روحانی در شبکه خبر:

دولت در مقطعی مردم را به قاچاق تشویق می‌کرد/قول می‌دهیم که در دولت دوازدهم فقر مطلق به طور کامل برطرف شود

روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ قول می‌دهیم که در دولت دوزادهم فقر مطلق به طور کامل برطرف شود و مردم دیگر برای نیازمندیهای اساسی شان محتاج نباشند.

بسیاری از تورم هایی که در سالهای گذشته داشتیم به دلیل این بوده که دولت در جیب بانک مرکزی دست می‌بردهبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشکاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه انتخاباتی خود در شبکه خبر به تشریح برنامه‌های دولت احتمالی خود پرداخت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این گفتگو در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی چیست گفت: معنای اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد بتواند در برابر فشار و تکانه‌های مختلف مقاومت کند تا بحران اقتصادی در جامعه به وجود نیاید.

وی افزود: بهترین امتحانی که دولت یازدهم در این زمینه داشته به سال 94 مربوط می‌شود، سال  94 سالی بود که قیمت نفت افت کرد و قاعدتا می‌بایست اقتصاد ما دچار مشکل می‌شد چون درآمد ما حداکثر حدود 24 میلیارد دلار بیشتر نبود ضمن اینکه در این مقطع همه کشورهای تولید کننده نفت در زمینه اقتصادی دچار مشکل شده بودند.

روحانی افزود: در سال 94 علی‌القاعده باید شرایط سال 91 که درآمد ارزی کشور کم شد و در قیمت ارز، طلا و کالاها دچار بحران اقتصادی شدیم، به وجود می‌آمد اما ما در سال 94 توانستیم ثبات را احساس و حتی رشد اقتصادی داشته باشیم و تورم را کاهش دهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه بر این اساس این دولت در مقام عمل توانسته نشان دهد که اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرده است گفت: اقتصاد ما باید در شرایطی باشد که در برابر تکانه‌های بین‌المللی و داخلی مقاوم باشد و ثبات و آرامش را در جامعه بتواند حفظ کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای رونق تولید و رفع مشکل بنگاههای کوچک و متوسط دارید بیان داشت: بخشی از مشکلات تولید ما به موانعی که باید برطرف شود بر می‌گردد که بر این اساس ما بسیاری از موانع را برای ایجاد اشتغال و بنگاه‌های اقتصادی کم کردیم، بسیاری از مقررات دست و پا گیر را اصلاح نمودیم ضمن اینکه توانستیم تسهیلات بانکی را برای سرمایه در گردش این بنگاه‌ها افزایش دهیم به طوری که در سال گذشته این تسهیلات 43 درصد بیشتر شد تا بخش‌های اقتصادی ما بتوانند فعال باشند.

روحانی با بیان اینکه شرایط ایجاد اشتغال در کشور ما متفاوت از کشورهای دیگر است گفت: رشد تولید ما مربوط به بنگاه‌های بزرگ و اشتغال ما مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید بنگاههای کوچک را برای اشتغال رونق بیشتری دهیم اما اشکال این است که بنگاه‌های کوچک به صورت زنجیره با بنگاه‌های بزرگ ما اتصال ندارد بنابراین ما برای ایجاد اشتغال باید در یک بخش و برای رشد تولید در بخش دیگری کار کنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت اشتغال در شرایط فعلی کشور باید روی بنگا‌ه‌های کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم که در همین راستا سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و حدود 24 هزار واحد اقتصادی کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی برخوردار شدند و بسیاری از بنگاه‌هایی که رونق نداشتند رونق پیدا کردند و حتی برخی از بنگاه‌هایی که غیر فعال بودند مجددا راه‌اندازی شدند.

روحانی با تاکید بر اینکه برای ایجاد اشتغال باید در بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی سرمایه‌گذاری کنیم افزود: البته زمینه‌هایی دیگری مثل گردشگری و بخش اقتصادی که مربوط به اقتصاد اینترنتی می‌شود تاثیر بسیار خوبی بر بحث ایجاد اشتغال دارند که بر این بنا سال گذشته 152 هزار نفر از طریق فناوری ارتباطات مشغول به کار شدند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه برای افزایش قدرت خرید شاغلین و بازنشستگان چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: بازنشستگان به خاطر عقب‌ماندگی سالهای پیش مشکلات بسیار زیادی داشتتند، سالانه تورم افزایش پیدا می‌کرد اما حقوق آنها متناسب با افزایش تورم نبود.

وی یاد آور شد: در این دولت سعی کردیم هر مقدار که تورم سالانه وجود داشت حقوق شاغلین و بازنشستگان را مقدار بیشتری افزایش دهیم.

روحانی با تاکید براینکه سال گذشته و امسال حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم گفت: الان حداقل دریافتی بازنشستگان یک میلیون و 150 هزار تومان است و بر این اساس تحول خوبی در زندگی آنها ایجاد شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم تصمیم ما بر این است که حقوق بازنشستگان به حدی برسد که کفاف زندگی آنها رابدهد گفت: البته برای از کار افتادگان تصمیم جداگانه‌ای گرفته‌ایم تا بتوانند از حداقل معیشت، غذا و مسائل درمانی برخوردار شوند ضمن اینکه در این دولت برای درمان اقشار کم درآمد کمک‌های بسیار خوبی انجام شد.

وی در خصوص اینکه برنامه شما برای مهار تورم و گرانی چیست تصریح کرد: اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم و گرانی کنترل شود باید تولید رونق پیدا کند، اگر کالا به اندازه کافی تولید شود بازار ما بازار متعادلی خواهد بود ضمن اینکه باید بازار را رقابتی کنیم تا بنگاههای مختلف در قیمت و کیفیت با هم رقابت کنند.

روحانی افزود:‌ مسئله دوم در بحث مدیریت تورم و کنترل گرانی بحث انضباط است و بسیاری از تورم هایی که در سالهای گذشته داشتیم به دلیل این بوده که دولت در جیب بانک مرکزی دست می‌برده واز بانک و از پایه پولی برداشت می‌کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اینکه توانستیم تورم را کنترل کنیم و به تورم تک رقمی دست پیدا کنیم دلیلش این بوده که پایه پولی را کاهش دادیم.

وی یاد آور شد: تورم در بخش اقلام خوراکی در شهریور ماه سال 92، 51 درصد بوده اما امسال این رقم به زیر 8 درصد رسیده است البته معنی تورم این نیست که کالایی گران نشده باشد بلکه ما توانستیم رشد تورم را کاهش دهیم و قیمت‌ها را قدری متعادل‌تر کنیم.

روحانی در خصوص اینکه با هدفمندی یارانه‌ها چکار خواهید کرد بیان داشت: در ابتدا از مردم تشکر می‌‌کنم به خاطر اینکه در سال 93 وقتی تقاضا کردیم آنهایی که نیاز ندارند ثبت‌نام نکنند عده‌ای از مردم ثبت‌نام نکردند که این کار باعث شد یارانه بیشتری برای نیازمندان اختصاص دهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: البته شایعاتی نیز از برخی ستادهای رقیب صورت گرفته که دولت دوازدهم قصد دارد یارانه‌ها را قطع کند که مطرح نیست و با شرایط فعلی پرداخت یارانه ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی: البته معتقدیم یارانه برای گذران زندگی مردم کافی نیست و معتقد به نظام تامین اجتماعی برای  مردم هستیم که در این راستا کار را شروع کردیم و امسال مستمری افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند نسبت به سال 92 سه برابر شده است.

روحانی اعلام کرد: ما  این راه را تا پایان فقر مطلق در کشور ادامه می‌دهیم و قول می‌دهیم که در دولت دوزادهم فقر مطلق به طور کامل برطرف شود و مردم دیگر برای نیازمندیهای اساسی شان محتاج نباشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته در این دولت توانستیم سهام عدالت را سامان دهیم که این خود کمکی برای زندگی مردم است هم کنون دو دهک نفری دو میلیون تومان برخوردارند که به زودی لایحه آن را به مجلس خواهیم داد ضمن اینکه مردم می‌توانند از این پول استفاده کنند و از پایان امسال سود این سهام را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر یارانه را افزایش دهیم باید قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهیم گفت: این خود فشار به مردم است لذا سعی داریم از طریق ساز و کار دیگری زندگی مردم را تامین کنیم و بر این اساس یارانه‌ها طبق روال  گذشته پرداخت خواهد شد.
 
*دولت در مقطعی مردم را به قاچاق تشویق می‌کرد
 
روحانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در یک مقطعی دولت مردم را به قاچاق تشویق می‌ کرد، گفت: چون وقت تحریم بود مسئله قاچاق افزایش یافت به طوری که قاچاق دو سه میلیارد بود و لذا از سال ۹۰ که تحریم شروع شد این مسئله اوج پیدا کرد و به ۲۵ میلیارد رسید.

وی با اشاره به اینکه خودمان مردم را به قاچاق تشویق کردیم و اعلام کردیم تحریم را می‌خواهیم دور بزنیم، افزود: این مسیری بود که مردم به مسئله قاچاق تشویق شدند لذا قاچاق می‌تواند برای تولید مضر باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این دولت قاچاق کالا را از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد رساند، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد قاچاق کالا کم شد بنابراین تا پایان دولت دوازدهم می‌توان معضل شوم قاچاق را از بین برد.

روحانی با اشاره به اینکه با اقداماتی که در گمرک انجام می‌شود جلوی بسیاری از قاچاق کالا گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر روزنامه‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی فعال باشند می‌توان جلوی فساد را گرفت زیرا آزادی عمل سبب مبارزه با فساد می‌شود البته کارهای پلیسی‌، انتظامی و قضایی در جای خود مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید بتوانند کالاهای با کیفیت مناسب در داخل کشور داشته باشند تا بتوانیم جلوی فساد را بگیریم، افزود: استان‌های مرکزی باید استان‌های صادر کننده باشند تا جلوی واردات قاچاق کالا گرفته شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در اجتماع باید اول فضا را آ‌رام کنیم تا مردم بتوانند احساس آرامش کنند و نسبت به آینده اعتماد داشته باشند تا بتوانند به سرمایه گذاری و تولید بپردازند.

روحانی با اشاره به اینکه باید جوانان را به فناوری‌های جدید تشویق کرد، بیان کرد: سه هزار شرکت دانش بنیان در این دولت تأسیس و تسهیلات به آنها اعطا شد.

وی با اشاره به اینکه در مسئله مالیات عاملی برای بنگاه‌های متوسط و کوچک و همچین اصناف با خوداظهاری به خودشان واگذار کردیم که این فضای خوبی را به وجود آورده است، گفت: یکی از اقدامات ما برای اشتغال بحث کارورزی است که به زودی آغاز می‌شود، این طرح برای افرادی است که می‌خواهند کار کنند اما تخصصی ندارند ما آنها را برای گذراندن دوره و یادگیری تخصص دعوت می‌کنیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه طرح کارورزی از بهمن پارسال در شورای عالی اشتغال تصویب شد، خاطرنشان کرد: بخش‌های فنی حرفه‌ای باید به روز شود تا افراد با تخصص‌های لازم مشغول کار شوند.

روحانی ادامه داد: یک چهارم حداقل حقوق دستمزد باید به عنوان کمک به آنها پرداخت شود تا آنها در بنگاهی که مشغول به کار هستند انگیزه داشته باشند و اگر بنگاه کار آنها را پسندید ما یک سال سهم آنها را پرداخت می‌کنیم و این کار را در سه استان آغاز کردیم و موفق شدیم.

*دولت ۷۵۰هزار نفر از زنان را مشغول به کار و فعالیت کرد
 
روحانی با اشاره به اینکه از طرف دیگر زنان وارد بازار کار شده‌اند، گفت: زنان ما برای اشتغال مشکل داشتند در این دولت عدد بالایی از زنان مشغول به کار شدند به طوری که ۷۵۰ هزار از زنان مشغول کار و فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه برای خانمها و آقایان باید زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرد،‌ اضافه کرد: باید در دوران دبیرستان مهارت آموزشی ایجاد کرد، لذا افرادی که مهارت لازم پیدا می‌کنند حتی قبل از دیپلم مشغول به کار می‌شوند.

روحانی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون گردشگر را می‌توان اضافه کرد، افزود: شهر اصفهان و فارس نباید مشکل اشتغال داشته باشند زیربنای این کار را فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم گردشگر را جذب کنیم لذا موانع در زمینه گردشگری باید رفع شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید موانعی که در زمینه گردشگری داریم را رفع کنیم کشورهای دیگر گردشگران ما را جذب می‌کنند در حالی که کشور ما زمینه گردشگری را دارد.

وی با اشاره به طرح مهارت در دبیرستان و دانشگاه‌ها افزود: باید اتصال دانشگاه را به مراکز تولیدی برقرار شود لذا اکنون در برخی موارد این اقتصاد ایجاد نشده است، در دنیا بسیاری از دانشگاه‌ها و همه بنگاه‌های بزرگ تقریباً همه دانشجویان و مهندسین را قبلاً جذب می‌کند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تا پنج شش سال آینده یکی از مشکلات کشور بحث اشتغال خواهد بود، گفت: تا پایان برنامه ششم باید ۹۵۵ هزار شغل ایجاد کرد.

روحانی ادامه داد: هر فناوری جدیدی که می‌آید با آن مبارزه کردیم یک زمانی رادیو آمد با آن مبارزه کردند، بعد تلویزیون و بعد با ویدئو مبارزه کردند، بعد با ماهواره مبارزه کردند و بعد با شبکه‌های اجتماعی مبارزه کردند دنیای امروز یک تحولاتی دارد و باید آن را بپذیریم و باید آموزش دهیم که چگونه جوانان از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی در کشور ما فناوری هراسی است، گفت: هر فناوری جدیدی که در زمینه رسانه‌ها می‌آید اول با آن مبارزه می‌کردند، باید توری‌های لازم را نصب کرد تا جلوی پشه و مگس را بتوانیم بگیریم مگر در فضای حقیقی مشکل نداریم، ممکن است در جاده‌ای که رانندگی می‌کنیم تصادف ایجاد شود در این صورت باید بگوییم که از ماشین استفاده نکنیم؟

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اشتغال مبارزه با فساد و ارتباط با بخش‌های مختلف در این زنجیره از طریق فضای مجازی امکان پذیر است، ادامه داد: باید طریقه استفاده از فضای مجازی را به جوانان آموزش داد و گوشزد کرد و خطرات را گفت؛ لذا در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، شبکه ملی اطلاعات را درست کردیم و فاز اول این شبکه شروع به کار کرده است و فازهای بعدی تا پایان سال شروع به کار خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه جامعه باید با تحولات جهانی همراه باشد،‌ گفت: فضای مجازی باید امن باشد و از فرهنگ و هویت ما حراست کند، در فضای حقیقی نیز این مشکلات وجود دارد و باید با بالا بردن فرهنگ و مبارزه با قانون گریزی بتوانیم متعهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل کشور این است که باید به قانون متعهد باشیم زیرا قانون گریز ما را دچار مشکل می‌کند، گفت: قانون گریزی در فضای حقیقی و مجازی مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

*باید جلوی تخریب و اتهام زنی را بگیریم
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه انتقاد نه تنها خوب است بلکه لازم است،‌ افزود: انتقادی که دقیق، منصفانه و سازنده باشد را می‌پسندم و این جزو وظایف جامعه است و باید جلوی تخریب و اتهام زنی را گرفت زیرا این دو فضای جامعه را خراب می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: امیدواریم انتخابات آزمایش خوبی باشد تا مردم از کاندیداها بپرسند و نقد کنند و باید فضای امن برای انتخابات داشت تا مردم ۲۹ اردیبهشت پای صندوق رأی بیایند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی برو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
زحمت نکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
وقتی شما تو این چهار سال نتونستی کاری انجام بدی و وضع کشور روز به روز بدتر بشه ، تو چهار سال آینده هم کاری نمیتونی انجام بدی...