کنترل بیماری تب کنگو در استان سیستان وبلوچستان

از ابتدای سال تاکنون هیچ مورد فوتی در خصوص تب کنگو در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اتفاق نیفتاده است.

کنترل بیماری تب کنگو در استان سیستان وبلوچستان به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،دکتر طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از ابتدای سال هیچ مورد مرگی در خصوص تب کنگو در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ نداده است و تمام موارد مثبت با تلاش تیم های سلامت وبا حال عمومی خوب از بیمارستان ها مرخص شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود:تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو بیماری خونریزی دهنده ی تب دار حادی است که می تواند از طریق گزش کنه آلوده یا تماس مستقیم با خون، ترشحات یا لاشه گوشت دام آلوده یا خون، به فرد منتقل شود .

 وی گفت:این بیماری در دام هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: هر ساله با شروع فصل گرما یعنی فصل بهار و تابستان و همزمان با رشد و بلوغ کنه ها، تعداد مبتلایان به بیماری تب خونریزی کریمه کنگو افزایش می یابد و لازم است با انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه به موقع، تشدید نظام مراقبت بیماری و آموزش گسترده مردم به ویژه گروه های در معرض خطر بالا مانند قصابان، کارگران کشتارگاه ها و کارگاه های بسته بندی گوشت و کلیه افرادی که به نحوی با دام سر و کار دارند و زنان خانه داری که مبادرت به خرد کردن و قطعه قطعه کردن گوشت تازه ذبح شده دام می کنند، ضمن کاهش تعداد مبتلایان به بیماری از مرگ و میر ناشی از آن نیز جلوگیری بعمل آورد. 

وی گفت:با توجه به اینکه بیش از 70 درصد موارد این بیماری از استان سيستان وبلوچستان گزارش می شود و اخیرا با افزایش قابل توجه موارد بیماری در ایالت بلوچستان پاکستان در مجاورت مرزهای شرقی کشور عزیزمان مواجه بودیم لذا نیاز به توجه جدی مردم عزیز استان در خصوص رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به موقع و فوری به پزشک در صورت بروز علائم این بیماری است.

دکتر طباطبایی اضافه کرد: علائم بیماری شبیه به سرماخوردگی بوده و می توان به مواردی مانند شروع ناگهانی تب ، سردرد شدید، درد شدید در ناحیه پشت و کمر، تهوع و استفراغ، اسهال و درد شکم و در برخی از مواقع خونریزی از تمام نقاط بدن به خصوص بصورت زیرپوستی اشاره کرد .

توصیه های بهداشتی در راستای کنترل و پیشگیری بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF): 

1. گوشت مصرفي خود را تنها از مراكز و قصابی های معتبر و زیر نظر اداره دامپزشکی تهيه كرده و از خريد لاشه های بدون مهر اداره دامپزشكي ( كشتار غير مجاز ) خودداری کنید.

2. هنگام هر نوع تماس با دام يا لاشه آن مانند قصابي، كمك به زايمان دام، خرد كردن گوشت تازه، تيمار كردن، پشم چينی ، تميز كردن آغل يا طويله و...) از وسايل حفاظتی شامل كلاه، ماسك، عينك، دستكش، روپوش، پيش بند پلاستيكي و چكمه استفاده كنید.

3.  قبل از خرد كردن، دستكاري و مصرف گوشت تازه ی دام ذبح شده می بایست حداقل به مدت 24 ساعت و امعا و احشای آن مانند دل، جگر و قلوه به مدت 48 ساعت در يخچال و در دمای 0 تا 8 درجه نگهداری شود. 

4.  از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز جدا خودداری کنید.

5.  در مناطقی كه احتمال گزش كنه وجود دارد (مانند محل نگهداری دام) از مواد دور كننده حشرات استفاده کرده و هر 2 تا 4 ساعت بدن و لباس خود را از لحاظ وجود كنه بررسی كنيد. 

6.  هرگز كنه را با دست له نكنيد برای اینکار با مالیدن روغن وازلین به سطح پشتی کنه و قطع شدن تنفس آن باعث رها کردن پوست توسط کنه می شوید.

7.  در صورت مشاهده فردی با علایم شبه سرماخوردگی به ویژه در فصول گرم سال مانند تب ناگهانی، سردرد شدید، دردهای عضلانی به ویژه در ناحیه پشت و کمر و داشتن سابقه تماس با دام؛ فورا وی را به بیمارستان بوعلی زاهدان و در سایر شهرستان ها به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز خدمات جامع سلامت آن شهرستان راهنمایی کنید.

انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.