اقتصاد اروپا در سه ماه نخست سال 2017؛ افزایش صادرات علی‌رغم شعارهای جهانی حمایت از تولیدات داخلی

منطقه پولی یورو موفق شد علی رغم سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی در سطح جهان، میزان صادرات خود به کشورهای دیگر را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه پولی یورو در ماه مارس (30 روز منتهی به 10 فروردین) موفق شد علی رغم سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی در سطح جهان، میزان صادرات خود به کشورهای دیگر را افزایش دهد. این امر نشان دهنده آن است که درخواست‌ها برای اعمال سیاست حمایت از تولیدات داخلی، هنوز موفق به مختل کردن تجارت جهانی نشده است. 

اقتصاد اروپا در سه ماه نخست سال 2017؛ افزایش صادرات علی‌رغم شعارهای جهانی حمایت از تولیدات داخلی

اداره آمارهای اتحادیه اروپا موسوم به "یوروستات" امروز (سه شنبه) اعلام کرد 19 کشور عضور منطقه پولی یورو در ماه مارس به 30 میلیارد و 900 میلیون یورو (34 میلیارد و 100 میلیون دلار) تراز مثبت تجاری در تجارت کالا و خدمات با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا دست یافته‌اند. 

این میزان مازاد تجاری، دو برابر ماه میلادی گذشته (فوریه) است. در ماه فوریه تراز تجاری منطقه یورو همچنان مثبت و 17 میلیارد و 800 میلیون یورو بود. تراز تجاری این منطقه در ماه مارس از مدت مشابه سال قبل که 28 میلیارد و 200 میلیون یورو بود نیز فراتر رفته است. 

این گزارش می‌افزاید: 19 کشور عضو منطقه یورو به رهبری آلمان صادرات خود در ماه مارس را 13 درصد نسبت به پایه سالانه خود افزایش دادند و به رقم 202 میلیارد و 300 میلیون یورو رساندند. 

از سوی دیگر، واردات به این منطقه شاهد افزایش 14 درصدی بود؛ اما هنوز هم سطح واردات کمتر از پایه تعیین شده سالیانه قرار گرفت. تراز مثبت تجاری منطقه یورو نشان می‌دهد علی رغم روی کار آمدن رهبرانی چون دونالد ترامپ در جهان، سیاست‌های حمایت از تولید داخلی هنوز نتوانسته است تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. 

آمارهای یوروستات نشان می‌دهد صادرات 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به آمریکا در سه ماه نخست سال 2017 میلادی، نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد 11 درصدی بوده است. با این حال، واردات این اتحادیه از آمریکا در مدت مشابه، تنها 4 درصد افزایش یافته است. همین امر تراز تجاری اروپا را در تجارت با آمریکا افزایش داده است و به رقم 30 میلیارد و 600 میلیون دلار در سه ماه نخست سال 2017 رسانده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 23 میلیارد و 600 میلیون دلار بود. 

از سوی دیگر، منطقه یورو صادرات خود به تمامی شرکای اصلی اقتصادی‌اش را در سه ماه نخست سال میلادی جاری افزایش داده است. این منطقه صادراتش به روسیه را 28 درصد و به چین 22 درصد افزایش داده است. 

در سوی مقابل، واردات چین به منطقه یورو تنها 3 درصد رشد داشته است. همین امر تراز تجاری منفی اروپا نسبت به چین را در سه ماه نخست سال 2017 به 41 میلیارد و 700 میلیون یورو کاهش داد. تراز منفی تجاری منطقه یورو در تجارت با چین در سه ماه نخست سال گذشته میلادی 47 میلیارد و 300 میلیون یورو بود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار