پیشنهادات لالیگائی و بوندس لیگائی برای دو جوان مخترع تبریزی

اختراع دو جوان تبریزی در خصوص داوری هوشمند مسابقات ورزشی با پیشنهادات خیره کننده از کشورهای اسپانیا و آلمان برای اجرا در رقابت های لالیگا و بوندس لیگا روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اختراع دو جوان تبریزی در خصوص داوری هوشمند مسابقات ورزشی که با شماره ۸۹۷۶۲ به تاریخ نهم شهریور ماه سال 1395 در سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است، بخش مختلفی را شامل می شود که می تواند نحوه داوری مسابقات ورزشی و به ویژه فوتبال را دچار تغییر و تحولات اساسی کند تا اشتباهات داوری در آن از بین رفته و یا میزان آن کاهش قابل توجهی پیدا کند.
 
سیروس پالدی و جواد دست یافته ، دو جوان 33 ساله تبریزی هستند که موفق به اختراع این سیستم هوشمند شده و مدعی هستند می توان با یک برنامه مدون و تعریف شده، اجرای آن در تمامی مسابقات به ویژه رقابت های فوتبال در سطوح مختلف را شاهد بود تا یکی از مشکلات مهم ورزشی که مربوط به نحوه قضاوت ها است، از بین برود.
 
این دو جوان مخترع تبریزی از پیشنهاد کشورهای مختلف اروپائی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، روسیه، دانمارک و همچنین آمریکا جهت اجرای سیستم اختراعی شان در رقابت های باشگاهی فوتبال خود خبر داده و افزودند: هم اکنون در حال بررسی این پیشنهادات و مذاکره با طرف های خارجی هستیم.
 
آنها با تاکید بر اینکه دوست دارند اولین رونمائی از سیستم هوشمند داوری در تبریز و ایران به انجام برسد، با اشاره به اینکه نام اختراع خود را 'آنا سیستم' گذاشته اند، یادآور شدند: هدف ما از این نامگذاری، تکریم و احترام به موطن خود ایران و آذربایجان است تا بدین طریق به جهانیان نشان دهیم که در ایران استعدادها و خلاقیت های بسیاری وجود دارد.
 
سیروس پالدی با بیان اینکه امسال قرار است در پنج نمایشگاه و جشنواره مختلف در آمریکا، کانادا، آلمان، کرواسی و کره جنوبی شرکت کنیم، افزود: به خاطر حضور ما در این کشورها، نمایندگان شرکت های بزرگ و مطرح جهان نیز در این جشنواره ها حاضر می شوند و حتی تعدادی از آنها از هم اکنون پیشنهاد عقد قرارداد نیز ارایه کرده اند.
 
وی با ارایه توضیحاتی درباره سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی، با بیان اینکه این سیستم از 9 بخش اصلی و مهم تشکیل شده است، گفت: توپ هوشمند، دروازه هوشمند، کارت های هوشمند، سوت هوشمند، مچ بند داوری هوشمند، پرچم هوشمند، کفش های هوشمند بازیکنان، خطوط هوشمند میادین ورزشی و سامانه تعیین فواصل قانونی ضربات ایستگاهی با استفاده از لیزر، این 9 بخش را تشکیل می دهد.
 
پالدی ، استفاده از کارت های هوشمند به ضخامت یک میلی متر توسط داور را یکی از از مهمترین بخش های این سیستم بیان کرد و افزود: در این سیستم تمامی کارت های زرد و قرمز، شماره پیراهن بازیکنان و سایر موارد مورد نیاز برای یادداشت برداری با استفاده از دکمه هایی تعبیه شده است و نیازی به خودکار ندارد و شش قلم از موارد مورد نیاز داوری در آن پیاده شده است.
 
وی، ایجاد حساسیت در توپ و دروازه مسابقات را از دیگر ویژگی های این اخترع بیان و اظهار کرد: در این حالت هرگونه صحنه مشکوک در خط دروازه ها با تغییر رنگ توپ و خط دروازه با تعبیه چراغ هایی در پشت دروازه، برای داوران و تماشاگران مشخص می شود.
 
پالدی، تعیین فواصل قانونی و دقیق توپ و دروازه در ضربات ایستگاهی را از دیگر مشخصات فنی طرح داوری هوشمند بیان کرد و گفت: با توجه به مشکلات حمل کپسول های رنگی توسط داوران و نیز وقت گیر بودن تعیین نقطه خطا، با استفاده از این سیستم می توان با یک دستگاه لیزر که در اتاق داور چهارم تعبیه می شود، نقطه دقیق کاشتن توپ را مشخص کرد.
 
وی، اتصال هوشمند سوت داوری با توپ و تغییر رنگ توپ همزمان با سوت داور را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این سیستم هیچ بهانه ای برای شنیده نشدن سوت داور به بهانه صدای تماشاگران توسط بازیکن وجود نخواهد داشت.
 
این مخترع تبریزی هوشمند سازی پرچم کمک داور را از خصوصیات بارز سیستم داوری هوشمند بیان کرد و افزود: با نصب لیزر در نقطه انتهائی پرچم خطوط آفساید و قرار گرفتن بازیکن مهاجم در این منطقه به دقت و بدون کوچکترین خطائی با نور لیزر مشخص می شود.
 
این دو جوان مخترع تبریزی با اشاره به کسب مقام های جهانی در کشورهای مالزی و کرواسی، گفتند: این اختراع تاکنون مدال طلای شانزدهمین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری های پیشرفته مالزی در سال 2017 و همچنین مدال طلای چهل و یکمین دوره مسابقات مخترعین کرواسی را در سال 2016 کسب کرده است.
 
آنها ادامه دادند: در مسابقات فوق حدود 70 کشور حضور داشتند و کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و ویتنام پایین تر از ایران قرار گرفتند.
 
 منبع:ایرنا
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار