در مراسم آیین افتتاح گالری ابزار نجوم مطرح شد؛

باید یک موزه علم و فناوری ویژه دانشجویان تاسیس شود/ آشنایی نوجوانان با علوم قدیم

رئیس موزه علم و فناوری عنوان کرد: موزه‌های علم و فناوری سبب آشنا شدن جوانان با دانشمندان ایران زمین و علوم قدیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری عصر امروز در مراسم آیین افتتاح گالری ابزار نجوم در موزه علم و فناوری با اشاره به رشد شاخص‌های علمی در کشورمان اظهار داشت: امروزه کمتر علمی پیدا می‌شود که در آن دانشمندان و مفاخر ایران زمین و مسلمان در کسب آن دست نداشته باشند. به طور کلی همه دانشمندان ایرانی نقشی اساسی در تولید علم از دیرباز داشته‌اند.

وی بیان کرد: موزه‌های علم و فناوری، تاریخ گذشته علمی کشورمان را به زبان ساده به نسل جوان منتقل می‌کند و این کار سبب آشنایی هر چه بیشتر این نسل و مفاخر و مشاهیر ایران زمین می‌شوند.

جلیلی عنوان کرد: متاسفانه امروزه دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی خود نامی از دانشمندان ایران زمین در علوم مختلف نمی‌آ‌ورند و این موزه باعث معرفی دانشمندان کشورمان می‌شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از علوم، منشا شرقی داشته و دانشمندان ایران زمین نقش اساسی در تولید علم در حوزه نجوم و ستاره‌شناسی دارند.

جلیلی عنوان کرد: موزه‌های علم و فناوری در کشورهای پیشرفته جزو بهترین مناطق آموزشی و تفریحی محسوب می‌شوند. در کنار هر دانشگاه برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان یک موزه علم و فناوری وجود دارد.

وی افزود: دولت باید حمایت بیشتری از موزه‌های علم و فناوری و ترویج آن داشته باشد و این مراکز علمی مربوط به یک سن خاص نیست.

***موزه‌های علم و فناوری؛ بهترین مرکز آموزشی و تفریحی در کشورهای پیشرفته جهان

در ادامه این مراسم، اربابی عضو هیات علمی دانشگاه قم عنوان کرد: دانشگاه نسل اول محل آموزش و دانشگاه نسل دوم محل پژوهش بوده که تعداد مقالات در آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. از طرفی دانشگاه نسل سوم کارآفرین بوده و به سمت رفع مسئله اشتغال قدم بر می‌دارند.

وی بیان کرد: ساخت رصدخانه ملی ایران اقدام مفید و موثری است که بزرگترین طرح پژوهشی در کشور محسوب می‌شود.

اربابی ادامه داد: یکی از پیش‌بینی‌های نظریه‌های نسبیت و تلاش و کوشش دانشمندان پس از ۱۰۰ سال کشف شد و این مسئله نشان‌دهنده علاقه فراوان بشر به فراگیری علم و کشف حقایق دارد.

وی یادآور شد: یکی از دانشمندان پس از تالیف کتاب هزار صفحه‌ای خود که ۴۰ سال از عمر وی را در بر گرفت، توانست امواج میدان گرانشی را کشف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار