جمهوریت: طرح شومی در خاورمیانه در مسیر اجرا قرار گرفت/ صلح در منطقه از طریق دشمنی با ایران بدست نمی‌آید

روزنامه جمهوریت با اشاره به سفر اخیر ترامپ به خاورمیانه و دیدارش با مقامات عرب، نوشت صلح در منطقه از طریق دشمنی با ایران و تشیع حاصل نمی‌شود.

جمهوریت: طرح شومی در خاورمیانه در مسیر اجرا قرار گرفت/ صلح در منطقه از طریق دشمنی با ایران بدست نمی‌آیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه با اشاره به سفر اخیر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به منطقه و افزایش سیاست‌های ضدایرانی نوشت صلح در فلسطین و خاورمیانه را نمی‌توان بر روی دشمنی با ایران و تشیع بنا کرد.

این روزنامه در مقاله‌ای نوشت: بار دیگر سیاستی شوم در خاورمیانه در مسیر اجرا قرار گرفته است. این موضوع چندان مشخص نیست که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چه زمانی چه کاری انجام خواهد داد، اما با سفر اخیر ترامپ به خاورمیانه این موضوع کاملا آشکار شد که آمریکا بار دیگر علیه ایران به متحدان سنی خود به ویژه عربستان سعودی نزدیک شده است. در واقع این موضوع چندان نیز تعجب‌آور نیست. این مسیری است که مخالفان توافق دولت باراک اوباما با ایران و سیاست فاصله گرفتن از عربستان آن را هموار کرده‌اند. 

از مدت‌ها قبل موضوع همکاری پنهانی عربستان با اسرائیل علیه ایران -که آن را دشمن مشترک می‌دانند- مطرح بود تا آنجا که به آنان لقب دو برادر دشمن داده شده بود. 

جمهوریت افزود: ترامپ سریعا وارد عمل شد و پس از دریافت سفارش‌های تسلیحاتی اخیر از عربستان و نمایش رقص شمشیر، همه چیز کاملا آشکار شد. نمی‌توان گفت که هدف همه این اقدامات تامین امنیت اسرائیل است، اما کوشنر صهیونیست، داماد و مشاور دونالد ترامپ، پیشگام اجرای طرح نزدیک کردن عربستان و کشورهای خلیج (فارس) به اسرائیل است.

این نیز طرحی یک جانبه نیست. کشورهای حوزه خلیج (فارس) به ویژه عربستان تلاش‌های زیادی برای قرار گرفتن آمریکا در کنارشان انجام داده‌اند.

در واقع بهترین راه پنهان کردن جنگ قدرت در منطقه نیز تبدیل آن به مسئله مذهبی بود. از سال‌ها قبل منطقه شاهد چنین مسئله‌ای است. اما آنچه که اکنون در منطقه روی می‌دهد نزدیک شدن بیشتر آمریکا به عربستان سعودی و کشورهای مشابه است که قلعه بنیادگرایی و حامی جنبش‌های افراطی به شمار می‌روند. 

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ در سفر به عربستان از شادی به رقص شمشیر پرداخت؛ اما رژیم‌هایی که از چرخیدن عقربه سیاست خارجی آمریکا به سوی خود خوشحالند نیز به پایکوبی پرداخته‌اند. به رغم آن، اگر اوضاع در مسیر کنونی ادامه یابد هزینه‌ای که آنان باید بپردازند بسیار بیشتر از هزینه خرید سلاح‌هایی خواهد بود که به آمریکا سفارش داده‌اند. 

آنان باید بیش از پیش در جنگ با گروه داعش مشارکت کنند. همچنین آنان ناگزیر خواهند بود برای اینکه همکاری پنهانی با اسرائیل فاش نشود از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. اما چنین تلاش‌هایی نیز نفعی برایشان نخواهد داشت و این کشورها را با آشفتگی بیشتر در امورشان مواجه خواهد کرد. 

در انتهای این مطلب آمده است: در واقع آنچه (در منطقه) شاهد هستیم تلاش برای فریب دادن یکدیگر است؛ چنین رفتاری به صلح منجر نخواهد شد. صلح در فلسطین و خاورمیانه را نمی‌توان بر روی دشمنی با ایران و تشیع بنا کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
مقاله خوب و بجایی بود
آخرین اخبار