قاسمی در نشست خبری:

سفر ظریف به اصفهان انتخاباتی نبوده است/عربستان در قبال ایران دچار اشتباهات راهبردی است/ در کانادا صندوق رای نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر روز گذشته ظریف به اصفهان هیچ کار حزبی و انتخاباتی نبوده است، این سفر با هزینه شخصی و به احترام حضور رىیس جمهور در اصفهان انجام شده است.

سخنگوبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه، 25 اردیبهشت ماه) طی نشست خبری خود درباره بداخلاقی‌ها و برخی صحبت‌های ناروای سعودی ها گفت: ما خواهان افزایش تنش‌ها نیستیم و آمادگی گفتگو داریم، امیدواریم که آن‌ها نیز فضایی را برای جبران اشتباهات و خطاهای گذشته خود داشته باشند، البته گفتگو و تفاهم به معنای تأیید رفتار‌های آن‌ها نیست چرا که عربستان در خصوص یمن و ایران دچار اشتباهات فاحش راهبری شده است.

وی درباره برنامه احداث دیوار در مرز مشترک با ایران نیز بیان داشت: مقامات ترکیه ما را در جریان این مسئله قرار دادند این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه قرار دارد ما نیز از هر اقدامی که بتواند ثبات و امنیت بین ما و ترکیه را ایجاد کند، استقبال می‌کنیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شبکه خبری المانیتور اعلام کرد که ترامپ علیرغم موضع‌گیری‌های منفی که علیه ایران داشته بحث تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در دو روز ‌آینده به مانند رییس جمهور قبلی این کشور امضا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در مورد آینده نمی‌توانیم قضاوت کنیم. باید صبر کنیم ببینیم چه خواهد شد و بعد از آن صحبت خواهیم کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیر رییس جمهور که اعلام کرده در صورت تداوم دولت تلاش خواهد شد که تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز علیه ایران برداشته شود، اظهار داشت: این ایده جدیدی است که در ادامه مباحثات قبلی مطرح شده، کار دشواری است و آقای رییس جمهور نیز گفتند که در این راستا تلاش می‌کنیم، این تحریم‌ها ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.
 
وی افزود: هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی نشدنی نیست و ما با نشان دادن حسن نیت و کانال‌های دیپلماسی مسائل را پیش می‌بریم، اما به هر حال نیاز به طراحی جدید داریم و هم اکنون نیز قضاوت در این باره زود است و نیاز به کار کارشناسی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل افزود: موضع ایران در خصوص رژیم اشغالگر قدس و نقض حقوق بشر در سرکوب مسلمانان کاملا روشن است، تا ظلم و بیداد و جنایت وجود دارد مبارزه نیز در اشکال مختلف خود باقی است این امر کاملا بدیهی است و تاریخ به ما آموخته تا ظلم وجود دارد، جهاد نیز وجود دارد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حمله به گردشگران ایرانی در روسیه بیان داشت: من چنین خبری را ندیدم و آن را تأیید نمی‌کنم.

وی درباره سفر ظریف به اصفهان نیز که برخی ادعای تبلیغاتی بودن آن را داشتند، تصریح کرد: شب گذشته موضع‌گیری مشخصی را در این خصوص اعلام داشتم ،وزارت خارجه طبق اساسنامه خود عمل می‌کند که بر اساس آن هیچ یک از اعضا و کارکنان نباید دخیل در هیچ حزب و گروهی باشند. سفر ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه شمرده نشده و شخصی بوده و ایشان از هیأت دولت مرخصی گرفتند ضمن اینکه هزینه سفر را نیز خودشان پرداخت کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه افزود: ظریف هزینه محافظین را هم خود پرداخت کرد تا هیچ شائبه‌ای در این رابطه ایجاد نشود، همچنین به احترام رئیس جمهور ایشان را همراهی کردم، اما سخنرانی نکردم بنابراین کار تبلیغاتی محسوب نمی‌شود و اشاعه بحث‌های این چنین نوعی بد اخلاقی محسوب می‌شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر پیش روی ترامپ برای ایجاد ائتلافی عربی – اسرائیلی علیه ایران گفت: اجلاسی که قرار است در ریاض تصویب شود مسئله جدیدی نیست، در شرایط فعلی عربستان به دنبال راه چاره‌ای می‌گردد تا بتواند با برگزاری این اجلاس بر مشکلات خود سرپوش بگذارد، اما به هر حال برکسی پوشیده نیست که عربستان همیشه کشوری بوده که به دنبال ترویج تروریسم و حمایت آن در جهان بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص رژیم غاصب صهیونیستی نیز تصریح کرد: این ائتلاف از هر لحاظ مردود است و هیچ توجیهی در جهان ندارد چرا که خط مشی آن مشخص است، ما باید مسائل منطقه را در خود آن حل کنیم، هر کسی به دنبال ثبات در منطقه است باید با پیگیری راه آن در خود منطقه به نتیجه برسد.
 
وی اظهار داشت: نا امنی و فقر نیز در منطقه که منجر به بی‌ثباتی آن شده است به سیاست‌های غلط آمریکا در چند دهه پیش باز می‌گردد و باید این امر هرچه سریعتر اصلاح شود ایران خواهان ثبات در منطقه است و بیش از هر کشوری برای تحقق این امر تلاش کرده‌ است بنابراین سایر کشور‌ها باید ایران را الگوی خود قرار دهند.

وی در خصوص خط مشی سیاست خارجی ایران گفت:  حتی اگر دولت تغییر کند، اصول سیاست خارجی ایران روشن است، ما خواهان ثبات و صلح هستیم و می‌خواهیم از تنش‌ها در منطقه بکاهیم و با هرگونه جنگ طلبی مخالف هستیم مضاف بر اینکه منطقه بیش از این کشش این جنگ‌ها را ندارد.

قاسمی با اشاره به حسن نیت کشورمان افزود: ما تلاش صلح‌جویانه خود را حتی با کسانی که با ما زاویه دارند ادامه می‌دهیم چرا که به دنبال پیگیری صلح هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات نسنجیده مقامات سعودی افزود: دولت سعودی در مرزهای ما قصد عملیات خرابکارانه داشته هر چند ما این موضوع را در سازمان ملل ثبت کردیم، اما سعودی‌ها باید تغییر خط مشی دهند چرا که سیاست‌های غلط آن در یمن آن‌ها را گرفتار کرده ما هم امیدواریم اینگونه سخنان نسنجیده دیگر تکرار نشود.

وی در خصوص برگزاری انتخابات در کانادا نیز بیان داشت: روابط سیاسی ما با کانادا قطع شده مضاف بر اینکه ما در سال ۹۲ نیز انتخاباتی در این کشور نداشتیم، اما با توجه به استقبال شهروندان ایرانی در کانادا مکاتبات خود را با سازمان ملل و این دولت آغاز کردیم ظریف هم گفتگوی تلفنی با  داشته است و هر چند این کشور حسن نیت داشته، اما به دلیل ضیق وقت و برخی مسائل موجود ،انتخابات در این کشور میسر نشد، اما شهروندان ایرانی مشتاق در کانادا می‌توانند به مرز‌های کانادا بروند و با تدابیری که در آن‌جا برای حضور صندوق‌ها اندیشیده شده رأی بدهند.

قاسمی در خصوص علاقه‌مندی دولت کانادا به برقرار روابط با ایران بیان داشت: دولت جدید کانادا علاقمند به برقراری رابطه با ایران است و چهارشنبه نیز گفتگوی مفصلی با گروه سیاسی از این کشور داشتیم که ما نیز در ادامه تلاش می‌کنیم مسائل به خوبی پیش رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص زندانیان ایرانی در گرجستان نیز تصریح کرد: یکی از پرونده‌های جدی وزارت خارجه بحث ایرانیان خارج از کشور و زندانیان ایرانی بوده است و همواره بر اهمیت آن تأکید شد، در پیگیری‌های آخر ظریف منجر به آزادی سه ایرانی در گرجستان شد مضاف بر اینکه در خصوص زندانیان ایرانی در ترکمنستان نیز به توافقاتی دست یافته‌ایم و برای آزادی آن‌ها با ۴ اولویت بیماران، زنان زندانی، سالخوردگان و محکومانی با سابقه کم به تفاهم رسیده‌ایم که امیدواریم به زودی محقق گردد.

وی رویکرد ایران را در خصوص فلسطین منوط به محور مقاومت دانست و افزود: مواضع ایران نسبت به قدس شریف و رژیم صهیونیستی روشن است حماس بر مقاومت تأکید کرده و مردم فلسطین نیز آن را ادامه می‌دهند تا به حقوقشان برسند بنابراین رویکرد جدید حماس نمی‌تواند مانعی ایجاد کند چرا که اصل مقاومت است و فلسطینی‌ها باید در برابر رژیم صهیونیستی باید به تمام حقوقشان برسند.

قاسمی افزود: اتحادیه اوراسیا یکی از محورهای تأمل برانگیز وزارت خارجه محسوب می‌شود، ضمن اینکه در بحث تعرفه‌ها باید کارشناسی جدی انجام و بحث عضویت را بررسی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که محور دیدار لاوروف و ترامپ چه بوده است، گفت: در مورد محتوای مذاکرات ترامپ و لاوروف اطلاعی ندارم و بهتر است سخنی در این باره نگویم.

وی در پایان رابطه ایران با فرانسه را با آمدن امانوئل مکرون مفید ارزیابی کرد و بیان داشت: با فرانسه رابطه خوبی داریم، مکرون نیز پیش از این وزیر اقتصاد این کشور بوده و ما با آن‌ها تعاملات مناسبی داشته ایم ضمن اینکه از وضعیت جدید آن استفاده می‌کنیم هر چند در جهان و اتحادیه اروپا فرصت‌ها با چالش همراه است، اما این بستگی به سیاست آن‌ها دارد که چطور برخورد کنند رابطه ما هم با آن‌ها مشکلی نخواهد داشت و می‌تواند در شکل بهتری ادامه یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط روحانی بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ایشان سخنگو هستند نه رییس دستگاه دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۹:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ههههههههه؛ سفر ظریف کنار روحانی انتخاباتی نبود! هههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۶:۳۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
زمین زلزله آمد استان خراسان شمالی ،خانه های مردم را تخریب کرد .دولت خانه ای بسازد ضد زلزله
Germany
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
انتخاباتی نبوده؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خخخخخخخ
هزینه شخصی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
در هرحال ایشان وزی خارجه است وسفر آقای روحانی تبلیغاتی بوده است لطفا جانبداری صحبت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
همسر دکترظریف اصفهانی است ایشان دراصفهان خانه وبستگانی نیز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
وقتی ظریف در کنار روحانی در میدان امام اصفهان می ایسته و این سخنرانی روحانی یک سخنرانی انتخاباتی هست پس نتیحه می گیریم حضور ظریف انتخاباتی نبوده ! حالا اگه انتخاباتی بود چطوری بود ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
عوام فریبی بس است جناب قاسمی .
-
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگر نبوده پس چرا همراهی کرده
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۲:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
شتر سواری دولا دولا ندارد . حتما ظریف آمده بود اصفهان بستنی 400 هزارتومانی بخورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط روحانی
آخرین اخبار