ساداتی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تحولات منطقه موید آن است که جریان‌های تکفیری در آینده سوریه جایگاهی ندارند

کارشناس ارشد روابط بین المللی گفت: روند تحولات موید آن است که جریان‌های تکفیری در آینده سوریه نقش و جایگاهی نخواهند داشت و سرانجام مجبورند خاک سوریه را ترک کرده و به مکان‌های اصلی خود باز گردند.

"محمد ساداتی نژاد" کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی با همراهی قدرت‌های فرا منطقه‌ای و با هدف ضربه زدن به محور مقاومت، سیل گروه‌های سلفی، جهادی و تکفیری را به سوریه اعزام کرده و به حمایت مالی و تسلیحاتی از آن‌ها پرداختند، اظهارداشت: این اقدام اشتباه موجب شد تا ژئوپولتیک جدیدی به نام تکفیریسم و تروریسم در منطقه غرب آسیا و به تبع آن در جهان ظهور کند.
 
وی اضافه کرد: البته تقویت و گسترش این گروه‌های تروریستی در نهایت دامن کشورهای حمایت کننده آن‌ها را گرفت و شیوع تروریسم در اروپا، آمریکا و آفریقا از پیامدهای این محاسبات غلط و اشتباه بود.
 
ساداتی نژاد تصریح کرد: این سیاست‌های غلط نه تنها موجب سقوط بشار اسد و ایجاد گسست در جبهه مقاومت نشد؛ بلکه با ورود روسیه به این صحنه، موجب تقویت بیشتر این جبهه و افول هر چه بیشتر جریان‌های حامی تکفیر و تروریسم شد.
 
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ظهور داعش و جریان تکفیری در سوریه موجب برهم خوردن معادلات منطقه و صدمات به همه کشورها شد، تصریح کرد: درگیر شدن عربستان در یک جنگ منطقه‌ای با یمن، ایجاد نا امنی در ترکیه، وقوع حملات تروریستی متعدد در ترکیه و کاهش درآمد صنعت توریسم و ضررهای اقتصادی ناشی از این مسئله، تقویت کردهای سوریه توسط آمریکا و اختلاف ترکیه با آمریکا بر سر حمایت این کشور از کردها، تخریب روابط ترکیه با اروپا و آمریکا، ایجاد اختلاف میان ترکیه، قطر و عربستان و تقویت رژیم صهیونیستی از جمله پیامدهای تقویت جریان‌های سلفی و تکفیری در سوریه و منطقه بود.
 
وی افزود: اگرچه این جریان‌ها در حال کمرنگ شدن هستند، اما با توجه به اینکه وجودشان در راستای اهداف آمریکا و دیگر قدرت‌ها و ایجاد تفرقه در جهان اسلام و ادامه اسلام هراسی است به نظر می‌رسد که هیچ گاه حذف نشوند. چرا که آمریکا و صهیونیست به دنبال حفظ این جریان تکفیری به صورت کنترل شده و بهره برداری از آنها هستند.

کارشناس مسائل بین الملل پیرامون آزادسازی حمص و پیشروی‌های مقاومت آینده سوریه ادامه داد: روند تحولات هم موید آن است که جریان‌های تکفیری در آینده سوریه نقش و جایگاهی نخواهند داشت و سرانجام این گروه‌ها، مجبورند خاک سوریه را ترک کرده و به مکان‌های اصلی که از آن آمده‌اند، باز گردند.
 
وی تاکید کرد: جبهه استکبار خواهان حذف جریان‌های تکفیری از معادلات سوریه نیست و به دنبال آن است که با زنده نگه داشتن آن‌ها امتیاز گرفته و خواسته‌های خود را بر دولت سوریه و مقاومت تحمیل نماید.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه مدت‌ها است روند افول جریان‌های تکفیری در سوریه شروع شده افزود: روز به روز از قدرت و توان و جایگاه این گروه‌ها در سوریه کاسته می‌شود و این گروه‌ها در آینده سیاسی سوریه جایگاهی ندارند.

ساداتی نژاد درباره اینکه خرید تسلیحاتی عربستان از آمریکا می‌تواند به تقویت تروریست در سوریه منجر شود، اظهار داشت: سفر اخیر ترامپ به عربستان و امضاء ١١٠ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با عربستان، بخشی از برنامه توسعه عربستان و بن سلمان در قالب سند توسعه ٢٠٣٠ است. عربستان سعودی احساس می‌کند از کشورهایی مانند امارات و قطر عقب افتاده و از طرفی توان رقابت با جمهوری اسلامی ایران را که از جنبه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و احتماعی پیشرف نموده را ندارد.
 
وی ادامه داد: سعودی‌ها به دنبال این هستند که در قالب سند چشم انداز ٢٠٣٠، عقب ماندگی‌های خود را جبران نماید. توافقات ٥٠٠ میلیارد دلاری نیز که در جریان سفر ترامپ به این کشور امضاء شد و توافق ١١٠ میلیاردی دلاری تسلیحاتی، بخشی از آن بود که در همین راستا ارزیابی می‌شود.
 
کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در عین حال با توجه به سناریوی از پیش طراحی شده توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران و آنگونه که ترامپ در نطق خود اشاره کرد در راستای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران، طرح‌های مختلفی شامل تشکیل ناتوی عربی، تقویت شورای همکاری خلیج فارس، ایجاد ائتلاف عربی ضد تروریسم، برگزاری نشست کشورهای عربی و آمریکا و تداوم حمایت از گروه‌های تکفیری در سوریه و خرید تسلیحاتی اخیر از آمریکا، همه اجزاء مختلف یک طرح کلی برای افزایش فشار بر ایران و تقویت محور عربستان- رژیم صهیونیستی در منطقه می‌باشد.

ساداتی نژاد درباره آینده منطقه خاطرنشان کرد: وجود جبهه مقاومت و هوشیاری ایران، سوریه، حزب الله و گروه‌های فلسطینی، تمامی نقشه‌های تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد خاورمیانه جدید را نقش بر آب نموده است. کشورهای عربی نیز که به خیال خود با نزدیکی بیشتر به آمریکا و رژیم صهیونیستی، می‌خواهند آینده مطمئن تری را برای خود رقم بزنند، روز به روز به افول نهایی و سقوط خود نزدیک‌تر می‌شوند و سرانجام روزی خواهد رسید که مردم این کشورها، علیه سیاست‌های غلط و وابسته این کشور‌ها شورش خواهند کرد و پرونده این نظام‌های وابسته و فاسد بسته خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.