یمن در معرض بزرگترین بحران امنیت غذایی قرار دارد

واردات مواد غذایی در یمن با ادامه منازعه نظامی به قدری کاهش یافته است که این کشور را در «معرض بزرگترین بحران امنیت غذایی» در جهان قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه ،سازمان «شورای آوارگان نروژ» چهارشنبه هشدار داد واردات مواد غذایی در یمن با ادامه منازعه نظامی در این کشور به قدری کاهش یافته است که این کشور را در «معرض بزرگترین بحران امنیت غذایی» در جهان قرار داده است.  

یان ایگلند دبیرکل این سازمان یک روز پس از پایان سفر پنج روزه خود به یمن در بیانیه ای اعلام کرد :« من از آنچه  در یمن ویران شده در جریان جنگ و قحطی دیدم و شنیدم بسیار شوکه شدم. جهان اجازه می دهد حدود هفت میلیون مرد و زن و کودک به تدریج و به شکلی بی سابقه از بین بروند.»  

ایگلند افزود :« در هیچ جای جهان امکان ندارد چنین شمار زیادی جانشان در معرض خطر قرار بگیرد. محدودیتهای شدید اعمال شده برای رسیدگی هوایی ، زمینی و دریایی به یمن موجب فروپاشی اقتصاد این کشور شده است.»  

وی در این بیانیه افزود :« واردات مواد غذایی تجاری به پایین ترین سطح رسیده که موجب شده است قیمت کالاهای اساسی به میزان یک سوم افزایش یابد.»  

وی افزود :« 60 درصد (جمعیت حدود 27 میلیونی یمن) با نبود امنیت غذایی مواجهند و حدود هفت میلیون نفر نمی دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا تهیه کنند. این مسئله موجب شده است یمن با بزرگترین بحران امنیت غذایی در جهان مواجه شود.»   

یمن از سال 2014  با تجاوزات سعودی تاکنون منازعه ای خونباری را شاهد است. 
 
با آغاز دخالت عربستان سعودی در صدر ائتلافی نظامی در مارس 2015 پس از آنکه بخشهای گسترده ای از این کشور فقیر به کنترل نیروهای حوثی درآمد ، منازعه این کشور تشدید شده است.  

این منازعه وخامت شدید امنیت غذایی یمن را به دنبال داشت و یک سوم 22 استان این کشور در آستانه قحطی قرار گرفته است.  

ایگلند گفت :« این شکستی فاجعه بار برای دیپلماسی بین المللی» به شمار می رود و از طرفهای منازعه «دامن نزدن بیشتر به آتش این منازعه» و توافق بر سر آتش بس را خواستار شد.  

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد از زمان دخالت ائتلاف (متجاوز) عربی به فرماندهی عربستان سعودی در یمن تاکنون بیش از هفت هزار و 700 نفر در این منازعه کشته و بیش از 42 هزار و 500 نفر نیز زخمی شده اند.  

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای وابسته به سازمان ملل متحد مارس گذشته اعلام کرده بود کارکنان امدادرسان برای جلوگیری از قحطی که میلیونها نفر را در یمن تهدید می کند در تنگنای زمانی قرار دارند. 
  
ارتارین کازین پس از سفر سه روزه خود به یمن گفته بود :« ما امروز ذخایری از مواد غذایی در این کشور داریم که برای حدود سه ماه کافی است. ما غذای کافی برای افزایش حمایت مورد نیاز برای تضمین اینکه بتوانیم از قحطی جلوگیری کنیم در اختیار نداریم.»   

سازمان ملل متحد اعلام کرد به حدود دو میلیارد دلار در سال کنونی برای عملیات بشردوستانه در یمن نیاز دارد و این کشور فقیر عربی را در معرض «بزرگترین بحران امنیت غذایی در جهان» توصیف کرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار