اردبیل؛

بهار فصل برداشت گیاهان دارویی در شهرستان خلخال

فصل بهار فرصت مناسبی را برای برداشت گیاهان دارویی از طبیعت شهرستان خلخال فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فصل بهار فرصت مناسبی را برای برداشت گیاهان دارویی از طبیعت شهرستان خلخال فراهم می‌آورد.

بهار فصل برداشت گیاهان دارویی در شهرستان خلخال

به لحاظ کوهستانی بودن و رویش بیش از 600 نوع گیاهان دارویی دراین شهرستان این روزها خانواده‌ها همزمان با ماه مبارک رمضان فرصت بیشتری برای حضور در طبیعت داشته و به برداشت محصولات از جمله آویشن و شنگ و سایر گیاهان دارویی می‌پردازند.

اغلب این داروهای گیاهای تقویت کننده اعصاب، قلب و عروق و کبد بوده و در این میان خانواده‌ها از سبزی‌های کوهی در طبیعت برای پخت انواع غذاها استفاده می‌کنند.

یکی از غذاهای مرسوم در سر سفره‌های اهالی خلخال "ترشی تره" به زبان محلی بود که خانواده‌ها با جمع آوری سبزه‌های کوهی و باغی از باغات و اضافه کردن ادویه جات و پیاز و سرخ کردن آن غذایی برای خانواده مهیا می‌سازند.

بهار فصل برداشت گیاهان دارویی در شهرستان خلخال

در این میان یکی از سبزی‌های کوهی و باغی که دراین فصل بیشتر راغب به چیدن آن هستند "شنگ" یا همان به زمان ترکی "یملیک" بوده که اهالی باشستن و کمی نمک آن به صورت خام استفاده می‌کنند.

شنگ بیشتر در طبیعت باغی و زمین‌هایی که برداشت جو در آن انجام می‌شود روییده و ساقه‌هایی کوتاه و آویزان دارد.

در شهرستان خلخال یکی از داروهای گیاهی و سبزه‌های کوهی که طرفداران زیادی را به طبیعت می‌کشاند سبزی کوهی آویشن است که علاوه بر غذاها و دم نوش‌ها چاشنی نوشیدنی پرطرفدار دوغ است.

بهار فصل برداشت گیاهان دارویی در شهرستان خلخال

مخلوطی از گل سرخ و آویشن یک چاشنی خوش عطر و طعم در سفره‌ها پدید آورده و خانواده‌ها با خشک کردن این گیاه و جمع آوری آن برای طول سال خود چاشنی‌های طبیعی را از طبیعت خدادادی مهیا می‌کنند.

در حال حاضر مردم به علت مصرف غذاهای چرب و فست فودها و غذاهای آماده دچار انواع بیماری‌های قلبی وعروقی شده که استفاده از گیاهان دارویی و سبزه‌های کوهی و باغی می‌تواند در کاهش این میزان بیماری‌ها تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.