باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

با این ترفندها افطار را به یک وعده غذایی کامل تبدیل کنید/ آب هندوانه؛ معجون ضد عطش برای روزه داران

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از مناسب‌ترین وعده‌های غذایی برای وعده افطار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ماه مبارک رمضان فرصتی است که افراد می‌توانند ضمن بهره‌مندی از فیو‌ض معنوی این ماه به سلامت جسمانی خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند بنابراین این ماه زمان مناسبی را برای پیروی از یک الگوی غذایی صحیح و سالم برای اشخاص فراهم می‌کند.

مواد غذایی مناسب برای وعده افطار 
کورش صمدپور متخصص تغذیه رژیم‌درمانی بیان کرد: افراد باید رژیم‌غذایی خود را در وعده‌های سحر و افطار به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانند از تمامی گروه‌های غذایی به مقدار کافی استفاده کنند همچنین از آنجایی که امسال ماه رمضان با روزهای طولانی سال مقارن شده است بهتر است اشخاص افطار سبک میل کرده و پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شام بخورند.

با این ترفندها افطار را به یک وعده غذایی کامل تبدیل کنید/ آب هندوانه؛ معجون ضد عطش برای روزه داران

وی اظهار داشت: روزه‌داران باید از نوشیدن آب سرد در هنگام افطار به شدت پرهیز کرده، زیرا نوشیدن آب یخ آسیب‌های شدیدی را به دستگاه گوارش وارد می‌کند بنابراین مصرف یک لیوان شیر گرم، چای و آب ولرم به همراه چند عدد خرما در زمان افطار توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی افزود: افراد می‌توانند در زمان افطار یک عدد لیمو‌ترش تازه را داخل یک لیوان آب ولرم چکانده و آن را به همراه چند عدد خرما میل کنند. مصرف نان به همراه پنیر، سبزی و گردو، شیر برنج، فِرنی و حلوا از دیگر گزینه‌های مناسب در وعده افطار به شمار می‌آید.

این خوراکی‌ها را برای وعده افطار تدارک ببینید/ سفره هایی رنگین و سالم برای افطار


مناسب‌ترین گزینه‌های غذایی برای وعده شام در ماه مبارک رمضان
صمدپور تأکید کرد: وعده شام باید به نحوی بوده که شامل تمام گروه‌های غذایی باشد، مصرف آش سبزی، آش دوغ و آش شله قلم‌کار بطوری‌که حاوی روغن زیاد، رشته و حبوبات فراوان نباشد گزینه مناسبی برای این وعده غذایی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد باید تا حد امکان از مصرف آش و حلیم بیرون خودداری کرده، زیرا در طبخ این مواد‌غذایی معمولاً موارد بهداشتی رعایت نشده و کیفیت مواد اولیه پایین بوده همچنین آش و حلیم بیرون حاوی روغن و شکر فراوانی است، روزه‌داران باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام مصرف حلیم خانگی نیز از افزودن روغن و شکر زیاد به آن اجتناب کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه نوشیدن آب و مایعات زیاد در هنگام افطار سبب پر شدن حجم معده می‌شود، عنوان کرد: پر شدن حجم معده باعث می‌شود که افراد نتوانند غذای اصلی خود را به طور کامل میل کرده در نتیجه دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند.

رژیم لاغری در ماه رمضان 
صمدپور در خصوص اشخاصی که قصد دارند وزن خود را در ماه رمضان کاهش دهند، افزود: این گروه از افراد باید شام سبکی میل کرده و غذای اصلی خود را به وعده سحری موکول کنند مصرف مقداری نان سبوس‌دار به همراه پنیر، گردو و سبزی خوردن، یک کاسه سوپ یا آش رقیق در وعده شام برای اشخاصی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، ضروری است، ولی سایر افراد باید بشقاب خود را به گونه‌ای تقسیم کرده که یک چهارم آن به پروتئین، یک چهارم به غلات سبوس‌دار همچون نان یا برنج سبوس‌دار و بقیه آن به سالاد اختصاص پیدا کند.

وی توصیه کرد: مصرف پروتئین زیاد در وعده سحر سبب دفع بیشتر ادرار و آب از بدن می‌شود بنابراین روزه‌داران باید موادغذایی حاوی پروتئین را بیشتر در وعده افطار استفاده و در وعده سحر چربی و روغن‌ها را مصرف کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی عنوان کرد: مصرف میوه به میزان سه تا چهار واحد از شام تا هنگام خواب ضروری است همچنین نوشیدن آب هندوانه برای افرادی که دچار افزایش قند خون نیستند در وعده افطار توصیه می‌شود.

صمدپور اظهار داشت: از آنجایی که در تهیه زولبیا و بامیه بیرون اغلب از روغن‌های جامد، حاوی اسیدچرب ترانس یا روغن‌های چند بار حرارت دیده استفاده می‌شود، افراد باید از مصرف آن‌ها تا حد امکان پرهیز کنند.

وی گفت: افراد باید در مراسم افطاری یک نوع غذا را تدارک ببینند و از طبخ غذاهای متنوع دوری کنند. زیرا استفاده از دسر‌ها و مواد غذایی شیرین و متنوع در افطار سبب می‌شود که پس از پایان ماه رمضان با مشکلاتی همچون افزایش قند و چربی خون، اضافه وزن و چاقی روبرو شوند.

صمدپور یادآور شد: مصرف سالاد و سبزی افزون بر اینکه از بروز کم آبی در بدن جلوگیری کرده به دلیل دارا بودن فیبر نیز احساس سیری در افراد ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فیبر موجود در سبزیجات مانع از پدید آمدن یبوست در روزه داران می‌شود.

گزارش از پگاه آقایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار