39 درصد مردم افغانستان زیر خط فقرند

بر اساس گزارش بانک جهانی 39 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 1.3 میلیون نفر به ابتدایی‌ترین نیازمندی‌های زندگی دسترسی ندارند.

۳۹درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت اقتصاد افغانستان نیز با تایید گزارش بانک جهانی می‌گوید، این گزارش تازه در مورد زندگی مردم در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی تهیه شده‌است.

دو عامل از سوی بانک جهانی و وزارت اقتصاد افغانستان در بیکاری و قراردادن افغان‌ها در زیر خط فقر برجسته دانسته شده‌است، خروج بیش از یک صد هزار نیروی بین‌المللی از افغانستان و کاهش کمک‌ها و  تعطیلی اکثر پروژه‌ها.

در گزارشی که روز دوشنبه هشتم ماه می از سوی بانک جهانی نشر شد، دیده می‌شود که ۳۶ درصد افغان‌ها بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ زیر خط فقر زندگی می‌کردند و این ارقام در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ۳۹ درصد رسیده‌است.

نرخ بیکاری هم در افغانستان ۲۶ درصد عنوان شده که بیشتر مناطق روستایی را هدف قرار داده‌است.

در گزارش بانک جهانی آمده که در این مدت رشد اقتصادی افغانستان تا یک و نیم درصد بوده‌است.

پیش بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی افغانستان به تدریج تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به پنج در‌صد خواهد رسید.

بانک جهانی در این گزارش تصریح می کند، بیشترین آسیب را از نظر بیکاری، جوانان، باشنده‌های قریه‌ها و کارگران بی‌سواد متحمل شده‌اند.

در گزارش هشدار داده شده است که اقتصاد اجتماعی افغانستان با خطر روبرو است.

بانک جهانی تعداد افراد بیکار در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در افغانستان را بیش از ۱.۹ میلیون تن تخمین می‌کند که به باور این نهاد، شمار آن‌ها در مناطق روستایی سه چند و در مناطق شهری دو چند افزایش یافته‌است.

بانک جهانی در پایان این گزارش می‌خواهد تا در عرصه زراعت افغانستان کار بیشتر شود و مناطق روستایی با شهری ارتباط گیرند.

همچنان به توصیۀ این نهاد، باید برای چهار صد هزار جوانی که همه ساله وارد بازار کاری افغانستان می‌شوند زمینه کار در داخل و یا مجرا‌های قانونی مهاجرت اقتصادی به خارج فراهم شود.

بانک جهانی همچنان می‌خواهد تا در بخش معارف و صحت از طریق افزایش دسترسی به خدمات تمرکز شود و در نهایت با خانواده‌های که در نتیجه رویداد‌های طبیعی، جنگ و تحولات اقتصادی صدمه دیده‌اند کمک‌های بیشتر صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.