ایندیپندنت: وحشتناک‌ترین پیامدهای انفجارهای هسته‌ای از نظرها پنهان مانده‌اند

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی به بیان پیامدهای منفی آزمایش‌های هسته‌ای برای بشر پرداخت.

وحشتناک‌ترین پیامدهای هسته‌ای جهان ما از نظر پنهان مانده‌اند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، 25 سال از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد؛ با این حال علاقه به سلاح‌های هسته‌ای نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است. علیرغم افزایش تمایل کشورها به داشتن سلاح هسته‌ای هنوز هم دید مثبتی به میراث هسته‌ای ما وجود ندارد و یک تابو برشمرده می‌شود. برای مثال در حال حاضر بحث بر سر تأثیرات آزمایشات هسته‌ای و نگرانی از استفاده از آنها در آینده افزایش یافته است.

به نوشته ایندیپندنت، تحقیقاتی که در زمینه انرژی هسته‌ای انجام شده فقط به استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای در آینده محدود نمی‌شود بلکه بررسی پیامدهای انسانی آزمایش این سلاح‌ها را در بیش از 7 دهه نیز در بر می‌گیرد.

آمریکا، انگلیس، اتحاد جماهیر شوروی سابق، فرانسه و چین بین سال‌های 1946 و 1996 بیش از 2 هزار آزمایش هسته‌ای انجام دادند که تأثیرات وحشتناکی به دنبال داشته است.

این آزمایشات نه تنها بر سلامت مردم و محیط زیست بلکه بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه مناطق مذکور هم تأثیر منفی گذاشته‌اند. مردم این مناطق مجبور شده‌اند سرزمین خود را ترک کنند و ارتباطشان با آن به کلی قطع شده است. بسیاری از این مردم دیگر قادر به ادامه روش زندگی سنتی خود نیستند. کسانی که قربانی این آزمایشات شده‌اند غرامتی دریافت نکرده‌اند و همیشه از مسئولیت‌پذیری مقامات گلایه دارند.

ترس مردم از اینکه ممکن است در مناطقی که این آزمایش‌ها انجام می‌شوند در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار بگیرند روی سلامت روانی آنها تأثیر منفی گذاشته است.

یکی دیگر از میراث هسته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته است ایجاد حس حقارت و انزوا از جامعه است. برای مثال بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی باعث شده بود در سایت‌های آزمایش هسته‌ای، زنان با تبعیض در مسئله ازدواج روبرو شوند.

امروزه استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای به صورت عمدی یا غیرعمدی خطر بزرگی برای بشر به شمار می‌رود. با اینکه 2 دهه از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای (CTBT) می‌گذرد هنوز این پیمان اجرا نشده است. این پیمان انجام هرگونه انفجار هسته‌ای در جو زمین، زیر زمین، فضا یا زیر آب را منع می‌کند.

مسئله نگران‌کننده این است که نظم هسته‌ای بین‌المللی در خطر است: آمریکا و روسیه سرمایه‌گذاری برای مدرن‌سازی هسته‌ای را افزایش داده‌اند و کره شمالی در یک دهه گذشته 5 آزمایش انجام داده است و قصد دارد همچنان این کار را ادامه دهد.

دولت انگلیس و استرالیا هفته گذشته اعلام کردند به جوامع بومی مناطقی که 50 سال پیش به دلیل آزمایش‌های موشکی انگلیس دچار مشکل شده‌اند کمک بهداشتی می‌کنند. با این حال یکی از افرادی که تحت تأثیر پیامدهای آزمایش‌های هسته‌ای قرار گرفته می‌گوید: تنها راه جبران این موضوع، جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است».

زمان آن رسیده که درباره‌ی پیامدهای بلند مدت سلاح‌های هسته‌ای گفتگو کنیم. در غیر این صورت باید منتظر انفجار هسته‌ای عظیمی باشیم که روزی جهان را تکان خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار