بررسی عملیات آزاد سازی خرمشهر از منظر نظامی ( به مناسبت سوم خرداد ماه )

عملیات آزاد سازی خرمشهر از نظر نظامی بسیار پیچیده و پیشرفته بود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛سو م خرداد ماه همیشه در تاریخ پر افتخار ایران یاد آور حماسه ای بزرگ و فراموش نشدنی است. حماسه ای که با خون شهیدان و رزمندگان این مرزوبوم رقم خورد .
 
حماسه ای که درس بزرگی برای همه ایرانیان و درس برزگتری برای جهانیان داشت. به ایرانیان آموخت که با وحدت و همدلی میتوانند همه موانع بزرگ و کوچک را حتی اگر همه جهان کفر و الحاد پشت سر ان باشند، از سر راه بردارند. و نیز به جهانیان آموخت که پنجه در پنجه ایران اسلامی شدن نتیجه ای جز شکست برای آنان در پی نخواهد داشت. 
 
"حماسه بزرگ آزاد سازی خرمشهر".
 
در مورد حماسه آزدسازی خرمشهر بسیار گفته شده و شنیده ایم اما در اینجا سعی شده است به عملیات غرور آفرین آزاد سازی خرمشهر از منظری نگاه شود که کمتر به آن توجه شده است.
 
بررسی عملیات آزا سازی خرمشهر از منظر نظامیخرمشهر یکی از شهرستانهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که از غرب با کشور عراق هم مرز است.
 
جنوب خرمشهر را خلیج فارس در بر گرفته و  در جنوب شرق  آن شهرستانهای آبادان، و شادگان واقع است .خرمشهر از دهم آبان سال پنجاه و نه به اشغال نیروهای بعثی در آمد.
 
عملیات بیت المقدس یا همان آزاد سازی خرمشهر، مهمترین عملیات ایران در ازاد سازی سرزمین اسلامی از اشغال دشمن بعثی است .
 
دشمن که تا پیش از این عملیات از بسیاری مناطق اشغالی بیرون رانده شده بود همه توان نظامی خود را برای حفظ خرمشهر به عنوان  برگ برنده جنگ تحمیلی بکار برد .
 
وقتی که عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت سال شصت و یک اغاز شد همه تئوریسینهای بزرگ نظامی جهان متفق القول بودند که شاید ایران بتواند بخشی از خاک خود را در خوزستان از رژیم بعثی پس بگیرد. اما هیچگاه نخواهد توانست دژ اهنین و استحکامت نفوذ ناپذیر رژیم بعثی صدام را در خرمشهر ویران کند .
 
این تحلیل نظامی همه کارشناسان و خبرنگاران جنگی شرق و غرب بود که قبل از آزاد سازی ، از پیشرفته ترین و مستحکمترین استحکامات نظامی در خرمشهر بازدید کرده بودند .
 
خط تدافعی بعثی ها در خرمشهر منطبق با پیشرفته ترین آموزشهای آکادمی های نظامی بلوک شرق و غرب بود .بعثی ها برای اطمینان از حفظ خرمشهر از کارشناسان و متخصصان نخبه بلوک شرق و غرب و حتی اسراییل کمک گرفته بودند .
 
سرهنگ نزارصاحب كاظم معاون رئيس ستاد تيپ نود و شش پياده که به اسارت نيروهاي ايراني درآمده بود اعلام کرد، استحکامات دفاعی بعثی ها متشکل از چهار خط تدافعی تو در تو بود و در مقابل هر خط دفاعی، انبوهی از میادین مین با عمق دویست تا چهارصد متر کانال های رو باز و تله گذاری شده برای جلوگیری از عبور نفرات و تجهیزات تله های انفجاری فراوان به همراه سنگرهای مستکم بتونی وجود داشت.
 
در خط دفاعی يكم ، یازده شبكه مواد آتش زا وجود داشت كه از طريق لوله هايی به ساحل رودخانه کارون متصل شده بود كه در صورت احساس خطر با اشتعال آنها سطح رودخانه  برای مدت تقريبی چهل تا پنجاه دقيقه شعله ور می شد.همچنین منطقه كارون و خرمشهر با يك شبكه تلويزيونی مدار بسته پوشش داده شده بود و تمامی حركات كنترل می شد.
 
 کارشناسان نظامی انگلیسی که تجربه دو جنگ بزرگ جهانی را پشت سر داشتند، با توجه به اینکه از نیت ایران برای آزاد سازی خرمشهر آگاه بودند، اعلام کردند،جمهوري اسلامي ایران در انتخاب خرمشهر سخت ترين گردو را برای شکستن برگزيده است زیرا که خرمشهر تبديل به دژ دفاعی بزرگی شده که تصرف آن غيرممکن است .
 
همه این عوامل موجب شده بود که صدام با اطمینان خاطر  ، آزاد سازی خرمشهر توسط نیروهای ایرانی را  غیر ممکن بداند و با غرور اعلام کند که اگر ایرانیها خرمشهر را بگیرند کلید بصره را به آنان خواهد داد .
 
  تاکتیک نظامی استفاده از نیروهای زرهی انبوه برای نخستین بار توسط تئوریسین های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم با موفقیت اجرا شد. این تاکتیک نظامی کارآمد و موفق سر لوحه کار ژنرالهای بعثی در حمله به ایران و نیز در  دفاع از خرمشهر قرار گرفت.
 
بعثی ها برای مقابله با نیروهای ایرانی بیش از دو هزار و هفتصد و شصت تانک و نفربر زرهی در منطقه متمرکز کرده بودند که این میزان بیش از تعداد تانکهایی است که در دومین نبرد بزرگ تانکها در تاریخ  جنگهای جهان که در صحرای سینا بین اسراییل و مصر در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه رخ داد و نیز بیش از پنج و نیم برابر تعداد ادوات زرهی است که ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم در شمال آفریقا بکار برد . این در حالی است که ادوات زرهی ایران در نبرد خرمشهر کمتر از یک پانزدهم تجهیزات زرهی بعثی ها بود .
 
قابل توجه اینکه این تعداد تانک و نفربر بعثی با  پانصد و سی قبضه توپ سنگین و صدها خمپاره اندازه کوچک و بزرگ حمایت می شد که در نوع خود کم نظیر است.
 
حال این سوال مطرح است که نیروهای ایران چگونه موفق به آزاد سازی خرمشهر شدند ؟
 
 علت موفقیت نیروهای ایران را علاوه بر انگیزه های قوی دینی و ملی باید در تاکتیکهای نوین و ابداعی ایران در نبرد ضد نیروهای بعثی دانست .
 
فرماندهان ایرانی در اوایل دوران دفاع مقدس دریافتند که با توجه به کمبود تجهیزات جنگی باید از شیوه جدیدی برای مقابله و در هم کوبیدن نیروهای بعثی استفاده کرد .لذا استفاده از شیوه های جنگهای چریکی در عملیات های گستره به عنوان طرح جدید حملات نظامی برای نخستین بار بدست فرماندهان ایرانی طراحی شد.
 
در این شیوه نیروهای نظامی ایران از تاکتیکهایی استفاده کردند که نیروهای تکاور برای نفوذ به استحکام دشمن استفاده می کنند با این تفاوت که تکاوران در گروههای چند نفر اقدام به نفوذ به استحکامات دشمن میکنند ،اما نیروهای ایرانی همین شیوه را با دهها هزار نفر نیرو رزمنده انجام می دادند که این خود پیچیدگی ها و دشواریهای فراوانی را بدنبال داشت که نیروهای پر توان ایران به خوبی از عهده آن بر آمدند .
 
البته استفاده از این شیوه نیازمند روحیه بسیار قوی و شجاعت کم نظیر نیروهای حمله کننده است که خوشبختانه نیروهای ایران در این امر الگویی برای جهانیان شدند .
 
در واقع ایمان و اعتقاد وصف ناپذیر نیروهای رزمنده ایران بعلاوه تاکتیکهای نوین جنگی رمز موفقیت نیروهای ایران بود .استفاده از همین شیوه ابداعی ایران موجب شد که رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان و رزمندگان فلسطینی در غزه برای نخستین بار موفق شدند در طول تاریخ تشکیل اسراییل غاصب شکستهای سختی را به آن وارد کنند .
 
کارشناسان نظامی بلوک شرق و غرب حق داشتند که آزاد سازی خرمشهر را غیر ممکن بدانند زیرا این امر با هیچیک از تئوری های نظامی قابل توجیه نبود و دقیقا به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که نقش راهبردی او در هدایت رزمندگان اسلام نقشی حیاتی و سرنوشت ساز بود  ،این عملیات  را یک معجزه الهی دانسته و اعلام فرموده خرمشهر را خدا آزاد کرد.
 
طی عملیات بیت المقدس  پنج هزارو سی و هشت  كیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند.
 
علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند. هم چنین صدو هشت  كیلومتر از خط مرزی تامین شد.  
 
همچنین طی عملیای ازاد سازی خرمشهر نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درامده و حدود شانزده هزار نفر کشته و یا زخمی شدند و خرمشهر  مقاوم كه پس از سی و پنج روز پایداری و مقاومت در چهارم  آبان هزارو سیصدو پنجاه و نه  به اشغال دشمن درآمده بود، پس از پانصدو هفتاد هشت  روز (نونزده  ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.
 شاپور زبردست
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.