه برخورد‌ها با شورای شهر چهارم کاملا بی‌عدالتی است.

سروری تصریح کرد: اگر این شورا کارآمد نبوده است پس چگونه رئیس جمهوری هرگاه می‌خواست وزیر انتخاب کند از شورای شهر گزینه مدنظرش را بر می‌داشت، این نشان می‌دهد که این شورا قابلیت‌های بزرگی داشته و مردم نیز این حرف‌ها را قبول نمی‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از اعضای جبهه پایداری هم با لیست خدمت همکاری می‌کنند یا خیر گفت: اعضای جبهه پایداری هم در جلسات ما شرکت می‌کنند و تاکنون مجموعه‌های تاثیرگذار و اصولگرا در فرایند تصمیم‌گیری حضور داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده که ۳ نفر از اعضای جبهه پایداری در لیست خدمت حضور دارند، خاطرنشان کرد‌: در این دوره با هیچ گروه وارد فرایند‌های سهمیه‌بندی نشده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.