میرسلیم در رادیو ورزش:

عوارض دخانیات را نباید به حوزه ورزش اختصاص دهیم/ورزش در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درآمدهایی که به ورزش تعلق می گیرد باید پاک باشد و ما باید ورزش را مقدس بدانیم و اصلا درست نیست که عوارض دخانیات را به حوزه ورزش اختصاص دهیم.

عوارض دخانیات را نباید به حوزه ورزش اختصاص دهیم/ورزش در آموزش و پرورش اهمیت زیادی داردبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان سید مصطفی آقا میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه‌ با صدای انتخاب رادیو ورزش پیرامون مسائلی چون ورزش و تربیت ورزشکاران توضیحاتی را ارائه کرد.

میر سلیم در ابتدا در پاسخ به این سوال که دلیل اهمیت نهاد قانونگذاری چون مجلس و قانون اساسی به ورزش چیست اظهار داشت: پیشرفت هر کشوری در گرو فعالیت افراد سالم، با نشاط و هوشمندی است که عقل خود را به کار می‌برند و کارهای مفیدی انجام می‌دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: هدف ما در تربیت بدنی و ورزش باید رسیدگی به سلامت و تعادل انسانها و حفظ و ارتقاء عمومی باشد. اینگونه است که اهمیت ورزش و تربیت بدنی کاملا مشخص می‌شود.

وی افزود: با همین دید بوده که نهادهای قانونگذار در امر آموزش و پرورش ورزش را به جایگاه خاص رساندند.

میر سلیم درباره اینکه نگرش در دولت احتمالی‌اش به مقوله‌هایی چون ورزش همگانی چگونه است گفت: یکی از مطالبی که من در بیانیه اعلام نامزدی خود به آن اشاره کردم ورزش همگانی بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگرش ما مبتنی بر همگانی کردن ورزش است به این منظور که همه به تندرستی و تعادل در زمینه جسمی و روانی دست پیدا کنند. این موضوع مهمی است که مردم باید خواستار آن باشند و آن را مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی نیز بسیار قوی به این موضوع پرداخته شده است ادامه داد: در قانون اساسی به این موضوع که باید ورزش در تمامی سطوح و به صورت رایگان در اختیار مردم باشد اشاره شده که متاسفانه محقق نشده است. ما قطعا به این موضوع اهتمام داریم و با همین دیدگاه یعنی اهتمام به همگانی کردن ورزش به سراغ این موضوع می‌رویم که امکانات را به صورت رایگان در اختیار مردم به ویژه جوانان قرار دهیم چرا که ورزش از این قشر شروع می‌شود تا آینده با تفکر سالم آنها ساخته شود.

میر سلیم در خصوص مسئله استعداد یابی گفت: همانگونه که خداوند استعدادهای مختلفی در انسان قرار داده ما نیز باید این استعدادها را بشناسیم ،‌البته این را باید بگویم که استعدادیابی در برخی از نقاط کشور پیش از ورود کودکان به دبستان آغاز می‌شود که در کشور ما این مقوله در دبستان انجام می‌َشود اما متاسفانه مسئله‌ای سوری است و جدی گرفته نمی‌شود اما برای ورزش مورد نیاز است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر کس باید در رشته‌ای که تخصص دارد فعالیت کند تا حتی به سطح قهرمانی جهانی برسد، اظهار داشت: اکر ما بتوانم استعدادیابی را که جزئی از وظایف ما است را به خوبی انجام دهیم و جدی بگیریم و امکانات را به صورت رایگان در اختیار همه قرار دهیم چرا که ورزش بدون تمرین خوب مفهوم پیدا نمی‌کند آن وقت است که هر کس می‌تواند در رشته تخصصی خود به قله‌های افتخار دست پیدا کند. 

وی  تصریح کرد:محصول اهتمام به ورزش همگانی ورزش قهرمانی را از خود به جای خواهد گذاشت و در برنامه ما این وجود ندارد که هر چه پول و هزینه داریم صرف ورزش قهرمانی کنیم و همگانی کردن آن را از یاد ببریم. باید ورزش همگانی اولویت قرار گیرد تا محصولش ورزش قهرمانی شود.

میر سلیم در خصوص ورزش حرفه‌ای گفت: در ورزش حرفه‌ای ما سطوح مربیگری و استادی را داریم که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد چرا که ورزشکار بدون مربی به خود ضربه می‌زند و از پای در می‌آید، حتما این کار باید با مربی انجام شود تا ورزش را یاد بگیریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه استادی که خود مربی‌ها را در سطوح مختلف آموزش می‌دهد بسیار موثر است ادامه داد:در زمینه ورزش حرفه‌ای نوع دیگری وجود دارد که آن ورزش حرفه‌ای برای امداد و نجات است مانند ناجیان غریق و کوهنوردانی که برای نجات افراد ورزش حرفه‌ای را آموزش می‌بینند. ما قاعد این هستیم که باید وزشکار حرفه‌ای داشته باشیم که مفهوم اساسی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خروجی ورزش و تربیت بدنی ما باید تربیت انسانهایی باشد که به ارزشهای والای انسانی متصل هستند، برنامه شما در این خصوص چیست، تصریح کرد: از دیدگاه ما تربیت بدنی شامل آموزش روشهای کسب تعادل و سلامت جسمی و روحی است پس هر آموزش ورزشی باید با ارائه الگوهایی که جنبه تربیتی دارد همراه باشد و آموزش حتما باید با تربیت باشد.

میر سلیم با بیان اینکه تربیت در فرهنگ ورزشی ما به معنی جوانمردی است ادامه داد: ما در سابقه ورزشی کشورمان ورزشکاری را نداریم که در جامعه بگردد و جوانمرد نباشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این سوال که آیا امروز ورزشکاران ما در این حد که علاوه بر آموزش بدنی  آموزش روحی هم می‌بینند اظهار داشت: جوانمرد کسی است حضورش در جامعه نمی‌گذارد چپاول صورت بگیرد و با اقتداری که دارد موجب می‌شود که در جامعه انحراف شکل نگیرد.
 
وی افزود: با آن رویه و سابقه ورزش در کشور امروز هم در کشور ما باید ورزش هدفمند و متعهدانه باشد . ما نباید فقط مشوق باشیم که جوانانمان در میادین جهانی مدال طلا بگیرند، این خوب است اما کافی نیست. 

میرسلیم با تاکید به این موضوع که ممکن است همان جوان که در میادین جهانی مدال می‌گیرد الگوی بدی برای جامعه شود ادامه داد: با این رویه ما ضرر کرده‌ایم و زمانی ما می‌توانیم از این جوانان به خوبی یاد کنیم که انها توانسته باشند به عنوان پهلوانان جوانمرد در جامعه ما حضور داشته باشند. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : ما به قهرمانان خود احترام می‌گذاریم اما احترام ویژه را برای ورزشکارانی قائلیم که پهلوانان جوانمرد باشند و این بینش است که باید گسترش پیدا کند چرا که مانع انحراف، بداخلاقی، تخریب و فساد می‌شود اما متاسفانه ما در جامعه این را ندیدیم.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان در این زمینه چاره جویی کرد، گفت: باید به ارتقای فرهنگی در فعالیتهای ورزشی بازگردیم. ورزش باید توام با تربیت جوانمردی باشد.

میرسلیم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی رکن توسعه کشور است و در سیاستهای کلان نظام هم مبنای برنامه توسعه است، به نظر شما راهبرد مقاوم سازی اقتصادی و تکیه بر پتانسیل های واقعی در حوزه ورزش چگونه عملیاتی شدن پیدا می‌کند اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی اقتدا به دانش و توجه به دورن‌زایی و برونگرایی است. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: کار ورزش باید به صورت علمی انجام شود و اگر مدنظر ما شرکت در مسابقات جهانی باشد باید به مسائل مختلفی توجه کنیم.

وی ادامه داد: کاردر عرصه همگانی نیز باید به همین صورت باشد یعنی کار علمی صورت گیرد تا خیرش نصیب ورزشکار شود نه اینکه دچار صدمات شود به همین منظور ما برنامه تاسیسی شرکتهای دانش‌بنیانی را داریم که کار آنها سنجش وضع سلامتی افراد و قابلیت‌های آنها است و پس از آن پیشنهادهای مناسب جهت اینکه در چه رشته‌ای کار کنند ارائه می‌شود.

میرسلیم بیان داشت: در کنار این کار باید ما از تجربه دیگران نیز استفاده کنیم. انصافا در دنیا کشورهایی که قصد کسب رتبه دارند در خصوص ورزش کار علمی کرده و ورزشکاران را به خوبی شناسایی می‌کنند. ما نباید از این تجربیات استفاده کنیم و اگر در را به روی خود ببندیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

میرسلیم با اشاره به اینکه ورزش در سه زمینه با اشتغال تناسب دارد، متذکر شد: یکی از آنها مربیگری و داوری است که باید برای آن آموزش دید و توانایی‌های لازم را بدست آورد.

وی ادامه داد: امداد و نجات در حوزه ورزش بعد دیگری است که می تواند در زمینه‌هایی چون نجات غریق باعث ایجاد اشتغال شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد ورزش امروزه بسیار شکوفا است، تصریح کرد: بنگاه‌های متعددی داریم که لباس‌های ورزشی طراحی می‌کنند و ما هم این قابلیت را داریم و چرا نباید خودمان تولید کننده وسایل ورزشی باشیم و این رویه تاثیر بسزایی در اقتصاد ورزش دارد.
 
میرسلیم با بیان اینکه کار تحقیقاتی در ورزش بعد سوم ایجاد اشتغال در زمینه ورزشی است، اظهار داشت: در موسسات دانش بنیان ورزشی نیازمند مجموعه‌ای از تحقیقات هستیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تولیدات محصولات ورزشی ما باید به گونه‌ای باشد که نه تنها در کشور بلکه در رقابت جهانی بازار دنیا را هم تسخیر کند، افزود: با این روش می‌توان با رکود، تورم و معضل بیکاری مقابله کرد.

وی با بیان اینکه ورزش در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد، گفت: لازم است مربی‌های متخصص بالای سر دانش آموزان باشند و نباید زنگ ورزش، زنگ بیکاری تلقی شود.

میرسلیم با تاکید بر لزوم توجه به ورزش همگانی اظهار داشت: ورزش همگانی باید بر مبنای سنجش مورد توجه قرار بگیرد و استفاده از لوازم و تاسیسات ورزشی نیاز به علم و دقت بالایی دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید اهمیت زیادی به سلامت ورزش داد، تصریح کرد: ما باید بدانیم برای درست ورزش کردن چه شیوه هایی را بکار ببریم و بدانیم در موقع صدمه خوردن چگونه باید آن را جبران کنیم.

میرسلیم با تاکید بر اینکه گزینش افراد در سپردن مدیریت ورزشی باید بر مبنای دانش افراد باشد، اظهار داشت: باید از افرادی استفاده شود که از دانش لازم در آن رشته برخوردار باشند یا اینکه این افراد قادر باشند از کسانی که در آن حوزه تخصص دارند، استفاده کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نکته دوم گزینش بر مبنای تجربه و دستاوردهای شخص است، گفت: این افراد باید دارای تجربه‎های اثبات شده و مفید باشند؛ مثلا باید مشخص شود که این افراد آیا توانسته‌اند به قله‌های ورزش برسند یا خیر.
 
وی با اشاره به اینکه اخلاق در ورزش معیار سوم ما در انتخاب افراد برای مدیریت امور ورزشی است، گفت: در هر رشته‌ای بعد از علم و تجربه، اخلاق اهمیت دارد و اخلاق در ورزش باید به فتوت و جوانمردی منجر شود چرا که ورزشکاران الگوی جامعه هستند.
 
میرسلیم با بیان اینکه اعتقاد به ورزش به معنای اعتقاد به سرمایه انسانی است، اظهار داشت: هزینه در ورزش تلف شده نیست و باید به دنبال تامین نیازهای ورزش از راه درست باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درآمدهایی که به ورزش تعلق می گیرد باید پاک باشد و ما باید ورزش را مقدس بدانیم و اصلا درست نیست که عوارض دخانیات را به حوزه ورزش اختصاص دهیم.
 
میرسلیم با بیان اینکه باید به استعمال دخانیات مبارزه کنیم افزود: متاسفانه شاهد ترویج قلیان و سیگار در بین جوانان بوده‌ایم که این مسئله می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه جوانان باید از آثار سوءاعتیاد مطلع باشند ادامه داد: در این زمینه باید امر ورزش تقویت شود به نوعی که باعث توسعه و پیشرفت کشور شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راه‌کارهای احتمالی شما مبنی بر کاهش تصدی‌گری بر موضوع ورزش چیست گفت: در حال حاضر هزینه ورزش گزاف است و ویژه‌خواری در آن وجود دارد بنابراین باید در تصدی‌گری‌ها به توسعه کمی و کیفی توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نباید ورزش را برای پر کردن جیبش بداند تاکید کرد: در تصدی‌گری ورزش باید به تشکیلات مردمی توجه داشت. 

میرسلیم با بیان اینکه باید فرایندهای مختلف نظارتی در امور تصدی‌گری ورزش اعمال شود تاکید کرد: در این زمینه باید قائل به نظارت عمومی باشیم و این مسئله را تقویت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نظارت حکومتی هم در تصدی‌گری‌های ورزش مهم است گفت: دولت زمانی که برخی از امور را به بخش خصوصی واگذار می‌کند نباید آنها را رها کند چرا که باید نظارت کند تا ببیند فعالیت‌ها در مسیر خود پیش می‌رود یا خیر چرا که در این صورت است که ما می‌توانیم بگوییم خصوصی‌سازی در مسیری پیشرفته است که نتایج مطلوبی را به بار آورده است درغیر اینصورت گرفتار آفت‌های این مسئله خواهیم بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگرش شما در حوزه ورزش بانوان در دولت احتمالی تان چگونه خواهد بود گفت: قطعا در این موضوع باید به ویژگی‌ جسمانی بانوان توجه کنیم و همچنین به موضوعات فرهنگی ذیل این موضوع توجه داشته باشیم.

میرسلیم تاکید کرد: در حال حاضر بانوان از امر ورزش کمتر استفاده می‌کنند لذا در این مقطع این وظیفه مربیان است که باید بانوان را به سمت ورزش هدایت کنند که صدمه نخورند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که وضع جسمانی بانوان متفاوت از آقایان است گفت: تحمل آنها در رابطه با برخی از مراحل ورزشی کمتر است که باید مربیان در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اولویت شما استفاده از استادان محققان و دانشجویان حوزه تربیت بدنی و ارتقا سطح علمی و آکادمیک ورزش‌ خواهد بود و یا شما به توسعه اماکن ورزشی توجه خواهید داشت گفت: این موارد هر کدام اهمیت خود را دارد اولا ما باید مطالعات علمی را در این زمینه مهم تلقی کنیم و بخواهیم که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها حتما موضوع آموزش ورزش را با توجه به ضرورتی که در جامعه اتفاق افتاده مدنظر خود قرار ‌دهند.

میرسلیم با بیان اینکه ما باید خودمان از آسیب‌ مدرک‌گرایی مصون نگه داریم اظهار داشت: برخی از افراد تنها به دنبال اخذ مدرک از دانشگاه می‌باشند که این امر نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد لذا ما باید به نتایج عملی امور علمی توجه بیشتری داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات زیربنایی در امر ورزش گفت: ما برای اینکه به این هدف برسیم نیازمند محیط زیست سالمی هستیم. ما وقتی صحبت از ورزش همگانی می‌کنیم باید بدانیم که مردم وقتی می‌خواهند در خیابان بدوند نیاز به هوای پاک و سالم دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر جوانان خوزستان مورد ظلم قرار گرفتند و نمی‌توانند از محاسن هوای پاک استفاده کنند لذا این محرومیتی است که به شکل جدی باید برای آن راهکاری پیدا کرد. 

میرسلیم با بیان اینکه به جوانان ساکن کلان‌شهرها ظلم می‌شود ادامه داد: برخی از جوانان کلان‌شهرها به دلیل هوای ناسالم حتی نمی‌توانند در خیابان‌ها قدم بزنند لذا قدم زدن در این هوای آلوده به مراتب آسیب‌رسان است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما برای حفظ کرسی‌های بین‌المللی ورزشی چه برنامه‌هایی خواهید داشت گفت: باید بگویم ما برای حفظ حرمت اشخاص بسیار اهمیت قائل هستیم. لذا حفظ حرمت اشخاص امری بسیار مهم است.

وی افزود: بنده معتقدم اعتبار کرسی‌های بین‌المللی برای اشخاص است و برای مدیران نیست لذا ما اعتقاد داریم که این جایگاه‌ها را باید به دقت در کمیته ملی المپیک البته با پشتیبانی وزارت ورزش حفظ کنیم چرا که از دست رفتن این جایگاه به معنای از دست رفتن رتبه جهانی ما در محافل بین‌المللی تمام خواهد شد.

میرسلیم در پایان تاکید کرد: ما باید جایگاه افرادی را که در حوزه‌های بین‌المللی رتبه کسب کرده‌اند را مورد اهمیت قرار داده و حفظ کنیم لذا بنده معتقدم برای انتخاب مدیران ورزشی باید به سراغ افرادی رفت که از شایسته‌سالاری تبعیت کرده باشند.

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.