سازمان بهداشت جهانی؛

شمار موارد مشکوک به وبا در یمن به بیش از 100 هزار مورد رسیده است

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی شمار موارد مشکوک به وبا در کشور جنگ زده یمن به بیش از 100 هزار مورد افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری رویترز در گزارشی از ژنو به قلم تام مایلز نوشت: سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه اعلام کرد شمار موارد مشکوک به وبا در کشور جنگ زده یمن از زمان آغاز شیوع آن در بیست و هفتم ماه آوریل به بیش از 100 هزار مورد افزایش یافته است.

بنابر اعلام دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، گسترش سریع این بیماری در 19 استان از 23 استان یمن، یک فاجعه انسانی را در این کشور پس از دو سال جنگ داخلی، برجسته می کند.

طارق یاسارویچ سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «تاکنون، 101 هزار و 820 مورد مشکوک به وبا و 789 مورد مرگ در 19 استان گزارش شده است».

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده ممکن است تعداد موارد به 300 هزار مورد برسد ولی تعداد روزانه موارد جدید در هفته منتهی به پنجم ماه ژوئن اندکی کاهش یافت و به سه هزار و 432 مورد رسید.

این در حالی است که این تعداد در دوره هفت روزه قبل از آن، سه هزار و 651 مورد بود.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «یمن درگیر همه گیری شدید وبا در ابعادی بی سابقه است».

این نهاد افزود: «زنان و کودکان دچار سوءتغذیه، افرادی که با دیگر مشکلات بهداشتی مزمن زندگی می کنند و خانواده هایی که غذای کافی برای خوردن ندارند، هم اکنون با خطر بیشتر مرگ در شرایطی که با "تهدید سه گانه" جنگ، قحطی و وبا مواجه هستند، رو به رو شده‌اند».

جنگ باعث شده است 19 میلیون از 28 میلیون جمعیت یمن به کمک بشردوستانه نیاز داشته باشند و بسیاری از آنها در آستانه مواجهه با قحطی هستند.

شیوع وبا، دومین موج از همه گیری است که در ماه اکتبر آغاز شد، تا ماه دسامبر گسترش یافت و سپس کاهش یافت ولی هیچگاه به طور کامل تحت کنترل در نیامد.

سازمان خیریه آکسفام خواستار «آتش بس وبا» شده تا امدادگران اجازه پیدا کنند شیوع این بیماری را متوقف کنند.

این گروه افزود: آمار منتشر شده احتمالا یک تخمین کم است.

سجاد محمد ساجد مدیر آکسفام در یمن در بیانیه ای اعلام کرد: «درمان و پیشگیری از وبا، آسان است ولی در حالی که درگیری ادامه دارد، این کار دوچندان دشوار می شود».

در ادامه گزارش سازمان ملل آمده است: «بیش از هشت ماه است حقوق کارکنان بهداشت و سلامت پرداخت نشده است، فقط 30 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز وارد این کشور می‌شود، جمع آوری زباله در شهرها نامرتب است و بیش از هشت میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم و بهداشت مناسب دسترسی ندارند».

تلویزیون الحدث نیز در گزارشی اعلام کرد سازمان بهداشت جهانی بر لزوم همکاری برای مهار شیوع این بیماری در یمن تاکید کرد. تاخیر در امدادرسانی به مردم یمن باعث ابتلای شمار بیشتری از شهروندان این کشور به وبا می شود. 

الحدث همچنین خاطر نشان کرد، عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12 هزار یمنی و زخمی شدن دهها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار