تحلیلی بر اقدامات محرمانه واشنگتن برای تسلط بر یمن؛

جزیره راهبردی «حنیش»، جدیدترین ماجرای سلطه‌طلبی آمریکا در دریای سرخ!

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر خیزش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در بزرگترین جزیره یمن منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر خیزش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در بزرگترین جزیره یمن واقع در دریای سرخ منتشر شده است.  

تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از داخل یمن موید آن است که واشنگتن می‌کوشد این اقدام را به‌طور کاملا سری و با بالاترین سرعت انجام دهد.
 
باید توجه داشت که عملی کردن این تصمیم از سوی ایالات متحده امری بعید و دور از ذهن نیست، چرا که واشنگتن همواره و از هر فرصتی در راستای گسترش نفوذ خود در منطقه و احداث پایگاه‌های نظامی‌ استفاده می‌کند حتی اگر این اقدام به‌قیمت گرسنگی و آواره‌شدن تمامی ملت یمن تمام شود.
 
*جزیره استراتژیک «حنیش»، باند فرود تسلط واشنگتن بر یمن
 
جزیره راهبردی «حنیش»، جدیدترین ماجرای سلطه‌طلبی آمریکا در دریای سرخ! 
 
به‌نقل از روزنامه الاخبار لبنان؛ برخی منابع ویژه با انتشار مطالبی از جزئیات بیشتر عملیات و پیاده کردن تجهیزات نیروهای آمریکایی به‌منظور ساخت پایگاه خبردادند، اقدامی که این روزها از سوی آمریکایی‌ها شتاب بیشتری گرفته است.  
 
بنابر اعلام این این منابع؛ دو بالگرد نظامی آمریکایی تجهیزات مختلفی را که به دستگاه‌های راداری و رصد اطلاعاتی مجهز هستند، در یکی از بزرگترین جزیره‌های دریای سرخ پیاده کرده‌اند.  
 
آن‌گونه که تصاویر نشان می‌دهند، موقعیت مذکور جزیره‌ای به‌نام «حنیش الکبری» است که در فاصله 130 کیلومتری شهر الحدیده و 40 کیلومتری المخاء قرار دارد.
 
این اقدام بالگردهای ایالات متحده  پس از آن صورت گرفت‌که نیروهای ائتلاف سعودی- آمریکایی توانستند بر جزایر «سقطری» در دریای عرب، «میون» در باب‌المندب و «زقر» در دریای سرخ تسلط پیدا کنند.
 
در همین راستا بلافاصله پس از رسیدن نیروهای آمریکایی به جزیره یاد شده، تعدادی از کارشناسان مجهز به تجهیزات راداری این کشور نیز  به حنیش وارد شدند.
 
لازم به یادآوری است که جزیره «حنیش» در نخستین سال تجاوز نظامی عربستان به یمن، مورد بمباران هوایی قرار گرفت؛ روندی که موجب شد تا صیادان محلی این جزیره پیش از تسلط ائتلاف سعودی (در ماه دسامبر 2015) از آن خارج شوند؛ لذا از آن زمان تاکنون، حنیش به یک منطقه نظامی بسته تبدیل شده است.
 
*حنیش، شاهرگی حیاتی در دریای سرخ
 
جزیره راهبردی «حنیش»، جدیدترین ماجرای سلطه‌طلبی آمریکا در دریای سرخ! 
 
از جمله مولفه‌هایی که اهمیت جزیره حنیش را برجسته می‌سازد، قرار گرفتن در منطقه‌ای حیاتی است که از اهمیتی راهبردی و استراتژیکی در دریای سرخ برخوردار است.
 
نقشه جغرافیایی «حنیش» به‌گونه‌ای که است که سه قاره جهان یعنی آسیا، آفریقا و اروپا را به‌هم پیوند می‌دهد؛ در حقیقت این جزیره از مهم‌ترین مسیرهای ناوبری دریایی در دنیا به‌شمار می‌رود.
 
با توجه به وجود نیروهای قدرتمند برای نفوذ به حنیش و جهت قرار گرفتن کشورهای عربی- اسلامی خاورمیانه به‌سمت رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، طبیعی است که این موقعیت، یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال بزرگترین مناطقی باشد که پتانسیل شکل‌گیری تنش‌های بین‌المللی را در گسترده‌ترین سطح دارد.
 
از سوی دیگر منابع خبری مدعی هستند، این جزیره حاوی تاسیساتی نظامی است که ارتش یمن در اوایل دهه نود به‌منظور هدف قرار دادن طرف‌های مقابل خود آن‌را ایجاد کرده بود.
 
*ماجرای فرودی سری برای حفظ منافع رژیم اشغال‌گر قدس!
 
جزیره راهبردی «حنیش»، جدیدترین ماجرای سلطه‌طلبی آمریکا در دریای سرخ! 
 
به‌نقل از منابع خبری؛ اخیرا دو بالگرد آمریکایی با فرود در باند خاکی این جزیره به گسترش حوزه استحفاظی خود در آن اقدام کرده‌اند.
 
آمریکایی‌ها بر آنند که با نرده‌کشی ارتفاعات سنگلاخی جزیره و آماده کردن این ارتفاعات، ساخت پایگاهی در ارتفاع 430 متر بالاتر از سطح دریا را عملیاتی کنند.  
 
سه‌شنبه گذشته و با فرود دو بالگرد آمریکایی در این جزیره، نیروهای ائتلاف تمامی یگان‌های خود را از حضور در بقیه جزایر منطقه و هم‌چنین نزدیکی سواحل یمن و ازجمله «حنیش» منع کردند.
 
با وجود این‌که دلایل این پیشگیری هنوز آشکار نیست، اما روشن است که هدف، حفاظت از مخفی بودن تحرکات نظامی آمریکا و اقداماتی است که بدان اشاره شد.
 
اما رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی- آمریکایی از قریب‌الوقوع بودن انجام یک عملیات نظامی گسترده با هدف تسلط بر بندر الحدیده سخن می‌گویند.
 
 
در هر صورت تقویت حضور نظامی ایالات متحده آن‌هم به‌شکلی مستقیم، کاملا در راستای تحقق اهداف رژیم صهیونیستی و خدمت به صهیونیست‌هاست، چرا که اگر یمن با توافق مصری‌ها به بستن تنگه باب‌المندب اقدام کند، این صهیونیست‌ها هستند که در هرگونه جنگی متضرر شده و آسیب خواهند دید.
 
 بنابراین واشنگتن این موضوع را درک می‌کند که بقای فرزندخوانده‌اش یعنی اسرائیل، بدون سلب کردن توان دفاعی و تسلیحاتی از مجموعه کشورهای عربی تداوم نخواهد داشت؛ به‌خصوص دولت‌هایی که مخالف ادامه حیات این رژیم جعلی هستند.
 
بر این اساس است که آمریکا از طریق هم‌پیمانانش تسلط بر جزایر پراکنده دریای سرخ را دنبال می‌کند، همان‌گونه که امارات بر جزیره سقطری تسلط یافت و سبب شد که عربستان نیز تلاش خود را برای تسلط بر جزایر عربی دیگر در بحرین و دریای سرخ به‌کار گیرد.

به‌علاوه که گفته می‌شود عربستان قصد دارد با احداث یک پایگاه نظامی در جزیره راهبردی «میون» با قابلیت اشراف بر تنگه باب‌المندب، تحرکات نظامی جدیدی را علیه کشورهای این حوزه و از جمله یمن صورت دهد.  

وحید امیدی موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار