رئیسی در رادیو معارف؛

دولت نباید در فضای مجازی رقیب بخش خصوصی باشد/رئیس جمهور می‌تواند همه وزرا را برای بحث فرهنگی به خط کند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیو معارف که عصر امروز از رادیو پخش شد گفت:رئیس جمهور می‌تواند همه وزرا را برای بحث فرهنگی به خط کند.

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛  حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابت ریاست جمهوری در برنامه رادیو معارف که عصر امروز سه‌شنبه از رادیو پخش شد،  در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی نسبت به پیشرفت مورد نیاز در سند 20 ساله را چگونه می‌بینید گفت: سند چشم‌انداز توسعه سندی بود که قطار حرکت کشور را به سمت آرمان‌ها می‌برد.
 
وی افزود‌: از سال 84 تا کنون با اجرای این سند قرار بود به قدرت اول منطقه تبدیل شویم و نرخ رشد 8 درصدی برای کشور پیشی‌بینی شده بود و قرار بر این بوده که جامعه متکی به اصول‌ اخلاقی اسلامی باشد و برای آنکه ببینیم تا چه میزان به قله چشم‌انداز نزدیک شده‌ایم؛ انتخابات عرصه خوبی است و یکی از معیارهای این سند تحقق  مردم سالاری است و انتخابات نیز به عنوان نمونه‌ خوبی از مردم سالاری یکی از اهداف محقق شده این سند است.
 
رئیسی با بیان اینکه در کنار نقاط مثبت نقاط ضعفی نیز وجود دارد گفت: درکنار نقاط مثبتی که تا  کنون محقق شده است نقاط  ضعفی نیز وجود دارد که مهمترین آن در حوزه اقتصادی است چرا که ما نتوانستیم خود را به سند چشم‌انداز نزدیک کنیم و بیکاری تعطیلی کارخانه‌ها، فساد اداری و دیگر نقاط ضعف قطعا از اهداف سند چشم انداز نبوده و معتقدیم می‌توان این شرایط را تغییر داد.
 
کاندیدای انتخابت ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: انتخابات می‌تواند معیار خوبی برای انتخاب کنندگان باشد چرا که مردم می‌توانند پس از پایان دولت‌ها ببینند که آیا شعار‌های آن دولت محقق شده است یا خیر؟
 
وی با اشاره به سند چشم‌انداز اظهار داشت: برای اینکه تمام بخش‌های کشور از مجلس تا ریاست جمهوری و نهادهای بالادستی راه خود را نروند سند چشم‌انداز 20 ساله تدوین شده و تکلیف همه چیز را مشخص کردند و تا کنون در برخی از بخش‌ها پیشرفت داشتیم اما در حوزه اقتصادی هنوز ضعف‌هایی وجود دارد.
 
رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه شما در حوزه فرهنگی چیست و باتوجه به اینکه یکی از مسئولیت‌های رئیس جمهوری مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است چه برنامه‌ای برای تحقق اهداف این شورا دارید گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بزرگترین پایگاه فرهنگی کشور است و معتقدیم مشکل کنونی ما در این شورا مباحث سیاست گذاری و قانون گذاری نیست بلکه بحث اجرا است.
 
 کاندیدای انتخابت ریاست جمهوری افزود: اسناد تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شود و اجرای این اسناد نیز نیاز یک مجری با قدرت دارد و اگر اسناد و اهداف این شورا توسط شخص رئیس جمهوری دنبال شود قطعا مسبب اتفاقات مثبتی خواهیم بود چرا که رئیس جمهور می‌تواند همه ادارات و وزرا را به خط کند و در جهت اهداف این شورا قدم بردارد.
 
وی با بیان اینکه باید به محافل فرهنگی و علمی اجازه نقد داده شود اظهار داشت: از آنجایی که یکی از ویژگی‌های محافل فرهنگی انتقاد و اظهار نظر است باید اجازه داد که آنها نقد خود را مطرح کنند و این نقد را غنیمت بشمریم و همه باید نقش خود را به صورت عام و ریئس جمهور به صورت خاص در اجرا کردن اسناد و محتویات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایفا کند.
 
 کاندیدای انتخابت ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مدیریت فضای مجازی چیست و از آنجایی که رئیس جمهور در شورای عالی فضای مجازی نیست مسئولیت دارد در این حوزه و با گسترش فضای مجازی چه خواهید کرد، اظهار داشت: فضای مجازی فضای جدیدی است که بسیاری از زندگی‌های اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ما در کشور نباید نگاه منفعلانه‌ای نسبت به فضای مجازی داشته باشیم و معتقدم فضای مجازی یک فضای کاملا حقیقی است و باید  کاملا در عرصه بین المللی در این حوزه فعال باشیم و پیشرفت این حوزه در عرض روز و ساعت اتفاق می‌افتد.
 
رئیسی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت فضای مجازی باید جلسات شورای عالی فضای مجازی در فواصل زمانی کمتری برگزار شود اظهار داشت: زمانی که بنده عضو شورای عالی فضای مجازی بودم در زمانی که به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم رهبری فرمودند که این شورا باید خیلی زودتر تشکیل جلسه دهد و کمیسیون‌های آن نیز باید فعال باشند. در بحث فضای مجازی نیز باید بگویم دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد و می‌توان دغدغه‌های فضای مجازی را برطرف کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی می‌توان پیشرفتی‌های بزرگی را شاهد باشیم گفت: ما در اقتصاد فضای مجازی سهمی نداریم در حالی که در دنیا یک منبع در‌آمد است، در بحث تولید محتوا بزرگان ما می‌توانند اقدامات خوبی را انجام دهند و همچنین در برنامه ریزی فضای مجازی باید نقش آفرین باشیم و یک بازنگری در این حوزه می‌بایست انجام شود.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در کشور باید سهم خود را درکسب درآمد از بازیهای رایانه‌ای و طراحی نرم‌افزارها در دنیا دریافت کنیم و این فضایی که برخی فکر می‌کنند یک فضای روزمره و تنها دنبال کردن اخبار است می تواند به فضایی برای تولید نرم‌افزارها و اشتغال برای کشور باشد که در این حوزه باید از ناهنجاری‌ها جلوگیری کرد و معتقدم باید در فضای مجاز نقش‌آفرین باشیم نه اینکه برای دیگران اتوبان درست کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی چیست، اظهار داشت:  در بحث فرهنگ باید گفت نقش فرهنگ یک نقش موثر در کشور است و همه اقدامات در کشور نیاز به یک پیوست فرهنگی دارد. فرهنگ بر همه لایحه‌های اجتماعی سیاسی کشور سایه افکنده و در صورتی که فرهنگ غربی در جامعه رواج پیدا کند قطعا زندگی بسیاری از هم فرو خواهد پاشید و رفتار‌هایی ماننند تجمل گرایی، رباخواری، اختلاس جلوگیری و فرهنگ اسلامی را در کشور رواج داد.
 

رئیسی تأکید کرد: فرهنگ اسلامی قناعت ، عدم اسراف و توجه به دیگران را به ما می‌آموزد  و دولت کرامت نیز دولتی است که در آن باید به همه احترام گذاشت .

وی تصریح کرد: به اعتقاد من باید کلید حل مشکلات را در این دوره عهدنامه مالک اشتر  معرفی کنیم و این عهدنامه می‌تواند  در وهله اول درسی برای دولتمردان باشد .

معتقد به ارتباط نظام‌مند دولت و حوزه‌های علمیه هستم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما همیشه از مردم توقع داریم در حالی که باید هر کاری را باید ابتدا از دولت شروع  کنیم لذا عدم اسراف و  عدم اشرافی گری و پایبندی به قواعد، تعهدات و قراردادها را دولت باید ابتدا از خود شروع کند و در این صورت است که حتماً تأثیرگذار خواهد بود.

رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه کشور  اظهار داشت: در ارتباط با حوزه‌های علمیه و بهره‌مندی از ظرفیت آن در دولت معتقد به نوعی ارتباط نظام‌مند هستم.

وی افزود: در مباحث نظری، ایده پردازی، حوزه می‌تواند بسیار کمک کننده به دولت باشد .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که انقلاب ما یک انقلاب دینی و اسلامی است گفت: حوزه در انقلاب ما دارای جایگاهی است که در این قضیه صاحب نظر است و حتماً هم می‌تواند مؤثر باشد ضمن آن که موفقیت دولت در گرو اجرای اندیشه دولت اسلامی برای تحقق تمدن اسلامی است و در بخش‌هایی که دولت اسلامی ما  از این موضوع فاصله دارد باید حوزه را در نظریه پردازی و ایده پردازی کاملاً مورد توجه قرار دهیم ضمن این که دولت نیز موظف است حوزه‌ها را توسعه دهد و در خدمت آن باشد چرا که موفقیت این دو به هم پیوند خورده است.

رئیسی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اسلامی سازی دانشگاه‌ها و تحول در علوم انسانی نیز بیان داشت: برای اسلامی سازی دانشگاه‌ها  که دغدغه اول امام راحل و بزرگان انقلاب بود سندها و قانون‌هایی وجود دارد بنابراین در کشور، ما مشکل کمبود اسناد، برنامه و قانون نداریم بلکه مشکل ما بحث اجرا است.

وی افزود: در دولت کار و کرامت وقت عمل کردن است و زمان حرف زدن پایان یافته است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دانشگاه‌ها امروز بیش از هر وقت دیگری انگیزه دارند که این راه را بسیار سریع بپیمایند و ما نیز باید به آن‌ها مساعدت و کمک کنیم ضمن این که تشکل‌های دانشجویی، اساتید و دانشجویان و خود فضای دانشگاه نیز می‌تواند در این قضیه کمک کننده باشد .

رئیسی خاطر نشان ساخت: باید سرمایه گذاری کنیم تا دانشگاه‌های با نشاط با جوانانی پویا و ماهر داشته باشیم چرا که کشور در دست دانشجویان است و ما باید برای آن‌ها اقدامات متناسبی انجام دهیم و در غیر این صورت در آینده با بحران مواجه خواهیم بود .

وی در بحث تحول علوم انسانی نیز بیان داشت: باید علوم انسانی بتواند انسانی را تربیت کند که هم دارای فکر و اندیشه الهی باشد و هم دارای مهارت و مهارت او در خدمت نگاه توحیدی او قرار گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نیز بیان داشت: صرف گذاشتن چند درس معارف و اخلاق اسلامی یا درس‌هایی مثل آشنایی با انقلاب اسلامی در این حوزه کافی نیست و در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه باید گام‌های بسیار بنیادین‌تر برداشت.

رئیسی خاطر نشان ساخت: حوزه و دانشگاه هر دو در جامعه سازی نقش دارند و نقش هر دوی آن‌ها ایجاب می‌کند که ما مسئله را ضمن حفظ استقلال حوزه و دانشگاه در این ببینیم که این دو مکمل یکدیگرند و وقتی مکمل یکدیگر باشند از جهت هدف نگاه هر دو یکی می‌شود.

وی در خصوص سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و مقایسه این سند با اسنادی چون سند 2030 یونسکو گفت: 6 سال از تصویب سند بنیادین می‌گذرد و انتظار می‌رفت که بعد از 8 سال دیگر این سند کاملاً اجرا شده باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که این موضوع قابل بررسی است که در 6 سال گذشته چرا به این سند توجهات لازم نشده گفت: لازم بود تفسیرهای سلیقه‌ای از این سند صورت نگیرد.

رئیسی افزود: همچنین این سند الزاماتی دارد که از جمله آن تدوین و تصویب اسناد پایین دستی  و نقشه اجرایی آن است که متأسفانه این کار انجام نشده ضمن این که فراهم سازی زمینه‌های عمومی و قانونی مورد نیاز و تهیه زیرساخت‌های لازم در این رابطه نیز به موقع انجام نشده است .

وی تأکید کرد: مهم‌تر از هر مسئله‌ای عزم  شخص رئیس دولت و کل لایه‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر برای  آموزش متأثر از سند تحول بنیادین است .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که هر سندی برای اجرا نیازمند عزم راسخ است گفت: باید ارزیابی کنیم که در 6 سال گذشته چرا این سند تحقق نیافته و آیا در اجرای آن خللی در اراده مسئولین مربوطه است یا خیر.

رئیسی خاطر نشان ساخت: اگر دولت عزم و اراده جدی در این رابطه می‌داشت حتماً در برنامه ششم توسعه این موضوع را در اولویت قرار می‌داد و این جایگاه را ملاحظه می‌کرد ضمن این که ما نیازمند باور قلبی مدیران برای اجرای سند تحول بنیادین هستیم.

** رشد اقتصادی بدون اصلاح نظام پولی و مالی امکان پذیر نیست

رئیسی با اشاره به این که رشد اقتصادی در کشور بدون اصلاح نظام پولی و مالی امکان پذیر نیست گفت: اگر نظام پولی و مالی منضبط نشود و اگر در جهت رشد اقتصادی فعال نشود شاهد وضعیتی هستیم که همه را شاکی کرده است.

وی با اشاره به این که رشد نقدینگی 700 هزار میلیارد است اظهار داشت: کارگاه‌های تولیدی یکی پس از دیگری به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل شده‌اند .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کسانی که در سن ازدواج هستند برای دریافت وام صف طولانی را طی می‌کنند افزود: این در حالی است که عده‌ای وام‌هایی را دریافت می‌کنند که بد قول هستند و بازپرداختی ندارند لذا باید وضعیت شفاف شود تا نظام پولی را بتوانیم منضبط کنیم.

رئیسی با تأکید بر این که باید سامانه اطلاعاتی را ایجاد کرد که به نظام بانکی ، بخش بازرگانی و تجارت، گمرکات و بخش‌های نظارتی این حوزه متصل شود اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعاتی می‌تواند کنترل کننده باشد لذا اگر نقدینگی به سمت تولید برود کارگر بیکار نمی‌شود.

وی با اشاره به این که اصلاح نظام بانکی از اولویت‌هایمان است خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌ای گذاشت تا این نظام سامان یابد و مشکلات برطرف شود .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون برنامه‌های پژوهش محور افزود: هر کار و اقدامی در کشور باید مبتنی بر مسائل علمی و پژوهشی باشد به طوری که 3 درصد به بخش پژوهش بودجه اختصاص یافته است، 15 درصد از پایان نامه‌ها می‌تواند در عرصه کار مؤثر باشد .

رئیسی با اشاره به این که باید میان دانشگاه ، پژوهش و عمل ارتباط برقرار شود گفت: در این صورت است که بازار به سمت علم حرکت می‌کند لذا باید هم سهم بودجه و هم سهم اجرا کامل شود تا بتوان پیشنهادت اجرایی را به سمت بهبود عملکردها هدایت کرد.

** دولت اگر نقدپذیر نباشد شاهد کجی و فساد می‌شویم

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نقد و انتقاد گفت: امام باقر(ع) فرمودند بهترین دولت و برادر کسی است که عیب را بگوید لذا دولت اگر نقدپذیر نباشد در این است که شاهد کجی و فساد می‌شویم، نقد پذیری به عنوان یک غنیمت و ثروت برای دولتمردان به حساب می‌آید که باید در جهت بهبود از آن استفاده کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که با نقاد نباید برخورد کرد و نباید به آن الفاظ بدی گفت افزود: در دولت کرامت نقد را به عنوان غنیمت می‌دانیم لذا ده سال در دستگاه نظارتی بودم و همیشه به دولت‌ها می‌گفتم من را به عنوان غنیمت بدانند.

** کسی که به دنبال نقادی است را باید تشویق کرد نه تنبیه

رئیسی با بیان این که نماینده ، رسانه، خبرنگار و کسی که به دنبال نقادی است باید تشویق کرد نه تنبیه ادامه داد: نقد را مورد تشویق قرار می‌دهیم نه مورد سرزنش.

** گره گشایی مسائل کشور هرگز به دست بیگانه نخواهد بود

وی با اشاره به این که سه نگاه باید تغییر کند تا نتیجه در نگاه به تغییر عملکرد منجر شود گفت: نگاه اول، نگاه به بیگانه است ما با همه کشورها به دنبال تعامل عزتمندانه هستیم و مسائل را با تعامل پیگیری می‌کنیم اما گره گشایی مسائل کشور هرگز به دست آن‌ها نخواهد بود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نگاه مردم و جوانان توانمند بیان کرد: آن‌ها باید در اداره اقتصاد، سیاست و فرهنگ سهیم باشند لذا باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد به طوری که تغییر را به نفع مردم، اجرایی می‌دانم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.