باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

عوامل ناپایدار، منابع طبیعی ایران را شکننده کرد

برخی عوامل ناپایدار در منطقه منابع طبیعی ایران را شکننده کرده که از این رو اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان زدایی در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته است.

عوامل ناپایدار منابع طبیعی ایران را شکننده کرد
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برای دستیابی به توسعه پایدار، حفظ مدیریت و حفاظت از منابع پایه به کارگیری پیشرفت‌های فنی و ساختار تشکیلاتی مناسب در این زمینه ضروری است.

 همچنین برخی عوامل ناپایدار در منطقه، منابع طبیعی ایران را شکننده کرده که از این رو اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان داری و بیابان زدایی در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته است.

البته ناگفته نماند که بنا بر تأکید مقام معظم رهبری و تصویب وزیر جهاد حفظ جنگل و دستور توقف بهره برداری از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که این امر به معنای رهاسازی جنگل نیست بلکه به معنای حفاظت و احیا جنگل است.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: احیا و توسعه جنگل‌ها در سطح ۸۱۵ هزار هکتار، عملیات آبخیزداری، بیابان زدایی و مقابله با کانون‌های بیابان زا، حفظ منابع پایه، توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و همچنین تعادل بخشی دام در مراتع از جمله اولویت‌های سازمان در برنامه ششم توسعه است.

به گفته وی در شرایط کنونی ضریب پوشش گیاهی ۵۰ درصد است که تا پایان برنامه ششم باید به ۱۰۰ درصد برسد.

جلالی با اشاره به توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال افزود: بنابر مصوبه وزیر جهاد در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از طرح‌های جنگل کاری در سال جاری متوقف خواهد شد و مابقی سال آینده با تشخیص دولت و مجلس اجرایی می‌شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه و فرآوری گیاهان دارویی بیان کرد: سالانه یکصد هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در دستور کار است که انتظار می‌رود به نحو مطلوبی انجام شود.

وی ادامه داد: طرح جامع اطفای حریق در عرصه جنگل‌ها و مقابله با ریزگرد‌ها از دیگر موضوعات مهم در برنامه ششم توسعه است که باید مورد اجرا قرار گیرد.

جلالی با اشاره به عملیات بیان زدایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار افزود: بیش از ۸۵ الی ۹۰ درصد منشأ کانون‌های گرد و غبار خارجی و مابقی داخلی است که باید در برنامه ششم توسعه مورد کنترل قرار گیرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: اجرای این امر استحصال بیش از ۵۰۰ متر مکعب آب و پیشگیری از ۹ تن فرسایش خاک و ۴ تن رسوب و افزایش تولید ۱۲۰ کیلو علوفه در هکتار را به همراه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به پیامدهای توسعه گیاهان دارویی اظهار کرد: توسعه منابع طبیعی و حفظ منابع تأثیر بسزایی در مسئله معیشت، اشتغال و تولید دارد.

به گفته وی یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ایرانی از طریق منابع ملی تأمین معیشت می‌نمایند که با این وجود سالانه ۱۰ میلیون تن از محصولات مرتعی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد پایگاه در نقاط بحرانی از محورهای برنامه ششم

قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی افزود: بهره گیری حداکثری از نیروها، مجامع محلی، مردم و تشکل‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در حفاظت و حراست از منابع و عرصه‌های طبیعی داشته باشد.

به گفته وی در راستای اقدامات حفاظتی تأمین و تجهیز مقدورات و توانمند سازی جوامع محلی و اقتصادی ضروری است.

سبزعلی از ایجاد پایگاه در نقاط بحرانی خبر داد و گفت: ایجاد و افزایش پایگاه در نقاط بحرانی استان‌های گیلان و مازندران از جمله اقداماتی است که در خصوص قاچاق و چالش هایی که در منابع طبیعی ایجاد می‌نماید، مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: همچنین اقداماتی در جهت تجهیز اقدامات اطفاء حریق و جلوگیری از دخل و تصرف زمین از موضوعات مهم دیگر در برنامه ششم توسعه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار