باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کشت فراسرزمینی، رویایی در دوردست‌ها

گرچه سالها از تصویب مصوبه کشت فراسرزمینی از سوی هیأت وزیران می گذرد اما طبق گفته کارشناسان این طرح همچنان مغفول مانده است.

کشت فراسرزمینی رویایی در دوردست ها
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال‌های اخیرعلی رغم وجود برخورداری از زمین‌های مناسب کشاورزی در کشور و مدیریت ناهمگون در حوزه آب و اقلیم و برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی با مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه آب بر روبرو شدیم.

براین اساس کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از روش‌های تأمین محصولات مورد نیاز کشاورزی و جلوگیری از واردات بی رویه از سوی هیأت وزیران مطرح شد.

البته ناگفته نماند سالها از تصویب این طرح از سوی هیأت وزیران می گذرد که بنا به گفته کارشناسان همچنان این طرح مغفول مانده است.

این درحالی است که اخیراً وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه صورت گرفته به طوریکه بیش از ۲. ۵ میلیون هکتار اراضی برای کشت فراهم شده است.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: کشت فراسرزمینی به جای عمل بیشتر در حرف موفق است از این رو نمی‌تواند مزایایی برای کشور در برداشته باشد.

وی افزود: کشت فراسرزمینی باید در حد چند صد هزار هکتار باشد تا در تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از واردات تأثیر گذار باشد و این درحالی است که از نظر سیاسی اجازه فعالیت در حد گسترده را نداریم.

به گفته کلانتری کشت فراسرزمینی در هکتار پایین تنها موجب هدر رفت انرژی نیروی انسانی می‌شود.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین حاضر به واگذاری زمینی در حد چند صد هزار هکتار به ایران نیستند، گفت: لازم است با به کارگیری فناوری‌های نوین در داخل، بهره‌وری را افزایش دهیم چرا که این امر افزایش ضریب امنیت غذایی و تعادل بخشی سفره‌های زیر زمینی را به همراه دارد.

کشت فراسرزمینی امسال به ثمر می نشیند

احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: طی دهه‌های گذشته به سبب بهره برداری بی رویه و بدون حساب و کتاب از سفره‌های زیر زمینی با بحران منابع پایه مواجه شدیم از این رو لازم است که تا مدتی برداشت از این سفره‌ها به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: با بهبود روش‌های بهره برداری در داخل و بکارگیری از منابع دیگر کشور‌ها باید به سمت و سوی جلوگیری از بحران منابع آبی و افزایش ضریب اطمینیان مواد غذایی گام برداریم.
کبیری تصریح کرد: برای بهره گیری از کشت در سایر کشور‌ها، چارچوب و آیین نامه هایی ترسیم شده که در سال گذشته بسترهای قانونی و مقدمات آن فراهم شد و پیش بینی می‌شود که امسال کشت فراسرزمینی در کشورهای آسیانه میانه به نتیجه برسد.

خودکفایی محصولات کشاورزی با کشت فرا سرزمینی میسر است

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به تکنولوژی و وجود مهندسین بخش در صورت توسعه کشت فراسرزمینی به صورت علمی می‌توان در آمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی را افزایش داد.

به گفته وی در شرایط کنونی کشورهای روسیه، بلغارستان، ارمنستان و کشورهای آفریقایی تمایل به همکاری با ایران در زمینه کشت فراسرزمینی دارند.

خان محمدی با بیان اینکه امکان خودکفایی محصولات کشاورزی با توسعه کشت فراسرزمینی میسر است، تصریح کرد: با شناسایی اقلیم‌های متفاوت می‌توان به توسعه محصولات آب بر در کشورهای هدف پرداخت که با این اقدام زمینه را برای خودکفایی محصولات کشاورزی فراهم آوریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار