صحبت‌های میرسلیم در دومین مناظره انتخابات 96 + فیلم

صحبت های میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

صحبت های میرسلیم در دومین مناظره انتخابات 96به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های مصطفی میرسلیم در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اجتماعی و فرهنگی به شرح ذیل است:

پس از سخنان قالیباف سید مصطفی میر سلیم به عنوان اولین منتقد به صحبت‌های قالیباف گفت: کیفیت آموزش و پرورش به کیفیت معلمان باز می‌گردد اما وقتی بهای کافی به معلمان نمی‌دهیم چگونه می‌توان انتظار ارتقا سیستم آموزشی کشور را داشت و شما به این موضوع اشاره نکردید.

میرسلیم در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائلی که باعث رشد آموزش می‌شود بحث مقالات و مسائل پژوهشی است که متأسفانه در سال‌های اخیر توجهی به این مسائل نشد و شما نیز به راه‌حل‌های خود در این مورد اشاره نکردید در دولت قبلی شاهد بودیم که پروژه‌های علمی بزرگی راه‌اندازی شد که برای آن سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی صورت گرفت که یکی از آن‌ها ساخت هواپیمای ملی بود اما متأسفانه در دولت یازدهم این پروژه‌های علمی متوقف شد و در مقابل برای ورود هواپیما دولتمردان خوشحال شدند باید پرسید آیا ورود هواپیما جای خوشحالی دارد.

در ادامه مناظره میرسلیم دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه نوع تعاملی را با احزاب و جریانات منتقده و مخالف دولت خود قائل هستید و تا چه اندازه دولت شما از شرح صدر لازم برای نقدپذیری و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود؟گفت: همه دولت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای خدمت کردن به این کشور کوشش کرده اند و در حد توان و استعداد خود موفقیت هایی هم به دست آوردند.

وی ادامه داد: نامزدهایی هم که امروز اینجا حضور دارند هر کدام در چارچوب مسئولیت هایی که بر عهده داشتند موفق بوده اند و این موضوع قابل ارائه است.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظر من هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه انتقاد اقلیت ، احزاب، سازمان های مردم نهاد و تشکل های علمی، فرهنگی، هنری را بپذیرد تاکید کرد: این راه پیشرفت است بدون انتقاد هیچگونه پیشرفتی میسر نمی شود.

متاسفانه انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل کمی وجود داشته است

میرسلیم اضافه کرد: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل کمی وجود داشته است نمونه آن مطالبی است که بزرگواران ما با این عبارات در مقابل انتقاد کنندگان به آن پرداختند، صفت غیرانسان ، تخریب گر، بزدل، ترسو ، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، هوچی باز، بی شناسانه و کم سواد، تعابیری نیست که در جمهوری اسلامی اجازه بدهد که انتقاد جای خود را باز کند و بتواند نواقص برطرف شود.

وی با بیان اینکه دیگر با این رفتارها کسی نمی تواند در این راه قدم بردارد گفت: باید راهی انتخاب شود که امکان انتقاد سازنده فراهم شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در حزب به دفعات پیشنهادهای خود را به صورت دلسوزانه ارائه کردیم. من شخصا چندین نوبت خدمت آقای روحانی و جهانگیری مسائلی را مطرح کردم و عرض کردم که راه درست این است ولی آن ها به این پیشنهادات بی توجه بودند و کنار گذاشتند.چرا از این دلسوزی ها و پیشنهادهای سازنده از طرف احزاب ، رسانه و سازمان های مردم نهاد مطرح می شوند استفاده نمی کنید.

وی خاطر نشان کرد: به یاد دارم که پیشنهادی را به عنوان پیشنهاد علمی از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دولت اصلاحات تقدیم کردیم و آن موقع عارف که معاون اول بود پیشنهاد ما را بررسی کرد و این تنها موردی بود که من به یاد دارم پیشنهاد عالمانه و منتقدانه ای به دولت تقدیم شد و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت نباید دَر انتقاد را ببندد چرا که به ضررش است اگر مردم احساس مسئولیت نکنند و انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکردند و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا نکردند لذا این روش باید اصلاح شود و من خود شخصا به آن انتقاد دارم.

میرسلیم در دفاع از نقدهای صورت گرفته خطاب به روحانی گفت: وی صحبت از حقوق شهروندی کرد اما وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می گیرد و وسیله ضبط او را می گیرد  و یا وزیر دیگر شما که به مدیر توهین می کند و به او بیشعور می گوید آیا این حقوق شهروندی است؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما این مسائل را در ذهن خود داریم و یکسری مسائل هم در عمل اتفاق می افتد، اعتقاد ما این است که نباید حلم در مردم سالاری دینی و در مقابل انتقاد اقلیت ها، احزاب و گروههای مختلف فراموش شود.

وی درباره اجرای اصل 8 قانون اساسی گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیرید که نوشته هم شده اما دولت به چه حقی آن را اجرایی نمی کند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی اجازه دادن به انتقاد در بهترین شکل خودش اما چرا تعطیل است و اجرا نمی شود؟

میرسلیم با بیان اینکه فقط شعار دادن کافی نیست، افزود: امروز باید صادقانه پاسخگوی کارهای گذشته خود باشیم و اگر بخواهیم مردم به طور صحیح در مورد وعده هایی که می دهیم تصمیم گیری کنند باید صادق باشیم و بگوییم گذشته ما چه بوده است و چه کرده ایم.

نباید به مردم نعل وارونه بزنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مردم اعتماد کنند نباید به آنها نعل وارونه بزنیم. مردم قول و قرارهای ما  و دولت را شنیده اند و عملکردهای دولت را دیده اند و نتایج آن را با تحمل سختی در معیشت، رنج، تبعیض و تخلف ها و رشوه ها چشیده اند.

وی  با بیان اینکه امروز نمی شود با لفاظی مردم را فریب داد، گفت: باید دقت داشته باشیم و اهتمام بورزیم و اگر واقعا اعتقاد داریم عمل کنیم. پذیرش انتقاد کار ساده ای نیست و سعه صدری می خواهد که ما متاسفانه در دولت به ویژه دولت یازدهم شاهد آن نبودیم.

میرسلیم خطاب به جهانگیری اظهار داشت: شما گفتید که قانون دسترسی به اطلاعات در دولت قبل تصویب شده و شما فقط آیین نامه آن را مصوب کردید و هنوز اجرا نشده و یا به صورت ضعیف به اجرا در آمده است. دسترسی به اطلاعات از کارهایی مهمی است که حق مردم است و وظیفه اصلی و مهم دولت این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند نه اینکه با آ نها رقابت کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از مدیران دولت و حتی وزرا کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خود استفاده می کنند. چرا اجازه می دهید که مدیران و وزرای شما ضمن اینکه وزیر هستند کاسب هم باشند؟ اینها راههای غلط استفاده از امکانات است.

وی افزود: هر کس وارد دولت می شود باید سر تا پای وجودش را برای خدمت به ملت بکار ببندد و کاسبی های گذشته‌اش را فراموش کند چرا که باید به ملت خدمت کند. کارمند دولت آمده تا اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه با مردم رقابت کند.

میرسلیم بیان داشت: بسیاری از افراد هستند که جرات نمی کردند اختراع خود را ثبت کنند چرا که  می ترسیدند در ثبت، اطلاعات آنها دزدیده شود و روی دست آنها بلند شوند. اینها راههای غلط است که باید اصلاح می کردید اما نکردید و اکنون دیر شده است و اگر می خواهیم اصلاحی در جمهوری اسلامی صورت گیرد باید این موضوع را بپذیریم  و تعارفات را کنار بگذاریم.

در ادامه میر سلیم دیگر کاندیدای انتخابات در نقد سخنان حجت‌الاسلام رئیسی گفت: برجام ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان رساند ملت‌های جهان فهمیدند که مردم ما در پی سلاح هسته‌ای نیستند بلکه به دنبال دانش‌ هسته‌ای هستند.

وی ادامه داد: ما قبل از مذاکرات دانش هسته‌ای را داشتیم تحریم‌ها هم برقرار بود بعد از مذاکرات تحریم‌ها تشدید شد و در زمینه دانش و هسته‌ای هم برایمان محدودیت ایجاد کردند.

 متأسفانه بسیاری از دانشمندانمان که در زمینه هسته‌ای فعالیت می‌کردند امروز بیکار شدند

میرسلیم گفت: به نظر شما چگونه می‌توان حقوق ملت شریف را در چارچوب برجام گرفت؟ هیچکدام از طرف‌های مقابل ما تعهداتشان را اجرا نکردند متأسفانه بسیاری از دانشمندانمان که در زمینه هسته‌ای فعالیت می‌کردند امروز بیکار شدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در قلب تأسیسات هسته‌ای بتن ریختیم هنوز هم تحریم‌ها برقرار و مشکلات بانکی رفع نشده است.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت: شما نگفتید که چگونه می خواهید حق این شهدایی که ما تاکنون تقدیم این نظام کرده ایم و آنها امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند جبران کنید این ضعف دولت یازدهم است و ضعفی که دولت یازدهم در مذاکرات افغانستان در گرفتن حق ما از رود هیرمند از خود نشان داد به طوری که منطقه سیستان اکنون بیابان شده است و نتوانستند موفق باشند. زابلی ها و سیستانی ها از مکان خود مهاجرت کردند و نیروهای انتظامی در عملیات خود بدون پشتیبانی شهید می شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: چگونه می خواهید در مقابل سدهایی که ترکیه بر روی سرچشمه فرات ساخته و ریزگردهایی که گریبان همه را خواهند گرفت مبارزه کنید. چگونه می خواهید با قطری ها صحبت کنید چرا که ما مخازن مشترک گازی با این کشور داریم و در به تاراج بردن منابع ما با آنها مسابقه داده ایم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چه طور می خواهید از حیثیت ایرانیان دفاع کنید ماموران ترکیه ای ایرانیان را کتک می زنند چه اقداماتی می خواهید با تفلیسی ها انجام دهید که زنان ایرانی را لخت می کنند؟ این چه سیاست خارجی است که در ایران ما رایج شده است ما تا کی باید این ضعف ها را تحمل کنیم. سیاست خارجی این نیست که بگوییم ما در برجام شرکت کرده ایم 4 سال وقت کشور ما تلف شده است و بر سر حقوق اصلی مان که ما با همسایگان داشته ایم و هنوز احقاق نشده است جواب صحیح و درست بدهید.
 
میر سلیم در نقد اظهارات جهانگیری با بیان اینکه شما شعارهای زیبایی دادید اما پاسخی به سوال ندادید گفت: اقتدار ما مستلزم تجهیزات و اطلاعات است و اقتدار ما نیز مستلزم برتری علمی است، باید به این ها توجه کنیم و باید بدانیم که در صحنه نوآوری چگونه می خواهیم جلو برویم و می خواهیم چه کار کنیم.
 
وی در ادامه با طرح این سوال که در صحنه رشد فناوری جه برنامه ای دارید تا این اقتدار را حفظ کنید گفت: صنایع دفاعی ما باید تقویت و پشتیبانی شوند شما اگر می بینید که امروز ما حرفی برای گفتن در زمینه فناوری موشکی و نگرانی امریکا از این فناوری داریم نشان دهنده اقتدار ماست و این اقتدار به پشتوانه سی سال کار تحقیقاتی است که در کشور صورت گرفته و مجانی به دست نیامده است.
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات اظهار داشت: دولت شما اعتبارات تحقیقاتی را به زیر نیم درصد انداخت در حالی که باید به 4 درصد می رساند بنابراین این سوال پیش می آید که چگونه می خواهید این کار را انجام دهیدچرا که این کارها با شعار انجام نمی گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: آن کسانی که دارای دانش در زمینه سوخت موشکی، پیشرانه، سازه و هدایت الکترونیک هستند باید تقویت شوند و این مستلزم پشتوانه دولت است و شما اگر می خواهید اقتدارتان را حفظ کنید و پیشرفت کنید باید این ها را حفظ کنید.
 
وی با بیان اینکه شعار در مورد دولت آینده کفایت نمی کند اظهار داشت: بفرمایید چه کار کردید و پاسخگوی این موضوع باشید، متاسفانه شما فرصت های مهمی را از دست داده اید و برمبنای این فرصت های از دست رفته ما دیگر نمی توانیم به جنابعالی اعتماد کنیم.
 
در دولت یازدهم رکود تمام کشور را فراگرفت

 میرسلیم نیز به عنوان آخرین منتقد سخنان روحانی تصریح کرد: سبک ایرانی-اسلامی بسیار مهم است اما در سالهای قبل شاهد رشد اشرافی‌گری، دریافت حقوق‌های نجومی و دنیا طلبی هستیم که متاسفانه این مسئله در دولت تیز دیده شد که با سبک زندگی اسلامی شباهتی ندارد و این ساز و کار مردم را نا امید می‌کند. چرا در کشور طلاق رشد پیدا کرده و ازدواج کمتر شده است؟ در دولت شما رکود تمام کشور را فرا گرفت اما متاسفانه دروغگویی در کشور رشد پیدا کرده و در دولت نیز شاهد عدم صداقت برخی از دولتمردان بوده‌ایم.
 
 

در ادامه میرسلیم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست و رویکرد شما در ایجاد اتحاد بین قوا چیست و در صورت بروز اختلاف تا چه اندازه خود را ملتزم به تبعیت از قانون می‌دانید گفت:اهمیت قوه مجریه بسیار زیاد است و از نظر اجرایی قابل مقایسه با سایر قوا نیست.

وی ادامه داد: قوه مجریه در درجه اول خود باید مجری قانون باشد و قانون را معطل نگه ندارد و آیین نامه‌ها را سریع‌تر تصویب کند و به اجرا بگذارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ایرادی از طرف قوه مقننه به مجریه گرفته می‌شود باید سریعا برطرف شود. ما در دولت‌های سابق شاهد این بودیم که برخی مقررات نادیده گرفته می‌شدند و مجلس اعتراض داشت بنابراین حتما باید تذکراتی که از طرف مجلس شورای اسلامی به دولت می‌شود محترم شمرده شود.

میرسلیم افزود: باید یک همکاری نزدیک و مستمر بین قوه مجریه و قضائیه باشد؛ ما یک مبحث بسیار مهمی را در قوه قضائیه داریم که بدون همکاری قوه مجریه قابل اجرا نیست و آن پیشگیری از جرایم است.

وی گفت: ما می‌دانیم که سرمنشاء اصلی جرایم در قوه مجریه است، بنابراین اگر همه وزرا و رئیس جمهور تدبیری داشته باشد برای اینکه چگونگی پدیدار شدن جرایم را مشخص کنند و سعی کنند با بررسی دقیق آماری این علل و عوامل به همراه قوه قضائیه نسبت به پیشگیری از جرایم اقدام کنند ما بسیاری از موانع و مسائلی که در حال حاضر داریم را دیگر شاهد نخواهیم بود.

میرسلیم تصریح کرد: به نظر من با چنین هماهنگی به ویژه با توجه به ضرورت اهتمام دولت به مراعات مقررات و قوانین و جلوگیری از جرایم، اغلب مسائل حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه محور اصلی اتحاد و هماهنگی بین قوا، مقام معظم رهبری هستند قاعدتا ما هیچگونه اشکالی را نخواهیم دید و فصل الخطاب چیزی است که مقام رهبری می‌فرمایند.
 
 
میرسلیم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در زمان باقی‌مانده خود از مناظره گفت: هموطنان عزیز اداره کشور با مشارکت شما میسر می‌شود مشارکتی که صرف نظر از وابستگی‌های طایفه‌ای و سیاسی باشد.

وی بر ضرورت انتخاب مدیران شایسته که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند، تأکید کرد و افزود: ما باید به اهل فرهنگ و هنر بها بدهیم بسیاری از تحلیل‌های آ‌نان دقیق‌تر از تحلیل‌های سیاست‌مداران است، سعید روستایی کارگردان جوان ما در فیلم «ابد و یک روز» اعتیاد و بیکاری و معضلات اجتماعی را بسیار زیبا نشان داد و جایزه بهترین فیلم را در سال ۹۴ دریافت کرد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: رضا میرخانی در کتاب فرهنگ نفتی و مدیریت نفتی بسیار خوب واقعیت‌هایی را بیان کرد اما در اینجا دولت ما به خام فروشی نفت افتخار می‌کند.

وی افزود: در قبال فروش نفت کالاهای بنجل از کشورهای دیگر وارد می‌کنند و مانع کار جوانان می‌شوند متأسفانه امروز در شهر پرده آویزی کرده‌اند و به توسعه فاز جنوبی اشاره و آن را به برجام وصل می‌کنند اما توسعه فاز جنوبی به برجام ربطی ندارد ۵۰ درصدش را دولت سابق و باقی‌مانده‌اش را هم دولت کنونی تکمیل کرد.

وی ادامه داد: دولت از رشد اقتصادی ۸ درصدی صحبت می‌کند این رشد اقتصادی ۶ درصدش ناشی از فروش نفت خام و دو درصدش هم به خاطر فعالیت‌های موجود است در این زمینه صداقت ایجاب می‌کرد که رئیس دولت بگوید ۶ درصد از رشد اقتصادی به دلیل خام فروشی نفت بوده است.

میرسلیم افزود: ما در دنیا به دنبال صلح بوده و هستیم و هیچ گاه به ملت‌های دیگر تجاوز نکردیم بلکه زمانی که به خاک ما تجاوز شد از خودمان دفاع کردیم ما بنا به قانون اساسی همواره مدافع مستضعفان هستیم و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.