فینال لیگ اروپا؛

آژاکس - منچستریونایتد/شیاطین در رویای تنها جام فتح نشده در سالروز آخرین قهرمانی اروپایی آژاکس

فینال لیگ اروپا فصل 2016-17 امشب ساعت 23 و 15 دقیقه بین تیم های منچستریونایتد انگلیس و آژاکس آمستردام هلند برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛فینال لیگ اروپا فصل 2016-17 امشب ساعت 23 و 15 دقیقه بین تیم های منچستریونایتد انگلیس و آژاکس آمستردام هلند در ورزشگاه فرندز آرنای استکهلم سوئد و به قضاوت دامیر اسکومینا داور 40ساله اهل اسلوونی برگزار می شود.
 
در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل///// 
 
شرایط دو تیم

منچستریونایتد در حالی در آخرین بازی فصل خود در سوئد به مصاف آژاکس می رود که تیم مورینیو تا به اینجای فصل دو جام را کسب کرده است. آن ها در ابتدای فصل جام خیریه را فتح کردند، سپس در جام اتحادیه با پیروزی مقابل ساوتهمپتون قهرمان شدند، اما در جام حذفی با شکست مقابل چلسی از دور رقابت ها کنار رفتند. البته شیاطین در لیگ برتر خوب کار نکردند و در رتبه ششم قرار گرفتند. ژوزه مورینیو در بازیهای پایانی لیگ کاملا رقابت برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان را رها کرد و با بازی دادن به بازیکنان ذخیره اش ، آمادگیشان را برای مسابقات لیگ اروپا حفظ کنند . آنها می توانند با قهرمانی در لیگ اروپا هم برای نخستین بار این جام را فتح و ویترین افتخاراتشان را تکمیل کنند و هم به لیگ قهرمانان سال آینده راه یابند. شیاطین سرخ که در تاریخ خود تمام جام های ممکن را کسب کرده اند، تنها جای خالی جام قهرمانی لیگ اروپا را می بینند و به دنبال دستیایی به این قطعه گمشده هستند. حادثه تروریستی دوشنبه شبِ منچستر جو سنگینی را در این شهر ایجاد کرده است که باعث شد کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی ژوزه مورینیو به درخواست منچستریونایتد از یوفا، لغو شود.
 
 آژاکس در این فصل اگرچه نتوانسته است جامی را تا به اینجا کسب کند ولی عملکرد تیم جوان پیتر بوش قابل تحسین بود اما تیم بوش در مقطع پایانی فصل لیگ هلند دچار تزلزل شد و از 6 بازی آخر خود تنها به 3 پیروزی دست یافت. همین امر موجب شد تا فاینورد روتردام تنها با یک امتیاز بیشتر نسبت به آژاکس به مقام قهرمانی این فصل هلند دست یابد. آژاکس اما بر خلاف یونایتد، 10 روز وقت داشته است تا خود را برای دیدار فینال لیگ اروپا آماده کند. آژاکس حتی اگر در فینال لیگ اروپا پیروز نشود به واسطه دوم شدن در لیگ هلند، جواز حضور در دور سوم مقدماتی لیگ قهرمانان را کسب کرده است. تیم بوش در جام حذفی هلند در مرحله سوم این رقابت ها حذف شد. بوش در این فصل در رقابت های اروپایی از 28 بازیکن استفاده کرده که میانگین سن بازیکنان آژاکس فقط 22 سال بوده است. بهترین گلزن آن ها کسپر دالبرگ با 22 گل زده است.
 
در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل///// 
 
آمار و اطلاعات

برای نخستین بار از سال 2002 به بعد است که یک باشگاه هلندی به فینال لیگ اروپا(جام یوفای سابق) می رسد. آخرین بار فاینورد در سال 2002 به این مرحله رسید اما در طرف دیگر ار پنج فصل اخیر  سه تیم انگلیسی به فینال این رقابتها رسیدند.(چلسی 2013 و لیورپول 2016).

آژاکس و منچستریونایتد تاکنون چهار بار در رقابتهای اروپایی به مصاف هم رفتند که سهم هر تیم دو پیروزی بود.

این مسابقه سومین فینالیست که دو تیم هلندی و انگلیسی برابر هم قرار می گیرند .( تاتنهام و فاینورد در سال 1974 و ایپسوییچ و آلکمار در سال 1981 پیش از این برابر هم قرار گرفته بودند.)

آژاکس پس از 21 سال به فینال یک مسابقه اروپایی راه یافت. این تیم آخرین بار در فصل 1995-96 به فینال لیگ قهرمانان رسید که البته در آن بازی به یوونتوس باخت.

اما نکته جالب تر اینکه، امروز سالروز آخرین جام اروپایی آژاکس است. دقیقا 22 سال پیش آژاکس در فینال لیگ قهرمانان سال 1995 میلان را شکست داد و به آخرین جام اروپاییش رسید. مسابقه ای که دنی بلیند(پدر دالی بلیند بازیکن فعلی منچستریونایتد) و پاتریک کلایورت( پدر جاستین کلایورت بازیکن فعلی آژآکس) نیز در آن حضور داشتند و در بازی امشب یکی از پسران این دو بازیکن بزرگ در سالروز قهرمانی پدرشان، جام اروپایی می گیرند.
 
در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل///// 

باشگاه هلندی در هشت فینال آخر اروپایی اش ، شش بار قهرمان شده است در حالیکه شیاطین سرخ چهار بار از شش فینال اخیر اروپایی اش را برده است.دو شکست منچستر در دو فینال آخرش مقابل بارسلونا بوده است.

منچستریونایتد برای نخستین بار است که به فینال لیگ اروپا( جام یوفا) می رسد.

مورینیو هر شش مسابقه ای که تاکنون مقابل آژاکس قرار گرفته است را پیروز شده است. هر شش مسابقه مربوط به زمانی است که او سرمربی رئال مادرید بود.

ورزشگاه فرندزآرنای استکهلم که میزبان فینال است برای نخستین بار است که به عنوان میزبان یک فینال اروپایی انتخاب می شود.

مسیر دو تیم تا رسیدن به فینال

منچستریونایتد در گروه اول مسابقات، با فنرباغچه، فاینورد و زوریا همگروه بود. آن ها بعد از فنرباغچه با قرار گرفتن در رتبه دوم، به دور بعد رسیدند. در مرحله یک شانزدهم نهایی، یونایتد توانست سنت اتین را با نتیجه ۴-۰ در مجموع دو بازی رفت و برگشت شکست دهد، در دور بعد یونایتد موفق شد روستوف را با نتیجه ۲-۱ مغلوب سازد و در یک چهارم نهایی منچستریونایتد در مجموع دو بازی رفت و برگشت با پیروزی ۳-۲ مقابل اندرلخت راهی این مرحله شد. در مرحله نیمه نهایی یونایتد در بازی رفت موفق شد سلتاویگو را با یک گل شکست دهد، در بازی برگشت اما به تساوی ۱-۱ رضایت داد تا در مجموع دو بازی رفت و برگشت، با نتیجه ۲-۱ راهی بازی فینال شود. زلاتان و مخیتاریان با ۵ گل زده، بهترین گلزنان یونایتد در این فصل از لیگ اروپا محسوب می شوند.
 
 در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل/////
 
 اما آژاکس کارش را از دور سوم مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا آغاز کرد، ابتدا پائوک یونان را مغلوب ساختند ولی در پلی آف صعود به لیگ قهرمانان، مقابل روستوف متحمل شکست سختی شدند و به لیگ اروپا رفتند. در لیگ اروپا در گروه هفتم با سلتاویگو، استاندارد لیژ و پاناتینایکوس همگروه بودند که با ۴ برد و ۲ تساوی، در صدر قرار گرفتند و راهی مرحله بعد شدند. در مرحله یک شانزدهم نهایی در مجموع دو بازی رفت و برگشت ۱-۰ لژیا ورشو را شکست دادند، در دور بعد در مجموع دو بازی رفت و برگشت، ۳-۲ کپنهاگن دانمارک را شکست دادند، در یک چهارم نهایی با نتیجه ۴-۳ در مجموع دو بازی رفت و برگشت شالکه را مغلوب ساختند و در بازی نیمه نهایی هم در مجموع دو بازی رفت و برگشت به سختی با نتیجه ۵-۴ لیون را شکست دادند و به فینال رسیدند. دالبرگ با ۶ گل زده بهترین گلزن آژاکس در لیگ اروپا محسوب می شود.
 

 مصدوم و محروم

 در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل/////
 
 ترکیب احتمالی دو تیم
 
 در حال تکمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییل/////
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار