جهانگیری در «رادیو جوان»:

بعد از برجام شاهد هجوم شرکت‌های خارجی به سمت ایران بودیم

کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید دید آیا رئیس جمهور قادر است با دنیا رابطه و داد و ستد کند؟ بعد از برجام هجوم شرکت‌های خارجی را به سمت ایران می‌بینیم لذا به محض اینکه دروازه‌ها باز می‌شوند برای کار با ایران هجوم می‌آ‌ورند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان،  اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه انتخاباتی خود از «رادیو جوان» در خصوص مسئله اشتغال و اینکه دولت احتمالی شما چگونه در مقابل این چالش خواهد ایستاد،‌گفت: قطعاً یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت و ملت ایران مسئله بیکاری است.


وی افزود: علت ایجاد این مسئله این است که ما در هر دورانی وفور درآمدهای نفتی بود متأسفانه منابع حاصل از آن را هزینه و خرج کردیم و به جای اینکه در کشور ایجاد اشتغال کنیم برای کشورهای دیگر شغل ایجاد کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران خالص تعداد شاغلین کشور در سال ۱۳۸۴، ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که در سال ۱۳۹۱ نیز بعد از یک دوره هفت ساله، متأسفانه آمار همین تعداد بوده لذا در طول این هفت سال تعداد خالص شغل ایجاد شده در کشور صفر است بنابراین ما یک حجم بیکاری انباشته شده در سال ۹۲ داشتیم که برخی از آ‌مار تعداد بیکاران را ۳.۵ میلیون نفر عنوان می‌کنند و البته آمارهای غیررسمی نیز در این رابطه مطرح می‌شود.

جهانگیری افزود: علاوه بر این انباشت بیکاری از طرف دیگر ما یک کشور جوان هستیم که در طول یک دهه(دهه۶۰) با رشد بالای ۴ درصد جمعیت روبرو بودیم و جزو کشورهای با رشد جمعیت بالا محسوب می‌شدیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس جوانان کشورمان سهم عمده‌ای در جمعیت کشور دارند و متولدین دهه ۶۰ در هر مقطعی از نظر سنی که وارد یک دوره‌ای از برنامه شدند یک مشکل برای کشور از نظر سرویس دهی به آنها ایجاد شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد:‌ وقتی متولدین این دهه به دبستان رفتند، دبستان‌های کشور سه و چهار شیفته شدند و وقتی وارد مدارس شدند تعداد دانش آموزان کشور ۱۸ میلیون شد در حالی که هم اکنون تعداد دانش آموزان ۱۳ میلیون نفر است.

جهانگیری افزود: همچنین وقتی متولدین این دهه به دانشگاه رفتند پس از فارغ التحصیلی آنها ما با یک حجم وسیعی از جمعیت جویای کار مواجه شدیم که هم اکنون نیز تنها در داخل کشور ۵ میلیون دانشجو داریم.

وی با تأکید بر اینکه دهه شصتی‌ها یک جمعیت تعیین کننده برای کشور هستند و سرنوشت کشور به دست متولدین این دهه است، گفت: دهه شصتی‌ها هم اکنون از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند کار می‌خواهند و لذا فشاری بر بازار کار ایجاد شده ما هر سال بیش از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که کار مطالبه می‌کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برخی کارشناسان و دستگاه‌های رسمی کشور پیش‌بینی کرده‌اند سالی یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی بازار کار خواهیم داشت که باید برای آنها کار ایجاد کنیم ضمن اینکه این جمعیت علاوه بر انباشت بیکارانی است که در سال‌های قبل داشتیم بنابراین اینکه گفته می‌شود بیکاری امروز یک ابرچالش پیش روی جمهوری اسلامی‌ست بحث درستی‌است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. 

جهانگیری افزود: برخی کاندیداها در این دوره‌ آمدند و بر روی برخی مشکلات مردم سوار شدند و فکر کردند اگر بگویند چند میلیون شغل ایجاد می‌کنیم شغل ایجاد خواهد شد در حالی که رئیس جمهور سابق نیز هر دو سال یک بار می‌گفت من بیکاری را ریشه کن می‌کنم و نتیجه عملکرد او آن شد.

*با شعار و وعده نمی‌توان بیکاری را ریشه کن کرد

وی با تأکید بر اینکه با شعار و وعده نمی‌توان بیکاری را ریشه کن کرد، گفت: بیکاری امر تجربه شده‌ای در دنیاست و باید تولید کشور راه بیفتد و فضایی درست شود که سرمایه گذاری ایجاد گردد و بخش خصوصی وارد میدان شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: بر این اساس در برنامه ششم توسعه که با همکاری مجلس آن را تصویب کردیم سالی یک میلیون شغل را هدف‌گذاری کردیم و این در حالی است که این دولت موفق شد در دو سال اخیر حدود ۶۳۰ هزار شغل ایجاد کند که امیدواریم بتوانیم این رقم را به یک میلیون شغل در سال برسانیم ضمن آنکه در برنامه ششم توسعه برای سال ۹۶ هدف گذاری شده که ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شود.

جهانگیری اظهار داشت: منابع مورد نیاز برای ایجاد سالی یک میلیون شغل ۷۷۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که سرمایه گذاری در صنایع بزرگ برای ایجاد اشتغال گران درمی‌آید که در این رابطه می‌توان صنعت پتروشیمی را مثال زد که پیش نیاز خیلی از کارهای دیگر است و نمی‌توان آن را از دست داد.

وی اظهار داشت: همچنین ما باید یک سری رشته‌های صنعتی را شناسایی و برای آنها برنامه ریزی کنیم که مهم‌ترین آنها شرکت‌های دانش بنیان است که خوشبختانه در این دولت با فضایی که فراهم شد خیلی از جوانانی که حتی به خارج از کشور رفته بودند و شرکت‌هایی در زمینه آی تی و آی سی‌تی ایجاد کرده بودند زمانی که از آنها خواسته شد به کشور برگردند و این کار را انجام دهند استقبال کردند و هم اکنون شرکت‌های خوبی در این زمینه‌ها در کشور ایجاد شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه باید موانع پیش روی جوانان به خصوص جوانانی که به خارج از کشور رفتند را برطرف کنیم، گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نباید هیچ محدودیتی برای این جوانان قائل شوند، ما باید به جوان به عنوان یک فرصت مهم برای توسعه کشور توجه کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه هم اکنون حدود سه هزار شرکت دانش بنیان داریم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها شاغل هستند و میزان فروش این شرکت‌ها نیز سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان است همچنین ما در کنار هر دانشگاهی یک پارک علم و فناوری ایجاد کردیم تا دانشجوی ما در زمان تحصیل ایده‌ای دارد بتواند با امکاناتی که در این پارک‌ها به او می‌دهند ایده خود را بارور و تبدیل به فناوری کنند لذا دانشگاه‌های کشور در این زمینه رسالت مهمی دارند و پارک علم و فناوری می‌توانند خیلی کارساز باشند.

جهانگیری افزود: همچنین در  کنار این پارک‌ها ما کریدورهای علم و فناوری را هم اکنون در ۵ استان ایجاد کردیم که رسالتشان کمک به نیروهای زبده‌ای است که می‌توانند در تولید علم و فناوری و ایجاد اشتغال کمک کننده باشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آی تی و آی سی تی میلیاردها تومان فروش آنها است که بحث موضوع اشتغال روستایی و مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با درآمدهای ارزی که با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام حاصل شد حدود ۲۰ میلیارد دلار به درآمدهای ارزی اضافه شد که ۵ میلیارد دلار از این درآمدها را صرفاً برای ایجاد شغل در مناطق روستایی و مرزی در نظر گرفتیم ضمن اینکه تصمیم گرفته شد ۱.۵ میلیارد دلار آن تبدیل به ریال برای ایجاد اشتغال روستاییان شود که امیدواریم به زودی در مجلس مصوب گردد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: البته این ۱.۵ میلیارد دلار تنها منبع تأمین درآمد ایجاد اشتغال روستایی نیست بلکه این یکی از منابع جدیدی است که این راستا در نظر گرفته شده است و منابع سیستم بانکی و سرمایه گذاری بخشی خصوصی نیز در این رابطه حائز اهمیت است.

وی افزود: ما اگر به ازای هر شغلی در روستاها ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان صرف کنیم پیش بینی شده که سالی ۱۵۰ تا ۱۲۰ هزار شغل فقط در روستاها ایجاد کنیم.

جهانگیری با تأکید بر مشارکت روستاییان در بنگاه‌های خود اظهار داشت:‌ بنگاه‌های کوچکی که در روستاها ایجاد شدند بسیار موفق عمل کرده‌اند به طوری که ما در یکی از روستاهای اطراف تهران و همچنین در یکی از روستاهای کرمانشاه حتی یک بیکار نداریم البته در این زمینه یک سری ابتکارات نیز نیاز است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در رابطه با حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور نیز مهم بحث تأمین امنیت سرمایه گذاران است چرا که دیگر نمی‌شود با سرمایه گذار ،چکشی برخورد کرد و باید امنیت آنها تأمین شود و برای آنها و املاک و دارایی‌شان ارزش قائل شد.

** اقتصاد ایران را نمی‌توان حبس کرد

وی با اشاره به 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی گفت‌: درونزایی وبرونزایی در رویکرد اقتصاد مقاومتی است لذا اقتصاد ایران را نمی‌توان حبس کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه بزرگترین جفا برای اقتصاد ایران این است که می‌خواهیم آن را منزوی کنیم ادامه داد: اقتصاد در تعامل می‌تواند کار کند لذا باید در بحث دورنزایی از ظرفیته‌های کشور به خوبی استفاده کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از ظرفیتهای داخلی ایران جوانان هستند که باید از این پتانسیل استفاده کرد گفت‌:با این ظرفیت می‌تـ‌وان اقتصاد ایران را متحول کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران شامل موقعیت‌های جغرافیای،‌ترانزیت کالا وتمدن ایران افزود: بسیاری هستند که عاشق ایران هستند زیرا کشورمان کشوری با تمدن و اصیل است و بر سایر تمدنها تاثیر گذار بوده است.



جهانگیری با اشاره به کارخانه های ایجاد شده به عنوان یکی از ظرفیت‌های ایران افزود: نباید بازار ایران را در اختیار بازار خارجی قرار دهیم لذا تعامل یعنی داد وستد، کالایی به شما می‌دهیم  واگر نیاز باشد کالا وارد می‌کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به محدودیت منابع افزود: 200 میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری کنیم، 

** به 4 تا شعار دروغ دلخوش کرده‌ایم

وی با اشاره به میادین مشترک نفتی و همچنین میدان مشترک پارس جنوبی ادامه داد: در یک مقطعی برداشت ما از  پارس جنوبی با قطر یکی بود اما در دولت دهم قطر دو برابر از پارس جنوبی برداشت کرد لذا ما به 4 تا شعار دروغ نباید دل خوش کنیم به طوری که چند میلیارد دلار از پول ملت در آن دوره غارت شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه قطری‌ها چند صد هزار بشکه نفت برداشت می‌کنند اما این در حالی است که ما اولین برداشت نفت را داشتیم گفت: برخی از میادین را با صیانت کردن می‌توان حفظ و استخراج را افزایش داد.

** بعد از برجام هجوم شرکتهای خارجی به سمت ایران را می بینیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما هم به منابع داخلی وهم خارجی نیاز داریم افزود: باید دید آیا رئیس جمهور قادر است با دنیا رابطه و داد وستد کند ؟ بعد از برجام هجوم شرکتهای خارجی را به سمت ایران می‌بینیم لذا به محض اینکه دروازه‌ها باز می‌شوند برای کار با ایران هجوم می‌آ‌ورند.


وی تصریح کرد: کانون اصلی ایجاد شغل بنگاههای کوچک و متوسط هستند لذا  در دوره‌ای که شرایط اقتصادی بد می‌شود اولین بنگاههایی که آسیب می‌بینند بنگاههای کوچک و متوسط هستند پس دولت باید در این رابطه سیاستگذاری کند.

**بنگاه‌‌های کوچک و متوسط مهمترین کانون اشتغال و سرمایه‌گذاری هستند

جهانگیری با اشاره به اینکه تا آخر سال گذشته 23 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط فعال شدند و تسهیلات دریافت کردند گفت‌:این بنگاه‌ها مهمترین کانون اشتغال و سرمایه‌گذاری هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بخش خصوصی کار خود را از کارهای بزرگ شروع نمی‌کند ادامه داد: بخش خصوصی ابتدا کار خود را از فعالیت‌های کوچک آغاز می‌کند تا به فعالیتهای بزرگ برسند بنابراین یکی از اصلی ترین سیاستها توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

** اقتصاد ایران بانک محور است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نظام بانکی گفت: اقتصاد ایران بانک محور است شاید در دنیا این نقش تا این حد در اقتصاد بر روی بانک کمتر وجود داشته باشد بنابراین تامین مالی فعالیتها بر عهده بانک است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت نباید در تصمیم گیری  نظام بانکی دخالت کند افزود: چون پول متعلق به دولت نیست و از سوی دیگر بانک خزانه دولت نیست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بانک وظیفه دارد سپرده‌های مردم را جمع کند افزود: بانک مرکزی باید مستقل باشد لذا سیاستهای پولی سیاستی است که دولت و ملت را به شدت متاثر می‌کند.


وی با اشاره به اینکه دولت باید در اقتصاد بانکی خود را کنار بکشد گفت: بانکها مکلفند به طرحهای اقتصادی کمک کنند و ما به عنوان دولت دخالت نکردیم که بانک پول بدهد.

جهانگیری با اشاره به اینکه بانک وظیفه  دارد وقتی پول می‌دهد تمام شرایط را بررسی کند اظهار داشت: بانک باید سخت‌گیری کند بحث مربوط به پول مردم است لذا بانک به سپرده‌گذار نمی‌تواند بگوید پول ندارم. 


** بامنابع ملت ،گردن کلفتی نمی‌توان کرد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به منابع بانکی 15 درصدی معوق شده افزود: یک عده پول پس نمی‌دهند لذا برخی از آنها کسانی هستند که روزی که پول گرفتند می‌دانستند که پس نمی‌دهند. با منابع ملت گردن کلفتی نمی‌توان کرد.


وی  با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی که دولت ایجاد کرد سبب گرفتاری کارخانه شد گفت‌:بخشی از تسهیلات بانکها در اینجا گرفتار شده و دولت بدهکار بانکی است لذا به جز این دوره 25 هزار میلیارد به نظام بانکی پرداخت کردیم.

** 250 میلیارد دلار صرف ساخت خانه‌های خالی شد

جهانگیری با اشاره به اینکه بانکها شرکتهای ساخت و ساز ایجاد کرده‌اند ادامه داد: به طوری که 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم و منابع بانکها در این حوزه صرف شد و 250 میلیارد دلار پول صرف ساخت خانه‌های خالی شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 600 هزار واحد  مسکونی فقط در شهر تهران خالی است گفت‌‌: اصلاح نظام بانکی شروع شده و بانکها رتبه بندی شده‌اند. 


وی با اشاره به اینکه نظارت بانک مرکزی باید قاطع تر شود گفت: باید سرمایه بانکها افزایش یابد لذا در بانکهای دولتی این امر صورت گرفته و بانکهای خصوصی باید قدرت عمل بیشتری پیدا کنند پس باید به نظام بانکی رسید تا بتوان از مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی نباید دستوری تعیین شود افزود: کدام سپرده‌گذار حاضر است پول خود را در بانکی که سود 12 درصدی می‌دهد بخواباند در حالی که تورم 20 درصد است بگذارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده‌ها از تورم باید مقداری بالاتر باشد افزود: نرخ سود بانکی بالای 28 درصد بود، کدام فعالیت اقتصادی می‌تواند وام 30 درصد بگیرد و برگرداند کسانی که این وامها را دریافت کردند گرفتار شده‌اند و هیچ تولیدی با وام 30 درصد نمی‌چرخد.


وی  با اشاره به اینکه  تورم اکنون یک رقمی شده است گفت‌‌:نرخ سود بانکی باید عدد پایینی داشته باشد لذا الان نرخ سود تسهیلات رسمی کشور 18 درصد است و نرخ بین بانکی است پس باید تورم را کنترل کنیم تا نرخ سود بانکی کاهش یابد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه نگاهتان به مسکن و کنترل هزینه ها و کرایه ها چگونه است افزود: مسکن یکی از نیازهای ضروری مردم است، مردم باید صاحب مسکن شوند در سال های گذشته قیمت مسکن از کنترل خارج شد و تا ده برابر افزایش قیمت داشت.

جهانگیری ادامه داد: در سال 83-84 مردم قادر بودند در برخی مناطق تهران صاحب آپارتمان کوچک شوند ولی اکنون قیمت آن آپارتمان ده برابر شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال های گذشته مسکن در دلالی و بورس بازی افتاد گفت: منابع کشور در جاهایی صرف تولید مسکن شد که امروز خریدار ندارد.

وی اضافه کرد: اکنون 600 هزار واحد مسکونی خالی در تهران است که اگر قیمت مناسب داشتند مردم خریداری می کردند.

جهانگیری با بیان اینکه مسکن اکنون وجود دارد اما گران است تصریح کرد: برخی از افراد در مناطقی سرمایه گذاری کرده اند که قیمت زمین بالا بود و اکنون نمی توانند ملک خود را ارزان بفروشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: برای تولید مسکن مشکل نداریم ظرفیت تولید مسکن هست باید ببینیم چگونه می توانیم توان خرید مسکن مردم را بالا ببریم.

وی با اشاره به برنامه دولت برای خانه اولی ها گفت: زوج های جوان نیاز به مسکن دارند سال گذشته برنامه خانه اولی ها در بانک مسکن اجرا شد هر کدام از افراد اگر 40 میلیون سپرده گذاری می کردند به آنان 160 میلیون وام داده می شد.

جهانگیری گفت: اگر تولید کننده های مسکن بتوانند آپارتمان هایی را در این سطح برای مردم تولید کنند اکنون بیش از 160 هزار نفر برای خانه اولی ها سپرده گذاری کرده اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بافت های فرسوده گفت: در مناطقی که بافت فرسوده دارند زیربناها، آب، برق وجود دارد تنها باید این مناطق را بازسازی کنیم. بافت های فرسوده آماده ترین بخش ها برای تولید مسکن هستند.

وی متذکر شد: اخیرا جوانان شرکت های توسعه گرا را ایجاد کرده اند که این شرکت ها در محله ها با مردم صحبت می کنند ویلایی ها و آپارتمان آنها را در اختیار می گیرند و پس از بازسازی بین خود و آنان تقسیم می کنند.

جهانگیری با بیان این که 200 هزار واحد مسکونی را برای روستاها پیش بینی کرده ایم گفت: منابع ساخت این واحدها از طریق بنیاد مسکن تامین خواهد شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اجاره ها را باید نهادهای مدنی کنترل کنند دولت نمی تواند در همه بخش ها دخالت کند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر به واحدهای خالی مالیات پرداخت شود ممکن است در رویکرد مالکان تغییراتی ایجاد شود گفت: این که مصلحت کشور در این است که برای خانه های خالی مالیات وضع کنیم باید بحث های کارشناسانه سیاسی اجتماعی اقتصادی صورت گیرد که البته این موضوع چندین بار در دولت و مجلس بحث شده است به هر حال باید ببینیم آیا این موضوع ممکن است انگیزه تولید کنندگان مسکن را از بین ببرد یا خیر.

جهانگیری با اشاره به وام ازدواج گفت: وام ازدواج از سال 95 از سه میلیون تومان به ازای هر نفر به ده میلیون افزایش پیدا کرده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در سال 95 بیش از یک میلیون نفر وام ده میلیون تومانی دریافت کردند.

وی گفت: پیش بینی کرده ایم برای سال جاری بتوانیم این وام را برای یک میلیون و 200 هزار نفر پرداخت کنیم.

جهانگیری با اشاره به جایگاه جوانان در دولتش گفت: جوانان از فرصت های بزرگ کشور هستند ما باید به جوانان اعتماد کنیم نباید به عنوان تهدید نگاهشان کنیم و محدودیت برایشان ایجاد کنیم شخصیت جوانان نباید آسیب بینند و فکر کنند که حکومت نگاه منفی به آنها دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر ظرفیت جوانان را باور کنیم آنها می توانند با قدرتی که دارند موانع را از پیش ببرند آینده کشور در دست جوانان است من از سنین پایین مسئولیت پذیرفتم و توانستم پله های مدیریتی را یکی پس از دیگری طی کنم از جهاد سازندگی در دهستان و نماینده مجلسی و استانداری و وزارت به معاونت اولی ریاست جمهوری رسیدم. قطعا این مسئولیت ها با توجه به شایستگی ها بوده و من توانستم پیشرفت کنم این موضوع باید برای جوانان درس باشد که سطوح پیشرفت را به صورت پله ای پشت سر بگذارند.

وی گفت: در دولت آینده جوانان در مدیریت و برنامه ریزی و سرمای گذاری شور نقش اصلی خواهند داشت.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صورت پیروزی شما مردم به چه صورت می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت تصویب و آیین نامه آن ابلاغ شد دستگاه ها موظف شدند اطلاعات مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برای مبارزه با فساد راهی جز شفاف سازی و دسترسی به اطلاعات وجود ندارد اگر اطلاعات به صورت شفاف در اختیار عموم جامعه قرار گیرد فساد ایجاد نمی شود راه مقابله با فساد این است که اطلاعات آزاد باشد.

وی با بیان اینکه اگر تصمیمات در اتاق های شیشه ای صورت بگیرد و مردم ببینند که مسئولین و مدیران چه می کنند می تواند جلوی فساد را بگیرد تصریح کرد: شفاف سازی مهمترین راه پیشگیری از انحراف در اختصاص منابع است.

جهانگیری بیان داشت: سامانه های الکترونیکی هم می توانند جلوی گفت و گوی بی جا بین افراد را بگیرند و خدمات رسانی را سریع تر کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فضای مجازی نعمت بزرگی برای شفاف شدن جامعه است.

وی با بیان اینکه باید مطبوعات در نقد و اطلاع رسانی آزاد باشند تاکید کرد: جوانان عزیز انتخابات موضوع بسیار مهمی است که سرنوشت ایران به آن بستگی دارد مکرر گفته ام انتخابات بین بد و بدتر نیست بلکه بین راه و بی راه است شما می دانید که در آن هشت سال چه بر کشور گذشت کارهای سخت نیاز به برنامه ریزی دارند. ما اقدامات زیادی را انجام دادیم تا ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنیم ما اقتصاد ایران را از تلاطمی که هر ساعت قیمت ارز و کالاها تغییر می کرد به ثبات و آرامش رساندیم و اکنون فضا فضای سرمایه گذاری است.

جهانگیری عنوان کرد: حق ایران است که توسعه پیدا کند حق شما است که شغل و کار آبرومند داشته باشید نباید بگذاریم راه های نیمه تمام به عقب برگردند توسعه ایران باید در مسیر خود قرار گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توسعه ایران در مسیرش قرار دارد و باید سرعتش بیشتر شود خاطر نشان کرد: برایشان زندگی خوب و سراسر موفقیت آرزومندم شاد و خرم باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
اگه اینجوری باشه که خیلی خوبه