مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره مطرح کرد؛

صدور مجوز 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری با استفاده از قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر/ مجتمع گازی هنگام اول خرداد امسال وارد مدار می شود

بورد از صدور مجوز 2 میلیارد دلاری سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت های ماده 12 قانون بودجه رفع موانع تولید و رقابت پذیر خبر داد .

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بورد مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در حاشیه دومین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت،  گاز،  پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت : ارزش پروژه های در دست اقدام شرکت نفت فلات قاره 5 میلیارد دلار است که تاکنون 3 میلیارد دلارش انجام و اسناد مناقصات 2 میلیارد دلار باقی مانده نیز طی روزهای آینده از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد : این سرمایه‌ گذاری با استفاده از ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر محقق شده است.

مجتمع گازی هنگام حداکثر تا مرداد ماه وارد مدار می‌شود

وی گفت: در خرداد ماه با وجود کمبود نقدینگی مجتمع گازی پالایشگاه هنگام پیش‌راه‌اندازی  و حداکثر تا مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: این پالایشگاه از 80 تا 100 میلیون فوت مکعب گازسوزی میدان هنگام جلوگیری می‌کند.

در توسعه میدان نفتی مشترک فروزان عقب نیستیم

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در باره توسعه میدان نفتی مشترک فروزان بیان داشت: در میدان فروزان با توجه به قدر و سهم‌مان از عربستان عقب‌‌تر نیستیم فعالیت‌ آنها بیشتر است اما با توجه به اینکه ما زودتر تولید را شروع کردیم بنابراین عقب نیستیم.

وی ادامه داد: از شرکت ایرانی نوگان در زمینه پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت فروزان نارضایتی‌هایی داریم.

فلات قاره بیست درصد از تولید کشور را دربر دارد

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره گفت: این شرکت با دربرداشتن ظرفیت بیست درصد از تولید کشور مجموعه بی‌بدیلی از نظر تمرکز در فعالیت‌های صنعت نفت بوده و در انجام کلیه کارهای بالادستی نفت تقریبا منحصر به فرد است. 

وی ادامه داد: تقریبا همه شش نوع نفتی که در جهان تولید می‌شود در میادین مختلف فلات قاره نیز تولید می‌شود،‌ همه امور حوزه‌های بالادستی را اعم از کار حفاری مطالعات اکتشاف تزریق آب و تزریق گاز نمک‌زدایی مهندسی مخزن و صادرات نفت گاز را هم انجام می‌دهیم.

بورد تصریح کرد: 200 سازه دریایی در حوزه فعالیت فلات قاره یعنی از شمال خلیج فارس تا قشم به عرض 150 تا 200 کیلومتر و به طول 1200 کیلومتر حوزه جغرافیایی این شرکت محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره افزود: با عربستان، امارات، عمان و با قطر نیز به میزان کمتری میادین مشترک داریم و با شش پایگاه از جمله خارک و کیش و ... این عملیات راه‌وری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کار تولید نفت در دریا به علت دشواری‌ها و هزینه‌های سنگین تولید و نگهداشت در دریا کاملا متفاوت با خشکی است افزود: در مقایسه با هزینه‌های تولید در دریا نفت فلات قاره ایران وضعیت مناسبی دارد و هزینه تولید ما نصف است در حالی که عربستان با تولید هر بشکه نفت از دریا 15 دلار هزینه نگهداشت می‌پردازد.

بورد با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره ایران قبل از انقلاب یک شرکت مشترک آمریکایی ایتالیایی و فرانسوی بوده و در سال 59 دست خوش تغییرات شده است افزود: در حال حاضر 60 مخزن را مدیریت می‌کنیم که این موضوع ظرفیت خوبی برای ایران در خلیج فارس ایجاد کرده است، حضور ما در خلیج فارس نشانه اثبات و به منصه ظهور گذاشتن قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: شاید به دلیل موانع مالی محدودیتی‌هایی در روند تولید نفت در سال‌های اخیر در خشکی داشته باشیم اما حضور در دریا برای حاکمیت ایران مهم است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های متعددی برای نگهداشت نفت انجام می‌شود با در نظر گرفتن 70 حلقه چاه و مستقر کردن 12 تا 15 دکل در سال افت مخازن را جبران می‌کنیم.

بورد تصریح کرد: میزان اعتبار لازم برای احیای بخشی از 200 هزار بشکه نفت از دست رفته در این شرکت حداقل یک میلیارد دلار است و تامین این میزان اعتبار می‌تواند فلات قاره را به دوران قبل از تحریم‌ها برگرداند.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: برنامه دیگری در عرصه بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم نفت استحصال نفت از چاه‌های مرده است به همین منظور با شرکت‌های مختلف به منظور انتقال فناوری‌های جدید مذاکره کردیم تا بتوانیم چاه‌هایی که به میزان تولید خود بازنگشته‌اند احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای احیای بخشی از تولید میادین فروش و درود مشکلات سختی وجود داشت ادامه داد: هم اکنون فلات قاره به طور گسترده و دقیقی کار مطالعه را آغاز کرده و امیدواریم به زودی مشکل تولید از این میادین نیز برطرف شود، پیش‌بینی می‌کنیم با سیاست‌گذاری‌های لازم در کوتاه‌ترین مدت رقم 200 هزار بشکه‌ای که از تولید خود جا مانده‌ایم جبران کنیم مشروط بر اینکه بودجه لازم را دریافت کنیم.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: اگر حدود یک میلیارد دلار به نفت فلات قاره تزریق شود می‌توان میزان تولید را افزایش داد و به جرات می توان گفت در سال 96 می‌توانیم 40 تا 50 هزار بشکه را از رقم 200 هزار بشکه در روز جبران کنیم، بنابراین اگر بر اساس برنامه ریزی‌ها انجام شده پیش رویم می‌توانیم طی دو تا سه سال آینده این میزان  200 هزار بشکه را جبران کنیم.

بورد ادامه داد: برای جبران عقب‌ماندگی‌های موجود در تولید نیز باید با ورود دکل‌های حفاری چند ده حلقه چاه حفر شود و لوله‌گذاری‌های جدید هم در دستور کار قرار بگیرد.

در میدان آرش با اختلافات مرزی مواجه هستیم

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در مورد میدان گازی آرش که با کویت و عربستان مشترک است افزود: در میدان آرش با اختلافات مرزی مواجه شده‌ایم و وزارت امور خارجه اعلام کرد تا دست نگه داریم، سازمان نقشه‌برداری ارتش و وزارت امور خارجه متولی تعیین مرزها هستند.

SLNG فروزان پیشرفت ندارد

وی ممکن است این طرح SLNG نباشد ما گاز را می‌فروشیم یک شرکت وابسته به بانک ملت برنده شده اما کار پیشرفت چندانی ندارد،‌ با شرکت‌های نروژی و کره ای هم صحبت کرده‌ایم اگر شرکت ایرانی پیشرفت نداشته باشد فکر دیگری می‌کنیم.

بورد ادامه داد: شرکت ایرانی تا پایان فروردین ماه وقت دارد که درخواست تمدید زمان کند که تقاضای این شرکت در وزارت نفت در حال بررسی است. 

کمبود 3.2 میلیارد دلاری برای بازسازی سکوهای دریایی

وی تصریح کرد: 3.2 میلیارد دلار اعتبار برای بازسازی سکوهای دریایی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که این پول را کسی به ما نمی‌دهد، ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم بنابراین همکاران سازه‌های دریایی را بر اساس شرایط بحرانی به سه بخش تقسیم کرده‌ایم و در قالب ماده 12 کار را پیش خواهیم برد.

کرسنت فعال شود به امارات گاز می‌دهیم

بورد درباره میدان سلمان گازی نیز با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید آن 200 میلیون فوت مکعب است گفت: این گاز از طریق خط لوله به شبکه عسلویه منتقل می‌شود در صورتی که کرسنت اجرایی شود به امارات بازمی‌گردد ما اعلام آمادگی کردیم که به آنها گاز بدهیم.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: میدان سلمان گازی در حوزه مشترک است که دو سوم آن در دست ما بر اساس اخبار غیرموثق امارات روزانه 10 الی 15 هزار بشکه برداشت می‌کند.

وی در پایان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید 36 هزار بشکه نفت از میدان نفتی سلمان تولید داشته باشیم که امروز برداشت‌مان 41 هزار بشکه است همچنین 130 هزار بشکه آب استخراج می‌کنیم و حدود 40 سال است که از این میدان نفت برداشت می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار