جهانگیری:

سیاست های اقتصاد مقاومتی قادر است اقتصاد ایران را از چالش های پیش رو عبور دهد/مطبوعات باید آزاد باشند تا شاهد فسادهای آنچنانی نباشیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که سیاست های اقتصاد مقاومتی قادر است اقتصاد ایران را از چالش های پیش رو عبور دهد گفت: این سیاست ها قادر است میان همه ارکان نظام انسجام ایجاد کند .

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛اسحاق جهانگیری یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم در برنامه انتخاباتی خود از شبکه سوم سیما در گفتگو با جوانان در خصوص این سوال که آیا به نظر شما تقسیم‌بندی‌های سیاسی رایج باعث نمی‌شود که بهره گرفتن از ظرفیتهای جوانان عملا تحت الشعاع منازعات سیاسی قرار گیرد گفت: کشوری که انتخابات و دموکراسی دارد و مردم در آن آزادی دارند حتما نیازمند ساز و کارهای سیاسی است تا دموکراسی درآن نهادینه شود که یکی از آنها به قدرت رسیدن احزاب است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه احزاب برای این ایجاد می‌شوند تا بتوانند افرادی که دارای یک سلایق شخصی راجع به مسائل سیاسی،اقتصادی و کشور هستند فعالیت کنند گفت: تجربه موفق دنیا هم در کشورهایی که دموکراسی داشتند این بوده که احزاب قدرت اول هستند البته در کشورهایی که انتخاباتشان پارلمانی است احزاب پارلمان را به دست می‌گیرند و آنجایی که پارلمان بیشتر ریاستی است افراد در آن تعیین کننده هستند و عملا افراد احزاب مختلف در آن یا ائتلاف می‌کنند یا به نوع دیگری همکاری دارند.

وی ادامه داد: اصل وجود سلایق واقعیتی است که وجود دارد و ما نیز باید سلایق مختلف سیاسی را به رسمیت بشناسیم چرا که عدم به رسمیت شناختن سلایق سیاسی باعث می‌شود افراد به مخفی کاری بیفتند.

جهانگیری گفت: ما در منطقه‌ای قرار داریم که انتخابات در کشورهای آن خیلی مطرح نیست و ایران یکی از معدود کشورهای منطقه است که انتخابات در آن معنی دارد هر چند ممکن است انتخابات ما با انتخابات مطلوب فاصله داشت باشد و باید قدمهای بزرگی در این رابطه برداریم.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  تصریح کرد: اصل اینکه یک جریان سیاسی در کشور راه می‌افتد و گروههای سیاسی شکل می‌گیرند و این گروهها در قالب احزاب حرکت می‌کنند امر بسیار پسندیده‌ای است و یکی از پیش نیازهایی است که برای آینده دموکراسی ایران قطعی است.

وی بیان داشت: اگر این گروهها را به رسمیت نشناسیم گاهی اوقات در انتخابات افرادی که هویتاشان مشخص نیست ممکن است این افراد با یک سری شعارها سرنوشت کشور ور مردم را طور دیگری رقم بزنند.

جهانگیری ادامه داد: مهم این است که گروههای سیاسی بعد از انتخابات رقابت را تبدیل به رفاقت برای کار کردن کنند واین موضوع باید بین آنها پذیرفته شود که منافع ملی کشور خط قرمز آنها باشد و هیچ‌کس از این منافع ملی عبور نکند و تلاش همه گروهها این باشد که جایگاه ایران بالاتر رود.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر ساز و کار همکاری خوب تعریف شود در زمانی که یک گروه سر کار بیاید و احساس نکند که گروه دیگری را نباید حذف کند و فکر کند گروه دیگر هم در حد اقلیتی که داشته باید در سیستم مدیریتی کشور حضور داشته باشد کنار گذاشته نشود می‌توان از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد و این ظرفیت‌ها را به خاطر مسائل سیاسی کنار نگذاشت ضمن اینکه بسیاری از امور مدیریتی کشور مدیریت‌های فنی هستند و هر جریان سیاسی که سر کار بیاید این مدیریت‌ها می‌توانند در آن حضور داشته باشد. 


جهانگیری  با تاکید بر اینکه  جوانان فرصت مهمی برای هر کشور به حساب می‌آیند گفت: مهم این است که جوانان برای دوران پختگی سیاسیشان در این گروههای سیاسی قرار گیرند و نباید جوانان را مشغول به یکسری کارهای‌حاشیه‌های کنیم که هیچ ثمره‌ای برای آنها ندارد.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر رئیس جمهور شوید برنامه ای برای آسیبها و تهدیدهای نسل جوان از جمله بزه‌های تاجتماعیی و اعتیاد دارید یا خیر ؟ گفت: واقعیت این است که جوانان فرصتهای طلایی کشور هستند و می‌توانند دهها فرصت برای توسعه کشور به وجود آوردند البته موضوع بزه نیز بحث کوچکی است که باید به آن هم پرداخته شود.
 

**محدودیت‌های مقابل جوانان زیادی است

وی ادامه داد: اولین قدم در این بحث این است که باید بدانیم چه اتفاقی می‌افتد که جوان به سمت اعتیاد و بزه  می‌رود؟ احتمالا شاید این موضوع به دلیل این باشد که محدودیتهای مقابل جوانان زیاد است به گونه‌ای که وقتی دنبال کار می‌روند فرصت کار پیدا نمی‌کنند و وقتی دنبال شادی و نشاط می‌روند با محدودیت روبرو می‌شوند و وقتی می‌خواهد به دنبال کنسرت و فیلم بروند کشور محدویتهایی برای آنها ایجاد می‌کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نباید محدودیت برای جوانان ایجاد کنیم گفت: جوان باید در خیلی مسائلش آزاد باشد تا جوانی کند لذا نباید فرصت جوانی را از او گرفت . البته جوان نیز باید در چارچوبی که در ارزشهای کشور وجود دارد حرکت کند و بنده گمان نمی‌کنم کسی بخواهد ارزش شکنی کند و حرکتی کند که خلاف خواست عمومی جامعه باشد البته ممکن است هر کدام از ما برداشتی داشته باشیم که رفتار جوانان با برداشت ما مغایرت داشته باشد.


** در دولت یازدهم به مسئله‌ آسیب‌های اجتماعی به صورت علمی پرداخته شده است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بحث آسیبهای اجتماعی بیان داشت: دولت 11 به مسئله آسیب‌های اجتماعی به صورت علمی پرداخته است، در بحث آسیب‌های اجتماعی دو تفکر وجود دارد یک عده فکر می‌کنند باید با آسیب‌های اجتماعی  انتظامی و قضایی برخورد کرد که با این برخوردها تنها صورت مسئله را پاک می ‌کنیم و عده دیگری معتقدند که مسائل اجتماعی  ریشه ‌یابی علمی شوند و ساختارها رصد اجتماعی ایجاد شوند.

وی یاد آور شد: در بحث آسیب‌های اجتماعی گزارش خوبی در دولت یازدهم تهیه و خدمت رهبری ارائه شد و ایشان نیز طی جلسه‌ای که در آن سران قوا حضور داشتند در مورد آسیب‌های اجتماعی بحث کرده و تصمیماتی در این رابطه گرفته شد.

جهانگیری با بیان اینکه در  وزارت کشور برای اولین بار سازمانی به همین منظور درست کردیم و شورای اجتماعی را فعال ساختیم گفت: این شورا با ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و همچنین موضوعات اجتماعی که مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بود در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و این رویکر پذیرفته شد که این موضوع یک موضوع علمی است که باید با روشهای علمی و فرهنگی با آن برخورد شود. 


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد بحث اعتیاد نیز اظهار داشت: دغدغه اعتیاد را در کشور داریم و باید  جدی پرداخته شود البته آمارها کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه رفع این معضل باید روش‌های علمی صورت گیرد و ریشه‌یابی دقیقی انجام شود گفت: با مجموعه برنامه‌ای که در شورای اجتماعی تهیه شده، می‌شود امیدوار بود بخش زیادی از آسییب‌های اجتماعی خصوصا اعتیاد با روش‌های اینگونه حل شود ضمن اینکه در سالهای اخیر مراکز متعددی برای بازپروری این افراد ایجاد شده و اعتیاد به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود.


جهانگیری در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که در بخش مسکن چه برنامه‌ای برای تهیه مسکن ارزان و مناسب جوانان دارید بیان داشت: یکی از مسائلی که جوانان ما با آن روبرو هستند مسئله مسکن است که در مقطعی از زمان در دولت گذشته قیمت آن به صورت جهشی افزایش پیدا کرده است.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت یازدهم در بحث مسکن تسهیلاتی را برای مسکن اولی‌ها که عمدتا زوج‌های جوان بودند در نظر گرفتیم که طی آن مطرح شد صندوق‌های سپرده‌گذاری در بانک مسکن ایجاد شود و هر میزانی که افراد در آن سپرده‌گذاری می‌کنند دولت دو برابر آن را به آنها وام دهد.

وی ادامه داد: سقف این تسهیلات برای هر زوج در تهران 80 میلیون تومان در استانها 60 میلیون تومان و در بقیه شهرها 40 میلیون تومان است که افراد نمی‌توانند علاوه بر تسهیلاتی که دریافت می‌کنند سپرده خود را نیز دریافت کنند.

جهانگیری تصریح کرد: جوانان ما در تهران می‌توانند با 200 میلیون تومان در نقطه‌ای از تهران آپارتمانی از خریداری کنند ضمن اینکه نرخ سود این تسهیلات برای اولین بار بعد از 25 سال تک رقمی(8 درصد) و در برخی موارد  2.5 درصد است که به اعتقاد بنده نرخ سود مناسبی است ضمن اینکه دوره باز پرداخت آنهم 25 ساله است تا به جوانان فشار نیاید.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: تا کنون نیز 160 هزار نفر برای دریافت این تسهیلات نام‌نویسی کردند تا از این فرصت استفاده کنند ضمن اینکه یک تصیمی نیز برای روستاییان گرفته شد تا بتوانیم تسهیلاتی را برای مسکن روستایی به آنها پرداخت کنیم ضمن اینکه در بافتهای فرسوده نیز تصمیمات مقتضی گرفته شده است بنابراین بسته مسکن طوری است که این تا امکان را به وجود می‌آورد که جوانان بتوانند در اولین زمان صاحب خانه شوند.

وی در بخش دیگری درباره اینکه چه برنامه‌ای برای اشتغال پایدار جوانان دارید گفت: یکی از مهمترین مسائل پیش روی خانواده ایرانی  بحث بیکاری جوانان است ما کشور جوانی هستیم که در دهه 60 رشد جمعیت بالایی داشتیم و در روزهای گذشته حتی 1 میلیون 200 هزار متقاضی کار به بازار کار مراجعه کردند که این آمار، آمار بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران است.

جهانگیری یاد آور شد: ما هم اکنون 5 میلیون دانشجو داریم که اگر متوسط دوره 4 ساله تحصیل را برای آنها در نظر بگیریم هر سال بیش از یک میلیون از دانشگاهها فارغ التحصیل می‌شوند و به دنبال کار مناسب خود می‌گردند.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یاد آور شد: ما در دولت یازدهم بسته‌ای را برای اشتغال تهیه کردیم که باید به صورت جدی آن را در دولت آینده دنبال کنبم که یکی از این مباحث بحث شرکتهای دانش بنیان است که این شرکتها از جمله شرکتهایی هستند که می‌توانند فارغ‌التحصیل دانشگاه را از رشته های مختلف جذب و برای آنها شغل ایجاد کنند .

وی گفت‌: هم اکنون بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان در دولت گذشته راه افتادند و مورد حمایت قرار گرفتند و بیش از 100 هزار نفر در این شرکتها مشغول به کار شدند و عمده افرادی که در این شرکتها نیز مشغول به کار هستند دانشگاهی هستند.

جهانگیری گفت: ما در کنار هر دانشگاهی یک پارک علم و فناوری ایجاد کردیم تا هر دانشجویی در دوران تحصیلاتش اگر ایده ای داشته باشد بتواند ایده خود را تبدیل به فناوری کند ضمن اینکه تصمیم دیگری که بنده در زمانی که در وزارت صنایع وزیر بودم گرفتیم، این بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می‌شدند و 50 درصد حقوقشان را ما به عنوان دولت پرداخت می‌کردیم و 50 درصد باقیمانده نیز توسط آن بنگاه صنعتی پرداخت می‌شد که معمولا بعد از دوره  کارورزی، آن شرکت آنها را جذب خود می کرد.
 
جهانگیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که روند کاهش تورم در سطح معیشت مردم چه تاثیری خواهد گذاشت گفت: وقتی تورم بالا می رود به همان میزان از جیب مردم پول برداشت می شود  لذا شرایط تورم برای کسانی که پولدار هستند مسئله خوبی به حساب می آید.

وی با بیان  این که یکی از دلایل رشد جهشی قیمت مسکن همین موضوع است خاطر نشان کرد:  در شرایط تورم گاهی اوقات ارزش پول ملی  سقوط پیدا می کند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: برای کسی که حقوق پایین دارد شرایط سخت می شود، لذا  در یک مدت ارزش پول مردم به یک سوم کاهش پیدا کرد بنابراین مهم ترین رسالت حکومت این است که برای کم شدن تورم سیاست گذاری انجام دهد .

جهانگیری با اشاره به این که در یک دوره ای قدرت خرید مردم  کاهش پیدا کرد ادامه داد: متاسفانه شاهد بودیم که سفره مردم کوچک می شد بنابراین هر چه تورم کمتر شود قدرت خرید مردم بیشتر می شود .

وی با اشاره به این که درآمد مردم باید بیش از تورم افزایش یابد خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بر روی تورم تمرکز گذاشته شده است زیرا همه مردم در رنج کوچک شدن سفره هایشان بودند .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نقش تورم در کوچک شدن سفره مردم است افزود: هر چه تورم کمتر شود مردم قدرت خرید بهتری می توانند پیدا کنند.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برای رفع آسیب های اجتماعی چه برنامه ای دارید گفت: برای رفع آسیب های اجتماعی باید اقدامات علمی و کارشناسانه ای انجام شود به طوری که در برخی از مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی مانند موادمخدر صنعتی موضوع نگران کننده است و باید کار جدی انجام شود .

وی با تاکید بر نقش و رسالت اصلی رسانه ملی پیرامون فرهنگ سازی عنوان کرد: باید به جوانان و خانواده ها هشدار داد  به طوری که مراکز مختلفی در وزارت بهداشت باید ایجاد شود تا به گرفتار شدگان کمک کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که باید راهکار علمی برای مبارزه با مواد مخدر پیدا کرد اظهار داشت: نقش خانواده در فرهنگ سازی تعیین کننده است به طوری که در ایران مستحکم ترین نهاد خانواده است و خصوصاً می توان به نقش مادر خانواده تاکید کرد.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقتصاد مقاومتی گفت: بنده مسئول اصلی اقتصاد مقاومتی هستم به گونه ای که این اقتصاد 5 رویکرد دانش بنیان، درون زا، برون نگر، مردمی و عدالت بنیان دارد بنابراین باید این 5 رویکرد در همه دستگاه ها اجرا شود .

وی با اشاره به این که سیاست های اقتصاد مقاومتی 24 بند دارد گفت: در این سیاست بر توسعه صادرات، بهره برداری از میادین مشترک، صادرات گاز، برق و محصولات پتروشیمی تاکید شده است.

*** سیاست های اقتصاد مقاومتی قادر است اقتصاد ایران را از چالش های پیش رو عبور دهد
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که سیاست های اقتصاد مقاومتی قادر است اقتصاد ایران را از چالش های پیش رو عبور دهد و ایران را به شکوفایی برساند عنوان کرد: این سیاست ها قادر است میان همه ارکان نظام انسجام ایجاد کند تا با هم متحد و در یک مسیر قرار گیرند.

جهانگیری  تصریح کرد: سال 95 سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود به گونه ای که برای هر وزارتخانه اولویت های اقتصاد مقاومتی را طراحی کردیم و در پایان سال از همه  دستگاه ها گزارش گرفتیم و در برخی مناطق نمونه های مشخصی را به اجرا گذاشتیم.

وی با اشاره به این که هر کس باید در اقتصاد مقاومتی نقش خود را پیدا کند گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی به طور جدی عملیاتی خواهد شد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فساد اقتصادی ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی مسئله فساد اقتصادی و یا فساد اقتصادی سازمان یافته است لذا قوه قضاییه بیش از همه در مبارزه با فساد اقتصادی نقش ایفا می کند به طوری که باید برنامه عملیاتی جدی در این رابطه وجود داشته باشد.

*** فساد اقتصادی اعتبار نظام را از بین می برد

جهانگیری با بیان این که فساد اقتصادی اعتبار نظام را از بین می برد افزود: وقتی مردم می بینند یک نفر بدون زحمت میلیاردها پول به جیب می زنند انگیزه سرمایه گذاری و اشتغال را پیدا نمی کنند

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که ذهنم را مشغول کرده فساد اقتصادی است که باید اقدامات جدی برای مبارزه با آن صورت گیرد، املاک نجومی و دریافت های نجومی یک جوان در شبکه های مجازی اعلام کرد و ما باید نظارت مردم را ساماندهی کنیم .

** کانون های اصلی فساد شناسایی شده است
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که مطبوعات هم باید آزاد باشند تا شاهد فسادهای آنچنانی نباشیم گفت:  از ابتدای دولت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به صورت فعال تشکیل جلسه  دادند به گونه ای که  کانون های اصلی فساد شناسایی شده است

جهانگیری با بیان این که در منابع طبیعی فشار بیشتری انجام می شود خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهر زمین هایی که به عنوان فضای سبز قرار گرفته بود  با دادن امتیاز به شهرداری به ساخت و ساز تبدیل شده است و یا درخت های 50 الی 60 ساله قطع شده و تبدیل به برج شده است بنابراین مشخص است که روال به صورت عادی نبوده است.

وی با اشاره به سامانه های الکترونیک ادامه داد: این سامانه ها بسیاری از مسائل را به صورت الکترونیک بررسی می کنند و  این موضوع ارتباطات افراد را قطع می کند.

** مهم ترین کار برای پیشگیری از فساد آزادی مطبوعات و رسانه ها است
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که مهم ترین کار برای پیشگیری از فساد آزادی مطبوعات و رسانه ها است گفت: مطبوعات باید به نقد و بررسی بپردازند تا شاهد فساد آنچنانی در ایران نباشیم.

جهانگیری با اشاره به رسالت عمده رسانه ملی پیرامون ارتقای فرهنگ کشور گفت: یکی دیگر از رسانه های سنتی مطبوعات هستند لذا ما سعی کردیم هیچ محدودیتی الا قانون نداشته باشیم و هر کس متقاضی بوده به سرعت به آن کمک کرده ایم و در دولت آینده این سیاست دنبال خواهد شد.
جهانگیری افزود: یکی از رسانه های سنتی مطبوعات هستند لذا ما تلاش کردیم که هیچ محدودیتی برای آن ها قائل نباشیم الا قانون.

وی افزود: به هر کسی که متقاضی دریافت مجوز برای راه اندازی مطبوعه بود کمک کردیم و با اختصاص یارانه نیز سعی کردیم مطبوعات اداره شوند.

وی با بیان اینکه این سیاست در دولت آینده هم ادامه خواهد یافت تا شرایطی به وجود بیاید که اگر کسی می خواهد در رسانه فعالیتی داشته باشد با اطمینان بیشتری به لحاظ اقتصادی این کار را ادامه بدهد گفت: دولت مسئول است زیرساخت های لازم برای رسانه های مجازی را نیز فراهم کند تا دانشجویانی که می خواهند کارهای مطالعاتی و علمی انجام دهند کارشان تسهیل یابد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای افزایش زیرساخت ها باید پهناهای باندها را توسعه و فیبر نوری را به همه جا گسترش دهیم.

جهانگیری یادآور شد: خوشبختانه امروز به نقطه ای رسیده ایم که فیبر نوری به در منازل و محل های کار رفته و مردم با استفاده از این فرصت های زیرساختی از دسترسی بالایی به اینترنت برخوردار خواهند شد.

جهانگیری ادامه داد: البته طبیعی است در منازل جدید طراحی به شکلی باشد که امکان استفاده بیشتر از فیبر نوری فراهم شود.

وی گفت: به هر حال این اقدامات از سوی دولت انجام گرفته تا در دورترین روستاهای کشور هم دسترسی به اینترنت و رسانه های مجازی آسان تر شود .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون 27 هزار روستای کشور اینترنت دارند گفت: اکنون زیرساخت ها در کشور به صورتی فراهم شده تا حداقل کسانی که می خواهند از رسانه برای کارهای علمی و مطالعاتی استفاده کنند امکانش فراهم باشد .

وی ادامه داد: دانشگاه ها از امکانات زیرساختی این بخش برخوردارند و امیدواریم برای مردم هم این تسهیلات به وجود بیاید.

جهانگیری گفت: گاهی برخی به ما فشار می آورند تا شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم ولی فضای مجازی فرصت است به همین خاطر ما محدودیت را نه مصلحت می دانیم و نه کارساز.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برای کشور خوب نیست که با مردمش طوری رفتار کنند که آن ها به روش غیرقانونی بخواهند از مشکلات عبور کنند.

وی بیان داشت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه کتابخانه ها در دستور کار قرار گرفته و همچنین قرار است کتاب ارزان به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات به دلیل واردات کاغذ هزینه کتاب بالا می رود گفت: برای انتشاراتی ها تصمیم گرفته ایم تا با استفاده از امکانات قانونی آنان را از مالیات معاف کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر یکی از اعضای خانواده یا کابینه شما دچار فساد مالی شود اولین واکنش شما به این موضوع چه خواهد بود و چه اقدامی را انجام خواهید داد گفت: بدترین نوع فساد این است که فساد در بین مسئولین درجه یک کشور اتفاق بیفتد بنابراین مهم ترین پیش نیاز انتخاب هر مسئول درجه یک کشور پاک دستی است.

وی با بیان اینکه معتقد نیستم اگر مدیری در جایگاهی قرار گرفت اولین کارش این باشد که بستگان خود را نیز در اطراف خود جمع کند تاکید کرد: چه زمانی که استاندار بودم چه زمانی که نماینده مجلس و وزیر بوده ام هیچوقت حتی بستگان دور من در این مقاطع در کنارم نبودند .

وی با بیان اینکه اگر مسئولی اعلام کند که همسرم مشاور من است رفتار او صحیح نیست چرا که این همه زن در کشور هستند بنابراین چرا همسر شما باید مشاورتان باشد.

وی ادامه داد: چرا باید فرزند یک مسئول در دستگاه اجرایی در کنار او باشد در حالی که همه بچه های این کشور فرزند شما هستند چرا باید فرزند مسئولی در دستگاه در کنار پدرش باشد .

وی گفت: متاسفانه فرزند برخی از آقایانی که مدعی هستند به دلیل اینکه ارتباط کاری با پدرشان در مسئولیتی که دارند برقرار می کنند وابسته برخی از مسائل می شوند که من در این باره گزارش هایی را در اختیار دارم وجاهایی که لازم بوده نیز تذکراتی داده ام.

جهانگیری افزود: در زندگی من یک نقطه خاکستری وجود ندارد بنابراین هر کسی موردی پیدا کرد آن را اعلام کند.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج و همچنین آمار طلاق در کشور گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون جامعه ما با آن مواجه است بحث افزایش سن ازدواج است .

وی با بیان اینکه در فضای سنتی گذشته به دلیل اینکه خانواده ها بیشتر به هم وصل بودند بین گفتگوهای خانوادگی امکان آشنایی بین دختران و پسران و همین طور زمینه ازدواج فراهم میشد گفت: اکنون این فضا تغییر کرده و ما با جمعیت چند ده میلیونی روبرو هستیم و تلاش می کنیم هیچ گفتگویی هم بین دختران و پسران شکل نگیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دانشگاه ها و محل های کار می گویند باید تفکیک جنسیتی ایجاد شود و اگر دختر و پسری هم در خیابان با یکدیگر صحبت کنند به مسئله اجتماعی تبدیل می شود.

جهانگیری تاکید کرد: ما باید به جوانانمان اعتماد و باور کنیم و بیخود اتهام نزنیم چرا که قرار است آنان ایران پیشرفته را ایجاد کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید زمینه آشنایی جوانان در دانشگاه ها و محل های کار ایجاد شود بیان کرد: یکی دیگر از پیش نیازهای ازدواج موضوع مسکن است در سال 94 وام ازدواج هر کدام از زوجین 3 میلیون تومان بود و تلاش کردیم این وام را از 3 میلیون به 10 میلیون تبدیل کنیم و در سال 95 هم تعداد افرادی که این وام را گرفتند بیش از 1 میلیون نفر بودند.

وی اضافه کرد: در سال 96 تلاش داریم که به افراد بیشتری وام بدهیم و پیش بینی می کنیم منابع این بخش را تا 12 هزار میلیارد افزایش دهیم.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه الویت شما در مسئله جوانان ازدواج است یا اشتغال اظهار داشت: این الویت مربوط به ما نمی شود بلکه مربوط به جوانی است که به سن ازدواج رسیده و کار ندارد بنابراین او باید تصمیم بگیرد که اول ازدواج کند یا اینکه بعد از پیدا کردن کار به فکر ازدواج باشد.

وی گفت: هر کسی بر اساس شرایط زندگی ترجیح می دهد ازدواج کند بنابراین هیچ کس نباید به دلیل محدودیت های مالی ازدواج را عقب بیندازد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: جوانان اگر فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا می کنند به دلیل اینکه شاغل نیستند این موضوع را عقب نیندازند.

وی متذکر شد: استحکام خانواده در ایران محکم است و پدر و مادرها با هر وضعی که دارند فرزندان خود را در هیچ شرایطی رها نمی کنند.

وی افزود: دولت هم در حد بضاعت خود برای ازدواج جوانان تلاش و کمک خواهد کرد. مسئله اشتغال مسئله ای جدی است و ما باید به صورت اساسی به آن بپردازیم.

جهانگیری تاکید کرد: من با اطمینان می گویم هر دولتی سر کار بیاید مهم ترین مسئولیتش این است که مسئله بیکاری را از این کشور دور کند.

وی با بیان اینکه آینده کشور در گرو دستان پرتوان جوانان است افزود: شما می توانید سرنوشت کشور را به ایران موفق و پیشرفت تبدیل کنید. شما می توانید در مسائل سیاسی تعیین کننده باشید همانطور که در سال های 76 – 92 بودید.

وی تاکید کرد: یک راه نیمه تمام در  توسعه کشور شروع شده که باید تکمیل شود، برجام و کارهای سازندگی نیز باید تکمیل شوند لذا نیاز است شما در صحنه های مختلف حضور داشته باشید.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.