باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

راهکار توسعه فرصت های شغلی/ از کاهش معوقات بانکی تا توسعه تولید و کسب و کار های خرد

بدون تردید،یکی از جدی ترین معضلات فعلی اجتماعی و اقتصادی کشور،به چالش بیکاری و نارسایی های موجود در توزیع فرصت های شغلی معطوف می شود،امری که مرتفع ساختن آن،مستلزم اجرای طرح ها و تدابیری سازنده و کارآمد است که در ذیل این گزارش راهکارهای حصول این امر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید کارآفرینی یکی از جدی ترین نیازهای فعلی کشور محسوب می شود، امری که تقویت و توسعه آن، بسترساز حصول موفقیت های چشمگیر و برجسته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود و بالعکس، عدم توفیق در این امر خطیر، بصورت بالقوه مستعد ایجاد بحران های اقتصادی و اجتماعی وخیم و عدیده ای می باشد.

اهمیت امر اشتغال به میزانی است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سالجاری به این موضوع(اشتغال)تاکید موکد و ویژه ای داشته اند.

بدون تردید،با بهره گیری سازنده از ظرفیت های بالقوه و متعدد موجود کشور می توان از این خوان و گردنه به سلامت عبور کرد،اما تحقق آن منوط به لحاظ کردن عزمی جدی و همتی عالی خواهد بود.

جمعیت جوان کشور، یکی از استعدادها و ظرفیت های بالقوه ای است که با اتکای به آن می توان،مسیر توسعه و پیشرفت را به شایستگی هر چه بیشتری طی نمود.

در نقطه مقابل، عدم موفقیت در اشتغالزایی،فرصت های  متعدد،متنوع و متکثر  موجود را به تهدیدی بالقوه و جدی مبدل می سازد که بازخورد آن در فساد،اعتیاد، افزایش طلاق،بالارفتن سن ازدواج،کاهش ضریب پیوند زوجین،فروپاشی زندگی زوجین و...ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

اهمیت امر اشتغال به میزانی است که به یکی از محورهای چالش برانگیز در مناظرات میان کاندیدای ریاست جمهوری نیز شده است.

فریبا صدق آبادی، محقق و پژوهشگر اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح راهکارهای موثر در رفع معضل بیکاری و تقویت ضریب اشتغالزایی اظهار داشت: یکی از جدی ترین اولویت ها برای توسعه فرصت های شغلی،به تلاش برای کاهش واردات محصولات مصرفی و تسهیل امر صادرات معطوف می شود.

وی افزود: واردات بی رویه کالا،نتیجه ای جز انسداد در مسیر فعالیت مراکز و واحدهای تولیدی و تعطیلی آنها در پی نخواهد داشت و به تبع پیامد این عارضه در بیکاری و از دست رفتن فرصت های شغلی،ظهور و بروز پیدا می کند.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: واردات برخی تجهیزات و ادوات که تسریع و تسهیل کننده فرآیند تولید باشد،خطر و تهدید محسوب نمی شود،اما زمانی که در لیست اقلام وارداتی،محصولاتی همچون شکر، پوشاک،لوازم خانگی،بیل،کلنگ،جانماز،تسبیح و...گنجانده می شود،به تبع نتیجه این موضوع،تشدید بیکاری خواهد بود.

صدق آبادی گفت: یکی دیگر از نکات قابل توجه برای ارتقای فرصت های شغلی،به موضوع تسهیلات بانکی معطوف می شود که در این بخش نیز با دو معضل جدی و اساسی مواجه هستیم.

وی افزود: نخستین معضل در این خصوص،به معوقات بانکی باز می گردد که باعث شده بخشی از وام ها و تسهیلات پرداختی در سر رسید های مقرر عودت داده نشود و همین عارضه،انباشتی از تسهیلات معوقه را پیش روی بانک های قرار داده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: چالش بعدی به موضوع سود تسهیلات بانکی و نرخ بالای آن باز می گردد که به نوعی نه تنها تسهیل گر فعالیت برخی از مراکز و واحدهای تولیدی محسوب نمی شود،بلکه باعث عمیق تر شدن مشکلات پیش روی آن ها نیز خواهد شد.

صدق آبادی گفت:به واقع باید به نحوی برنامه ریزی شود که سود تسهیلاتِ واحدهای صنعتی و تولیدی با کاهش جدی مواجه شود که قطعا نتیجه این امر،را می توان در بهبود وضعیت تولید و تامین هر چه مطلوب تر نقدینگی مورد نیاز چنین واحدها و مراکزی احساس کرد.

ضرورت تسهیل مسیر فعالیت مشاغل خرد و متوسط/ لزوم حرکت در مسیر مهارت افزایی

منصور نجاتی،دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معضل بیکاری در اقشار تحصیلکرده و فارغ التحصیل مراکز آموزش عالی گفت: به هر ترتیب نیروهای تحصیلکرده سرمایه های بالقوه این مرز و بوم هستند که باید زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

وی افزود: قطعا امکان جذب و هدایت تمامی این افراد و گروه های تحصیلکرده در مراکز اداری، دولتی یا حاکمیتی وجود ندارد و در چنین شرایطی،سوق دادن این طیف از متقاضیان اشتغال،به سمت  مشاغل خرد و متوسط،راهکاری سازنده و اصولی به شمار می رود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد فرصت های شغلی از دیگر تدابیر موثری است که می توان بستر ساز اشتغال به کارِ گروه های تحصیلکرده در جامعه باشد.

وی افزود: حرکت در مسیر مهارت افزایی و کاهش جذب دانشجویان در رشته های اشباع شده که بخش قابل توجهی از جمعیت بیکار تحصیلکرده را به خود اختصاص داده از دیگر ضروریاتی است که با اجرای طرح های آموزشی در بخش های فنی و خحرفه ای کشور محقق خواهد شد.

نجاتی در خاتمه یادآو رشد:به هر ترتیب،حل و فصل معضل اشتغال مستلزم یک همسویی و همگرایی ویژه و هدفمند میان تمامی دستگاه های ذیربط است که بدون حصول این امر،نائل شدن به موفقیت های چشمگیر و اساسی در این عرصه،مُیَسَر نخواهد شد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار