به مناسبت روز معلم؛

معلمان بیشتر مراقب سلامت خود باشند

یکی از عمده مشکلات فیزیکی معلمان شامل پادرد و مشکلات مفصلی در اندام‌های تحتانی است.

معلمان بیشتر مراقب سلامت خود باشند
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مشکلات و سختی های معلمان برای همه افراد ملموس است؛همین که ما میتوانیم ذره ای بخوانیم و بنوسیم را مدیون معلمانی هستیم که برای ما زحمت کشیده اند؛ لذا شاگردان دیروز و معلمان امروز بیش از هر کسی می‌توانند حال و هوای معلمی را در این روزها ترسیم کنند معلمانی که با همه سختی و کمبود ها باز هم باز هم بر روی تخته سیاه کلاس فداکاری را آموزش می دهند.

معلمانی که  ساعت ها روی پاهایشان در مقابل نگاه های پرسشگر و ذهن های مشتاق دانستن، می ایستند و با صدایی که از ته حنجره شان بیرون می آید، دانسته هایشان را به دانش آموزانشان ارزانی می کنند. 

پاهایی که ناتوان به منزل کشیده می شود
علی ترکمان عضو هیات علمی دانشگاه ایران اظهار داشت: از جمله مشکلاتی که معلمان در کلاس های درسی با آن رو به رو هستند می توان به  مشکلات جسمی به خصوص درد مفاصل،پا درد و زانو درد اشاره کرد.

وی ادامه داد: معلمان تقریبا 6ساعت از زمان خود در طول روز را مشغول درس دادن هستند و زمان زیادی را صرف ایستادن برای تدریس می کنند و چون عضلات آنها از آمادگی لازم برخوردار نیست باعث می شود که درد زانو و مفاصل به سراغشان بیاید.

خانم معلم ها بیشتر مراقب سلامتی شان باشند
 عضو هیات علمی دانشگاه ایران در این زمینه گفت: سرپا ایستادن به مدت طولانی و عدم حرکت برای بخش های مختلف بدن به خصوص ستون فقرات، لگن، زانو و مفاصل مضر است.

وی تاکید کرد:  توصیه می شود معلمان هنگام تدریس حتما  از چهار پایه  استفاده کنند، بدین صورت که یکی از پاها را بر روی چهار پایه و دیگری را برروی زمین قرار دهند تا  از فشار و خستگی ناشی از وزن بدن بر روی پاها کاسته شود.

کفش پاشنه بلند ممنوع!
این متخصص ارتپد بیان داشت: معلمان زن باید بیشتر مراقب سلامتی خودشان باشند زیرا زنان بعد از زایمان با شل شدن عضلات شکم مواجه می شوند و این موضوع باعث می شود که گودی کمر آنها بیشتر شود و درد های ناشی از ایستادن به مرور زمان برور کنند.

ترکمان تاکید کرد: معلمان زن بهتر است از کفش های پاشنه بلند هنگام تدریس استفاده نکنند زیرا شاید پاشنه بلند باعث بلندتر به نظر رسیدن پاها شود ولی بالا رفتن پاشنه باعث افزایش فشار روی پنجه پا خواهد شد. ساق عضله پا متناسب با مقدار بالا رفتن پاشنه منقبض می‌شود و این امر در طولانی مدت سبب کوتاهی و سفت شدن عضله می شود و در نهایت پوشیدن طولانی مدت آن می‌تواند منجر به درد در ناحیه برجستگی کف پا شود.

درد سرهایی رنگارنگ از نوع گچ
هر چند استفاده از گچ و تخته سیاه در بسیاری از مدارس جای خود را به تخته های هوشمند داده است اما در برخی از شهرستان ها هنوز هم معلمان از گچ برای تدریس استفاده می کنند.

پدرام عطایی متخصص گوارش ابراز داشت: با گذشت زمان و پیشرفت علم میزان بیماری عفونی کاهش و بیماری های آلرژیک افزایش پیدا کرده است، همچنین کار کردن با گچ باعث ایجاد مشکلات تنفسی، آسم ،تنگی تنفس و مشکلات ریوی در معلمان می شود و این پدیده در طوانی مدت نیز می تواند بیماری هایی همچون سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به سایر ارگان های بدن را وارد کند.

انتظار می رود که معلمان بیشتر به فکر سلامتی خودشان باشند تا بتوانند با ذهنی پویاتر و جسمی شاداب آموزه های خود را به دانش آموزان انتقال دهند.

گزارش از بهاره درویشی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار