صحبت‌های رئیسی در دومین مناظره انتخابات 96 + فیلم

صحبت‌های ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

صحبت‌های رئیسی در دومین مناظره انتخاباتبه گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
 
صحبت های ابراهیم رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اجتماعی و فرهنگی به شرح ذیل است:
 

 برای تظارب آرای خود در این محل جمع شده‌ایم

حجت الاسلام سید ابراهیمی رئیسی در ادامه این مناظره در نقد اظهارات قالیباف گفت: ما 6 کاندیدا اینجا برای تظارب آرای خود در این محل جمع شده‌ایم تا مردم در پی اظهارات ما به نتایجی برسند. لذا این حق مردم است که بر اساس برنامه‌ کاندیداها به نتیجه برسند و سایر بحث‌ها را ما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم.

وی با اشاره به مسئله رشد علمی در کشور گفت: شتاب رشد علمی متاسفانه در چند سال اخیر کاسته شده است. شورای عطف تشکیل نمی‌شود. برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو، استاد و برنامه درسی به نحوی که مطابق با نیاز اقلیم‌های مختلف و نیازهای کشور باشد وجود ندارد، لذا یک میلیون دانشجو وجود دارد که مدرک تحصیلی خود را در دست گرفته و کاری‌ برای آن وجود ندارد.

رئیسی با بیان اینکه تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه‌های ما اثر گذاشته است، تاکید کرد: در حال حاضر از مواد آزمایشگاه‌ها کاسته شده است. امروز فرهنگیان ما مشکلاتی دارند که باید کاندیدا‌ها بیایند و این مسائل را مطرح کنند لذا وقتی خبری می‌شنویم که صندوق فرهنگیان از سوی افرادی تا سقف 8 میلیارد تومان به یغما برده شده به نحوی که هر فرهنگی 8 میلیون تا 7 میلیون در این صندوق سهم دارد، لذا این مسئله به شدت فرهنگیان را عذاب می‌دهد که چگونه یک فرهنگی برای یک زندگی معمولی مشکل داشته باشد اما عده‌ای بیایند و صندوق ذخیره فرهنگیان را به یغما ببرند؟

وی با بیان اینکه امروز بیکاری دانشجویان مهمترین مشکل ماست، تاکید کرد: عدم رشد علمی یکی از مشکلات عمده کشور است و به نظر بنده آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر 4 ساله قبل، باید پاسخگوی این سوالات باشد لذا طرح مسائل دیگر حتما مشکلات کشور را حل نمی‌کند. بنابراین ایشان باید به عنوان رئیس جمهور قبل پاسخگوی سوالاتی از این دست باشند که چرا یک میلیون از دانشجویان باید بیکار باشند.

رئیسی در نقد صحبتهای میرسلیم اظهار داشت: انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت ها است. در قرآن هم به این موضوع اشاره شده که بهترین برادر من کسی است که عیبهای مرا بگوید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: روحانی در ابتدای مسئولیت اعلام کرد که از بستن دهان منتقدین به خدا پناه می برم. این الفاظی که آقای میرسلیم بکار بردند متاسفانه شاید تا 50 مورد نسبتهای ناروایی است که به منتقدین داده شده است. مگر کسی باید به منتقدین اهانت کند؟ این برای کسی که می گوید از بستن دهان منتقدیم به خدا پناه می برد درست نیست.

طبق حق شهروندی همه باید بتوانند سخن بگویند/ چرا باید دهان کسی را ببندیم؟

رئیسی ادامه داد : حق شهروندی همین است که همه بتوانند سخن بگویند و اگر سخن آنها درست نیست پاسخ آنها درست داده شود. بگذاریم نشاط در میان دانشجویان و اصحاب رسانه، احزاب و دسته ها وجود داشته باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این موضوع که چرا باید دهان کسی را ببندیم، گفت: حق شهروندی فقط رونمایی از یک سند نیست بلکه حق داشتن معیشت توسط کسی است که نان ندارد بخورد، حق کار برای جوانی است که مدرک گرفته اما بیکار است و حق اظهار نظر کردن است.

وی بیان داشت: من در رسانه ها شنیدم که با خبرنگاری به دلیل سوالی که می خواسته از یکی از وزرا بپرسد برخورد شده است که این با آن چیزی که ما ادعا می کنیم نمی سازد و ما باید به 80 میلیون جمعیتی که می خواهیم شناسنامه ملی بدهیم حق اظهار نظر در مسائل دهیم تا جامعه پیشرفت کند.

در ادامه مناظره حجت‌الاسلام رئیسی در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکار مؤثری برای حفظ حقوق ملت در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با توجه به برجام خواهید داشت و چگونه از نقض مکرر حقوق مان توسط آمریکایی‌ها جلوگیری می‌کنید اظهار داشت: برجام با توجه به تمام اشکالاتی که دارد توافقی است که به عنوان سند ملی قرار گرفته و باید این تعهد از ناحیه ما و طرف مقابل به رسمیت شمرده شود.

وی افزود: آنچه در اصل این مذاکرات و سند مورد اشکال است صحبت‌هایی است که از طرف دولت خطاب به خارجی‌ها بیان شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ناحیه دولت و روحانی گفته شد که خزانه خالی است این پیام بسیار بدی از ناحیه جمهوری اسلامی برای طرف مقابل می‌باشد گفتید ما اگر توافق نکنیم تأسیسات مان توسط طرف مقابل مورد هجوم قرار می‌گیرد این هم پیام بدی به آنان می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: صحبت‌هایی که شما کردید مثل این است که یک افسر در میدان جنگ اعلام کند که من نیرو ندارم در این سند متأسفانه پیشگام شدید و به صورت تام، تمام تعهدات را اجرا کردید.

وی با بیان اینکه برجام به صورت چکی است که باید نقد شود بیان داشت: با ضعف‌هایی که دولت به طرف مقابل نشان داده به هیچ عنوان توانایی نقد کردن چک برجام را ندارند.

 پیام‌هایی که به طرف آمریکایی‌ها دادیم برای ما مشکل ایجاد کرده
 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: پیام‌هایی که به طرف آمریکایی‌ها دادیم برای ما مشکل ایجاد کرده و آنان این پیام‌ها را گرفتند که تحریم‌ها مؤثر واقع شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: نکته مهم این است که ببینیم بعد از این سند چه اتفاقی افتاده است آقای روحانی قول داد که تمام تحریم‌ها نه تعلیق بلکه به صورت قطع برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در سفره مردم و کسب و کار هیچ اتفاقی نیفتاده است امروز باید به مردم پاسخ بدهید که اگر می‌گویید تحریم‌ها برداشته شده پس نتیجه‌اش کجاست.

 

رئیسی با تاکید بر اینکه اطلاعات من در مورد مسائل هسته‌ای به خاطر جلسات زیادی که شرکت کرده بودم و مقالات زیادی که خوانده بودم بالا است، اظهار داشت: بنده کاملا در جریان مسائل سیاست خارجی هستم و ما حتما برای دیپلمات‌ها و کسانی که در این عرصه زحمت کشیدند ارزش قائلیم. 

مردم! آیا چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه روحانی در دوران انتخابات سال 92 گفته بود که هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد متذکر شد: سوال ما این است که مردم! آیا چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد؟ بازاری‌ها! شما کسب و کار دارید؟  آیا داد و ستد، تجارت و واردات و صادرات شما مناسب است؟ 

وی با بیان اینکه وقتی از رئیس بانک مرکزی در مورد رفع تحریم‌ها سوال کردند که چه نتیجه‌ای داشته و او گفته بود، هیچ! خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد نیز در خصوص مسئله بانکی گفته است تحریم‌ها به قوت خود باقی است و تمام مسائل فلج است. آقای ظریف هم گفتند آمریکایی‌ها نه به متن برجام و نه به روح آن متعهد نبودند.

رئیسی با تاکید بر اینکه اتفاقی که باید در پی برجام رخ دهد باید در زندگی مردم دیده شود، اظهار داشت: آقای روحانی می‌پرسد که چه تحریمی و من می‌گویم شما یک محموله نفت بفرستید و اگر پول آن به کشور بازگشت، معلوم است که تحریم برداشته شده است و الان تحریمی که در مورد بانک است یک بانک ترکیه‌ای هم می‌گوید تحریم باقی است. 

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معتقدیم نباید در مقابل دشمن ضعف نشان داد، اظهار داشت: آنچه من به عنوان ضعف‌های مذاکره مطرح کردم، آن‌ها را در مواضع خود راسخ کرده است. اگر آن‌ها بگویند با یک دولت مقتدر طرف هستند که از حقوق ملت ایران گذشت ندارد حتما آن چک را می‌توانند در بازار نقد کنند. 

رئیسی در ادامه به فاجعه منا پرداخت و گفت: 500 خانواده ما که نزدیکان آن‌ها در منا به شهادت رسیدند برای گرفتن پیکر عزیزانشان چند روز معطل ماندند و اگر رهبر انقلاب با اقتدار در این رابطه وارد نمی‌شدند وضعیت به گونه‌ای دیگر بود. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بنده اعلام می‌کنم هر دولتی که سر کار بیاید باید به این تعهد وفادار باشد، اظهار داشت: حتی به تعهداتی که قبل از انقلاب بوده و مجلس آن را رد نکرده نیز باید پایبند باشد. 

وی با بیان اینکه باید بدانیم نسبت به گره‌گشایی از زندگی مردم چه می‌خواهیم کنیم، بیان داشت: ما می‌توانیم در دولت کار و  کرامت این مسئله را از موضعی که مردم به دولت می‌دهند دنبال کنیم و با این اقتداری که نظام دارد می‌تواند برخورد کند و حقوق ملت ایران را حفظ کند.

 
رئیسی در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: ما از دیپلماسی خود با توجه به اولویت های کشور این نقش را بخواهیم که اولویت کشور مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باد حتما باید دیپلماسی کشور متاثر از همین جهت باشد تا بحث دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم و بازار صادرات را برای تولیدات کشور فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: ما امروز در منطقه 2300 میلیارد دلار تجارت داریم ، سهم جمهوری اسلامی در این 2300 میلیارد دلار چقدر است و اگر ما بتوانیم سهمی داشته باشیم 10 درصد است و این چند برابر پول نفت ما می شود که این نقش فعالی را برای جمهوری اسلامی در این عرصه می طلبد.

وی تصریح کرد: در بحث ترانزیت کالا در منطقه نقش جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند است و ارتباط با همسایگان مان بحث بسیار مهمی است ما باید با همسایگانمان روابط بسیار خوبی داشته باشیم. ما با عراق رابطه بسیار خوبی داریم اما سهم ما در ارتباط با تجارت با عراق چقدر است؟ ما چه میزان تجارت داریم و ترکیه چه میزان تجارت دارد؟
 
رئیسی تاکید کرد: حفظ شأن هر شهروند ایرانی مشکل همه ما و راحتی او راحتی همه ماست نمی توانیم به مشکل یک ایرانی که پاسپورت او در کشوری مورد بی احترامی قرار گرفته بی تفاوت باشیم. این پاسپورت و این هویت، هویت ایرانی است. دولت نباید اجازه دهد پاسپورت ایرانی مورد اهانت قرار گیرد که متاسفانه در موارد عدیده ای این جهت مورد بی توجهی قرار می گیرد.
 
 رئیسی دیگر کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان جهانگیری گفت: امنیت ملی مولفه‌های مختلفی در نظام‌های متعدد دارد اما در کشور ما مهم‌ترین مولفه آن مردم هستند چرا که آن‌ها پای انقلاب و منافع کشور هستند و همواره با دلدادگی به خداوند این امر را در صحنه اثبات کردند.

وی ضمن اشاره به حوزه امنیت سخت و استفاده از نیروهایی مانند بسیج، سپاه و مدافع حرم در این نوع امنیت بیان داشت: امنیت سخت بسیار مهم است اما در کنار آن مردم به امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارند. اگر به امنیت اجتماعی بها داده نشود و در کنار آن فقر و بیکاری رشد یابد و در کشور شاهد دانشجویان مدرک به دست باشیم که آماده به کارند و زمینه کاری وجود ندارد این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های جدی و به ویژه امنیتی را فراهم کند بنابراین ما به یک بسته در امنیت نیاز داریم و نباید محدود به بعدی خاص شویم.
 
رئیسی در نقد سخنان روحانی گفت: با توجه به سوال مطرح شده باید شاخص‌های سبک غربی و سبک ایرانی – اسلامی را مطرح کرد. شاخص‌های سبک غربی همراه با مصرف حداکثری منابع،‌ تولید سودآور گسست‌های اجتماعی و خانوادگی است اما زندگی اسلامی با تولید حداکثری منابع، مصرف بهینه، ایثار و گذشت مطرح است.

مردم با اشک می‌گویند وعده‌های دولت عملی نشده است 

وی در ادامه گفت: اکنون باید از فضای انتخابات بیرون بیاییم و به صورت واقع بینانه ببینیم که آیا شعارهایی که در اوایل این دولت داده شده عملی شد یا خیر؟ بنده در سفرهایی که به شهرهای مختلف دارم مردم با اشک می‌گویند که وعده‌های دولت عملیاتی نشده است و طی مدتها و با یک کار علمی و دانشگاهی یک برنامه جامع برای دولت کار و کرامت تدوین کردیم که پاسخ تمام شبهاتی که نسبت به تمام شعارهای ما وجود دارد در این برنامه موجود است.
 
رئیسی در پاسخ به این سوال که برای ارتقای شان و منزلت فرهنگیان و معلمان و بهبود سطح معیشت آنها چه برنامه‌ای دارید،‌اظهار داشت: معلمان شغل ممتازی دارند چرا که آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند، شغل آنها انبیایی است و حقیقتا باید در کشور جایگاهشان محترم شمرده شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اما این احترام با بخشنامه و سخنرانی و ذکر نام آنها فقط محترم باشند، کافی نیست .به نظر بنده زمینه ارتقای علمی معلمان باید فراهم شود تا معلمان بتوانند دانش‌افزایی کنند و به روز تر شوند.
 
 زمینه ارتقای علمی معلمان باید فراهم شود

وی درباره بهبود وضع معیشت معلمان گفت: حقیقتا در شان یک معلم نیست که در مشاغل دیگری مشغول به کار شود تا مشکلات زندگی را برطرف کند. دولت باید با برنامه قانون‌مندی این موضوع را حل کند.

رئیسی با بیان اینکه تا زمانی که من به یاد دارم مسئله معلمان وجود داشته است اظهار داشت: این موضوع باید یک زمان و برای همیشه پایان یابد به نحوی که به مسئله معلمان به صورت واقعی نگاه شود. فرهنگیان ما فرهیختگان ما هستند و باید در اقصی نقاط کشور به آنها توجه جدی و نه شعاری شود.
 
 در برنامه دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت قرار دارد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت قرار دارد چون اینها آینده سازان کشور را تربیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته سوم در خصوص معلمان نقش دادن آنها در آموزش و پرورش و امور فرهنگی است چرا که صاحب‌ نظر هستند. نمی‌شود که ما در مسائل مختلف آموزش و پرورش و درسی و استاندارد سازی  و عدالت آموزش معلمان را به حساب نیاوریم. زمانی که حرف از حفظ منزلت می‌زنیم به معنی به حساب آوردن معلمان است.
 
 
حجت الاسلام رئیسی در زمان باقی‌مانده خود از مناظره امروز و هفته گذشته گفت: هموطنان عزیز نه به گذشته بازگردید و نه وضع موجود را تحمل کنید بلکه تغییری به نفع خودتان ایجاد کنید.
 
 دولت درمورد وعده‌هایی که به مردم داده پاسخگو باشد
 
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: لازم است تا دولت درمورد وعده‌هایی که به مردم داده پاسخگو باشد شاهد رقیب هراسی در مناظره امروز بودیم در سخنان آقایان هراس موج می‌زند برخورد اخلاقی اینگونه نیست .

وی تصریح کرد: ما برنامه و سخنانی داریم و این برنامه بر اساس منابعی که در کشور موجود می‌باشد تدوین شده است. قانون به صراحت می‌گوید باید بیکاری از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش یابد و دولت موظف به انجام این کار است.

حجت الاسلام رئیسی تأکید کرد: امام(ره) و رهبری به جوانان اعتماد و باور کردند جوانان می‌توانند گره گشایی کنند ما در دولت‌ کار و کرامت از همه نیروهای سالم، کارآمد و دغدغه مند اقصی نقاط کشور استفاده می‌کنیم.
 
 بدهی‌های دولت به نظام بانکی نسبت به قبل دو برابر شده است
 
وی گفت: بدهی‌های دولت به نظام بانکی نسبت به قبل دو برابر شده است و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری هم افزایش چشم‌گیری داشته است. 

 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.