با وجود آنکه توسعه مکانیزاسیون می تواند رنج و سختی زراعت را به شیرینی کاشت و برداشت تبدیل نماید اما به دلایل متعدد با کندی در حال انجام است.

گزارش//سهم برنج کاران از توسعه مکانیزاسیون چقدر است؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشت برنج با رنج و مشقت‌های زیادی همراه است که همین امر موجب شده که جوانان دیگر رغبتی به ادامه شغل آبا و اجدادیشان نداشته باشند.

این درحالی است که توسعه مکانیزاسیون می‌تواند این رنج و سختی را به شیرینی کاشت و برداشت تبدیل نماید.

کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت، انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش بهره وری از نیروی کارگری و کاهش هزینه‌های تولید از مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه برنج است که موانعی همچون خرده مالکیتی، یکپارچه سازی شالیزارها، روند کند اجرای طرح تجهیز، گران بودن و کمبود فناوری های بومی تولید ماشین آلات کشاورزی از جمله موانع سد راه توسعه مکانیزاسیون است.

البته ناگفته نماند که سال‌ها است که استارت توسعه مکانیزاسیون در کشور زده شده، اما به دلیل موانع متعدد این امر با کندی پیش می‌رود.

علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت هزینه کشت برنج اظهار داشت: هزینه کشت در کشور ما به نسبت سایر کشورهای تولیدکننده برنج ۶ برابر است.

به گفته وی توسعه مکانیزاسیون در کنار یکپارچه سازی اراضی گام بزرگی در کاهش هزینه‌های تولید است.

اکبریان در پاسخ به این سوال که امکان خودکفایی محصول با توسعه مکانیزاسیون وجود دارد، بیان کرد: با حمایت دولت از ارقام پرمحصول در کنار توسعه مکانیزاسیون عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزه تولید برنج می‌توان مابقی نیاز را از منابع داخلی تامین کرد و از واردات بی نیاز شد. 

نائب رئیس انجمن برنج با اشاره به مزایای کشت برنج تصریح کرد: طی چند سال اخیر اصلاح ساختار شالی کوبی ها، ورود نشاگرهای چند خطه، خشک کن‌های اتوماتیک همگی دست به دست هم دادند تا ضریب شکستگی کاهش و کیفیت افزایش یابد از این رو انتظار می‌رود که یکپارچه سازی اراضی هر چه سریع‌تر اجرا یابد چرا که نقش بسزایی در خودکفایی محصول دارد.

خوداتکایی 90 درصدی برنج تا افق 1404

دلاور حیدر پور رئیس جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی سه سال اخیر ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خرید ماشین آلات زراعت برداشت محصول و نشا کار برنج اختصاص یافته که این امر ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش هزینه‌های تولید برنج را به همراه دارد.

وی با اشاره به وضعیت قیمت برنج در بازار افزود: از سال ۹۳ تاکنون با مدیریت واردات بازار برنج به ثبات رسیده ضمن آنکه بسیاری از اراضی که از سوی کشاورزان به دلایل مختلفی ر‌ها شده بودند به زراعت برنج اختصاص یافت.

حیدر پور ادامه داد: با توجه به وضعیت قیمت‌ها در بازار کشاورزان نسبت به توسعه کشت دوم و کشت رتون تمایل دارند.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت برنج مکانیزه است، عنوان کرد: با وجود توسعه ماشین آلات نشاکار و اصلاح الگوی مصرف می‌توان طی چند سال آینده ضریب خوداتکایی را از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد رساند.

به گفته وی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از ارقام پرمحصول می‌توان تا برنامه ۱۴۰۴ ضریب خوداتکایی را به بالای ۹۰ درصد رساند.

مکانیزاسیون در زراعت برنج قابل قبول نیست

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: با به روز رسانی ماشین آلات و ادوات، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان استفاده بهینه از مزارع برنج داشت که این امر علاوه بر حرکت به سمت و سوی خودکفایی، افزایش درآمد کشاورزان را نیز به همراه دارد.

وی با انتقاد از وضعیت توسعه مکانیزاسیون برنج گفت: گرچه طی سال‌های اخیر وضعیت مکانیزاسیون در مزارع برنج بهبود یافته، اما همچنان با روند کندی در حال انجام است.

خان محمدی با اشاره به مزایای توسعه مکانیزاسیون در زراعت برنج بیان کرد: کاهش ضایعات و نهاده‌های تولید، افزایش بهره وری و درآمد کشاورزان از جمله مزایای این امر به شمار می‌رود.

مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی با انتقاد از وضعیت دلال بازی بازار برنج تصریح کرد: در شرایط کنونی نرخ‌های خرید برنج از کشاورزان جوابگوی هزینه تولید و زراعت این محصول نیست و این درحالی است که برنج با قیمت مناسبی در بازار به فروش می‌رسد که با جلوگیری از دلال بازی می‌تواند نرخ‌های فعلی جوابگوی هزینه برنج کاران باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار