هاشمی‌طبا در شبکه خبر:

قانون بانکداری باید به کل تغییر کند/ تنها راه کمک به محرومین قطع یارانه ها است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهره های بانکی باعث رکود تولید و سرمایه گذاری در کشور می‌شود لذا معتقدم قانون بانکداری ما باید به کل تغییر کند.

معتقدم قانون بانکداری ما باید به کل تغییر کندبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه تبلیغاتی خود در شبکه خبر به بیان دیدگاه‌ها و برنامه های خود پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای رونق تولید و مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط دارید اظهار داشت: مجموعه دستورالعملی که به نام اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده یک منظومه قوی برای اقتصاد کشور است که طبیعتا اشتغال مفید همراه آن تهیه شده است. 

هاشمی طبا افزود: اما عاملان این مجموعه یعنی مدیران کشور از یک طرف و مردمی که باید عملا این سیاستها را اجرایی کنند باید آمادگی داشته باشند اگر مدیران و دست اندرکاران زمینه های این امر را فراهم کنند ولی کسانی که باید اجرا کننده سیاستها باشند آمادگی نداشته باشند طبیعتا این سیاست‌ها به ثمر نخواهد رسید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دفاع مقدس اظهار داشت: ما الگوی دفاع مقدس را داریم که در آن مردم برای دفاع از وطن خود به جبهه رفتند و با خون خود مرزهای کشور را حفظ کردند و هم اکنون هم این روحیه باید در همه مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از دو مجموع تولید و خدمات تشکیل شده گفت: تولید عبارت از تولید کشاورزی و صنعت است و در ارائه خدمات نیز ما صنعتی به نام توریسم را داریم.

هاشمی طبا ادامه داد: در بحث کشاورزی باید اصلاح کشاورزی را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم با سیستم‌های جدید کار کنیم و در بحث اقتصاد صنعتی نیز تولیدات ما حتما باید با کیفیت صادراتی باشد تا بتوانیم بازارهای صادراتی متنوعی را در نظر بگیریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در هر دو بحث تولید و صنعتی متاسفانه اتفاقهای زیادی افتاده که نمی توانند باعث ایجاد شغل شوند چرا که اتوماسیون در صنعت و مکانیزاسیون هم در کشاورزی به وجود آمده بنابراین باید به بحث خدمات به خصوص موضوع گردشگری توجه کرد که می‌تواند زمینه اشتغال در کشور را فراهم کند.

وی با بیان  اینکه حدود 3 میلیون بیکار در کشور داریم که هر سال 1 میلیون نفر جویای کار به آن اضافه می شوند، اظهار داشت: بعضا شعار داده می شود که در یک سال، 1 یا 2 میلیون شغل ایجاد می کنیم. گفتن این حرف کار ساده ای است اما تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به خاطر این است که ایشان آگاه هستند که ایجاد اشتغال چقدر سرمایه و کار می خواهد و به سادگی امکان پذیر نیست.

هاشمی طبا گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هر یک نیاز به یک راهکار و نقشه راه دارد و اگر بخواهیم این کار به خوبی انجام شود ضروری است که یک بسیج عمومی در این زمینه ایجاد شود و همه با  عشق و علاقه کار کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نباید دائم برای دولت خرج تراشی کنیم تصریح کرد: دولت اکنون امکان پرداخت‌های مالی و تامین هزینه های جاری کشور را ندارد و طرحهای عمرانی نیز به زمین افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور پیچیدگی مالی بوجود دارد و باید با اجرای اقتصاد مقاومتی این موضوع درست شود گفت: در اقتصاد مقاومتی باید دقیق عمل کنیم و مردم نیز آماده پذیرش مسائل کلی و مشکلات جامعه شود چراکه با حرف کار درست نمی شود.

هاشمی طبا ادامه داد: در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه به مباحث زیست محیطی تاکید شده ولی فکر نمی کنم بیش از 10 در صد آن عملیاتی شده باشد چرا که انجام این تعهدات اعتبارات خاص می طلبد و دولت نیز توان مالی انجام این وظایف را ندارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه دولت احتمالی شما با هدفمندی یارانه ها چه اقدامی خواهد کرد گفت: یارانه ها باید هدفمند توزیع شود که متاسفانه این موضوع صورت نگرفته است فکر میکنم تنها راه کمک به محرومین این است یارانه ها به صورت عمومی قطع شود و بودجه آن به افراد نیازمند اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه نباید موضوع تساوی را عدالت تصور کنیم افزود: پولی که به عنوان یارانه به مردم پرداخت می شود چیزی به جامعه اضافه نمی کند و فقط مردم عادت می کنند که هر ماه پولی را دریافت کنند.

هاشمی طبا در خصوص مشکلات بانکداری و سود بالای تسهیلات گفت: معتقدم بانکهای ما بانک نیستند چرا که ما یکسری عقود اسلامی را که در صدر اسلام مربوط به ارتباطات افراد بوده را بر بانکی که یک پدپده جدید اروپایی است سوار کردیم و بانکها را به صورت موسسات سرمایه گذاری و بنگاه درآوردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سودهای بانکی ما رقم بالایی است، وقتی آن را پایین می آوردند موسساتی در کنار آن دارند که قراردادها را ببندد.

وی با اشاره به اینکه بهره های بانکی باعث رکود تولید و سرمایه گذاری در کشور می‌شود اظهار داشت: بر این اساس خیلی ها هم اکنون علاقه دارند فعالیت اقتصادی نکنند و پولشان را در بانکها قرار دهند و همچنین بنده معتقدم قانون بانکداری ما باید به کل تغییر کند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که اگر در بستگان شما کسی پرونده قضایی داشته باشد در این خصوص شما چه اقدامی خواهید کرد گفت: در این گونه موارد دخالت نمی کنم اما سعی می کنم تا اطلاعات کافی جهت رسیدگی به پرونده را ارائه کنم.

وی درباره برنامه هایش برای رفع مشکل بیکاری جوانان اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی باید زمان بندی شود اما نه من برنامه دارم و نه برنامه زمان بندی برای آن دیده ام.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هر برنامه ای که بخواهد انجام بشود نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تکنولوژی و بازاریابی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور دارد که البته این کار مشکلی است.

هاشمی طبا تصریح کرد: ما باید به کارافرینان احترام بگذاریم. هر کسی کارافرین و سرمایه گذار نمی شود تعداد کارافرینان هر کشور که دانش تخصصی دارند کم است و ما باید قدر آنها را بدانیم.

وی با بیان اینکه کارافرینان متخصص جز 4 درصدی هستند که برخی از آن نام می برند ادامه داد: ما میان انسان ها خط کشی کرده ایم که عده ای خوبند و عده ای بد. ما باید بدانیم هر کسی که در کشور ما سرمایه گذاری می کند و اشتغال افرینی می کند مورد احترام ما است و این گونه خط کشی های مالی، نژادی و مذهبی که عده ای آن را انجام می دهند در وحدت کشور تاثیر خواهد گذاشت و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم و با آنها برخورد کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم که اصناف اعتماد و احساس کنند به مملکت خدمت می کنند نه اینکه به آنها زالو صفت بگوییم، زمانی که ما این حرف را می زنیم همه کارخانه دارها می ترسند و این خلاف وحدتی است که در جامعه ما باید باشد.

هاشمی طبا بیان داشت: همه این سرمایه گذاری ها یک طرف اما آنچه می تواند در کشور و اشتغال آن موثر باشد مسئله گردشگری است.

وی با بیان اینکه بدون گردشگری مسئله بیکاری حل نمی شود گفت: متاسفانه ما در حال حاضر فقط در حال اعزام گردشگر به کشورهای خارجی هستیم در حالی که باید این ارتباط دو طرفه باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که بعد ریاست جمهوری مردم چگونه می توانند با شما ارتباط بگیرند اظهار داشت: امام راحل این موضوع را فرموده اند اما نگفته اند که ما در کشور نمایش ایجاد کنیم. فکر کنید من رئیس جمهور شوم و با یک اتومبیل روباز به جمع مردم بروم و عده ای من را تا ورزشگاه دنبال کنند و در آنجا حرف هایم را گوش کنند آیا این ارتباط با مردم است؟

هاشمی طبا افزود: تصمیمات رئیس جمهور بسیار مهم است و او باید از وضعیت مملکت اطلاعات کافی داشته باشد. واگذاری اختیارات به استاندار و فرمانداران مهم است اما زمانی که می خواهیم ارتباط رودرو داشته باشیم نمی توانیم با تمام هشتاد میلیون جمعیت ایران رودرو دیدار کنیم اما می توانیم راه های دیگری چون ایمیل و فکس را در اختیار مردم قرار دهیم تا با رئیس جمهور ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهای دیکتاتور، می بینیم که افراد جامعه مقابل پای رئیس جمهور به خاک می افتند اما این ارتباط رودرو نیست ادامه داد: مردم می توانند از طریق راه هایی که گفته شد اطلاعات خود را به رئیس جمهور برسانند و رئیس جمهور نیز از رسانه ملی جوابگو باشد مانند کاری که امام (ره) می کردند ایشان زیاد میان مردم نبودند اما درد مردم را می دانستند و اطلاعات آنها را می گرفتند و از طریق رسانه ملی با آنها گفت و گو می کردند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: رئیس جمهور باید صادقانه با مردم روبه رو شود و کارهایی که می تواند انجام دهد و آن دسته از کارهایی که نمی تواند به مردم بگوید که نمی توانم. ما باید همه اطلاعات را به راستی بگوییم نه اینکه گوشه ای از آن را منتقل کنیم ما باید اطلاعات درست را بازگو کنیم.

هاشمی طبا خاطر نشان کرد: یک تصمیم درست رئیس جمهور در کشور قابل اجرا است و مهم این است که درست و صادقانه با مردم صحبت کنیم.

وی در خصوص مسئله ساده زیستی گفت: من زندگی راحت و عادی دارم و دغدغه ای برای داشتن زندگی خاص ندارم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ساده زیستی بدان معنا نیست که دوربین را به خانه کسی ببرند و نوع زندگیش را به گونه ای نمایش دهند که ساده زیست است ادامه داد: در حال حاضر عده ای از مقامات کشور در کاخ ها زندگی می کنند البته این را باید بگویم کاخ هایی که در کشور ماست کاخ های عظیمی نیست که بخواهیم بزرگشان کنیم. در زمینه ساده زیستی باید بگویم روح این موضوع یعنی مسئله کاخ نشینی مهم است که انسان بتواند در خودش استکبار را حس نکند.

هاشمی طبا افزود: در زندگی من نیز مسئله ساده زیستی از ابتدا وجود داشته و در زمانی که متصدی پستی بودم هرگز احساس نکردم که یک سمت بالا دارم بلکه همیشه این حس را داشتم که یک خدمتی به عهده گرفتم که باید آن را انجام دهم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه میزان به رسانه ها آزادی خواهید داد بیان داشت: اگر لازم باشد باید هزینه کرد تا در کشور منتقد پیدا شود چرا که اطلاعاتی که به دست مسئولین می رسد فیلتر شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مطبوعات در قانون مشروطه رکن چهارمند و باید آزاد باشند اما اگر کسی بخواهد از این آزادی سوء استفاده کند قانون هست و باید با آن رسانه برخورد شود.

هاشمی طبا خاطر نشان کرد: همه باید در مقابل قانون یکسان باشند و این در مورد مطبوعات نیز صدق می کند که همه آنها در مقابل قانون به یک نگاه دیده شوند. انتقادات آنها باید مورد توجه قرار گیرد اما اگر سوء استفاده ای صورت گرفت و اطلاعات غلط داده شد با آن رسانه برخورد شود.

وی در خصوص برنامه هایش جهت جلوگیری از ورود کالای خارجی به کشور اظهار داشت: من چون خود متصدی پست وزارت صنایع بودم نسبت به کالای ایرانی عرق دارم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت برای تامین هزینه ها نیاز به واردات دارد افزود: در بودجه سال 96 مجلس 35 هزار میلیارد به بودجه اضافه کرد که دولت برای تامین آن نیاز به بودجه دارد.

هاشمی طبا گفت: زمانی که کسی می گوید می خواهم یارانه ها را سه برابر کند باید ببیند این مبلغ را از کجا می خواهد تامین کند، ضمن اینکه اصل این موضوع غلط است اصلا امکان چنین کاری وجود ندارد همین امسال مقدار بودجه تصویب شده دولت حق ندارد بدون تصویب مجلس از جایی پول دریافت کند و حتی اجازه خرج کردن هم ندارد و یک محدودیت کامل قانونی برایش ایجاد شده است بنابراین دولت برای اینکه پول های مورد نیاز خود اعم از پرداخت یارانه، مبالغ بازنشستگی که در حال حاضر بخشی از آن به دولت بازگشته است اجازه واردات بیش از حد می دهد به همین خاطر به یک اجبار دچار شده است.

وی بیان داشت: من خود عرق حمایت از کالای ایرانی را دارم تا جایی که می شود واردات کم شود به خصوص در خصوص کالاهایی که مشابه آن در ایران تولید می شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عده ای فکر می کنند فقط باید به بازار جهانی فکر کرد گفت: آنها فکر می کنند که باید صادرات و واردات را به مردم واگذار کنیم اما من می گویم همین هایی که دائما از کلمه مردم استفاده می کنند به آن ها علاقه ای ندارند و از این کلمه سوء استفاده می کنند.

هاشمی طبا گفت: من در صورت رئیس جمهور شدن سعی می کنم کمتر واردات انجام دهم اما زمانی که پول برای کشور کم بیاید باید از محلی تامین شود که برای آن یا باید پول چاپ کنیم یا تامین مالی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روند امروز جامعه روند خطرناکی است ادامه داد: ما می خواهیم حقوق معلم ها را دو برابر کنیم پس باید حقوق سایر کارمندان را نیز افزایش دهیم، همه می گویند می خواهیم کارهای مختلفی انجام دهیم اما پول کجاست؟ وقتی همه مسائلی که گفته می شود به اجرا گذاشته می شود می بینیم که پولی در دست نیست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص طرح های عمرانی گفت: امسال 70 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شد که تا این لحظه حدود 6 تا 7 هزار میلیارد آن پرداخت شده و تا آخر سال نیز چیزی بیش از 15 هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد به همین خاطر سایر طرح های عمرانی خوابیده است.

هاشمی طبا در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: در کنار این کمبود بودجه برای پروژه های عمرانی برخی پروژه های اجرا شده مانند سد گتوند که باعث شوری و از بین رفتن نخلستان های خوزستان شده نیاز به یک طرح جدید دارد که برای آن نیاز به بودجه است و همین اکنون هم به خاطر خسارت های زیست محیطی باید برای خوزستان فکری شود که آن هم نیاز به پول دارد.
 
انتهای پیام/ 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.