گزارش/

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند/ نهادی برگرفته از دل مردم

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57 نظام اداری کشور نیز دچار انقلابی عظیم شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57 نظام اداری کشور نیز دچار انقلابی عظیم شد. بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها از بین رفت و جای خود را به سازمان‌های جدید داد. یکی از ارگان‌های متولد‌ شده بعد از انقلاب کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

مروری گذرا بر تدابیر بنیانگذار کبیر انقلاب در تاسیس و ایجاد نهادهای انقلابی که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب پایه گذاری شدند می‌تواند تاییدکننده این نگاه ژرف و دوراندیشانه امام خمینی(ره) باشد. بنیادهایی که فلسفه وجودی آنها را می‌توان در تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب، صیانت و پاسداری از آرمان‌های انقلاب، تغییر کیفی یا رفع نواقص در نهادهای برجای مانده از دوران پهلوی و سوق دادن آنها در مسیر اهداف انقلاب، جلوگیری از اغتشاشات و ناآرامی ها، سازندگی کشور و غیره جستجو کرد.

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند

اغلب این نهادها پس از تأسیس زیر نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام(ره) و ولایت فقیه قرار گرفتند و خط‌مشی‌های فعالیت آن مشخص می‌شد، اما به مرور و با مشخص‌تر شدن وظایف و مسئولیت‌ها، بعضی از این نهادها درهم یا در ارگان‌های دولتی ادغام ‌شدند.

کمیته امداد امام خمینی(ره)، به دستور معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره)، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ و برای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها تأسیس شد. کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان نهادی انقلابی و از نوع مؤسسات ناسودبر و عام‌المنفعه است و تحت نظارت مقام معظم رهبری قرار دارد که مرکز اصلی آن در تهران بوده و در تمامی شهرستان‌ها و اکثر بخش‌های کشور و در برخی نقاط خارج از کشور دارای شعبه است.

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش‌های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و دقیقا 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 هجری شمسی، کمیته امداد امام(ره) به عنوان دومین نهاد انقلابی، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آن، تاسیس شد.

سابقه كمیته امداد امام خمینی (ره) به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدوداً سال‌های 1342- 1343 باز می‌گردد كه تعدادی از انقلابیون كه در زمره یاران امام (ره) بودند، ماموریت یافتند كه به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزین رسیدگی كنند. امدادگری به ویژه در دوران اوج گیری انقلاب در طی سال‌های 57 – 56 كه اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت به منظور حمایت از اعتصاب‌كنندگان و زندانیان ادامه یافت.

پرداخت وام قرض‌الحسنه و تهیه مواد اولیه و ابزار كار به منظور كسب درآمد، برای اقشار بی‌بضاعت كه كمیته‌ای ناظر بر حسن مصرف این وام‌ها است؛ به نحوی كه اعتبارات اعطایی باعث خودكفا شدن وام گیرندگان شود. همچنین این كمیته از روش‌های نظارتی و هدایتی خود برای تحقق این هدف استفاده می‌كند.

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند

برنامه‌ریزی جهت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر اقدامات كمیته امداد امام خمینی(ره) است كه در این زمینه؛ كمیته كلاس‌های فنی و حرفه‌ای متعددی را برای هنرجویان تحت پوشش تشكیل داده است و این كلاس‌ها به منظور ایجاد آمادگی در هنرجویان برای استخدام یا شروع كسب و كار درآمدزا به وجود آمده است.

همچنین تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت پوشش، كمک به بیماران هموفیلی، كلیوی و تالاسمی، خدمات درمانی و بهداشتی، ارایه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش، كاریابی و معرفی آنان به مشاغل مناسب، تامین مسكن برای خانواده‌های بی‌بضاعت، جبران دیه، اطعام و افطاریه، جمع آوری صدقات به منظور هدایت صحیح آن، ارایه خدمات عمرانی مانند بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و زلزله‌زده و آسیب‌دیده. جذب و صرف كمک‌های مردمی و بسیاری شبیه به اینگونه كمک‌ها از دیگر فعالیت‌های كمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور امداد رسانی و كمک به قشر محروم جامعه است.

قابل ذكر است كه این كمک‌ها به ویژه باعث بازگشت روستاییان از شهر به روستا و ایجاد شغل در روستاهای آنان می‌شود.

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند

وظایف اصلی کمیته امداد چیست

1. تلاش شناخت انواع محرومیت و نارسایی مادی و معنوی
2. یافتن محرومان و تلاش برای رفع محرومیت آنان 
3. اقدام در جهت معالجه، ‌اعطای وام جهیزیه، ‌ازدواج، ‌تحصیل، ‌معالجه، تعمیر مسکن و غیره محرومان
4. کمک به دانش آموزان،‌ مؤسسه‌های فرهنگی، ‌انجمن اسلامی، کتابخانه‌ها،‌ مساجد و محافل دینی
5. تشویق و ترغیب مردم به انفاق و ایثار و جذب کمک‌های مردمی 
6. فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای خودکفایی محرومان از طریق آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و امکانات تولیدی و کمک‌های سرمایه‌ای و اشتغال‌زایی.

کمیته‌ای که امداد‌ می‌رساند

کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله نهادهای زاییده انقلاب اسلامی است که به نظر می‌رسد باید کمتر در دام فرآیندهای بوروکراتیک و رسمی گیر بیافتد. حدود 15 هزار نفر در این نهاد مشغول به خدمت هستند و هزینه جاری زیادی را بر این نهاد تحمیل می‌کنند. به نظر می‌رسد در این زمینه نیز باید تجدید نظری صورت بگیرد و بیشترین تکیه کمیته امداد بر استفاده از نیروی مردمی فعال در زمینه خدمت به محرومان باشد. به طور مثال، در سال‌های گذشته گروه‌های زیادی به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در مناطق محروم پرداخته‌اند و کمیته امداد نیز کمک‌ها و هماهنگی‌هایی با این گروه‌ها داشته است، اما حمایت کاملی از این گروه‌های جهادی انجام نشده یا فعالیت‌های خیریه‌ای که طی سالیان گذشته در مساجد و محلات به صورت خودجوش انجام شده، کمتر توسط کمیته حمایت شده است. این حمایت‌ها، هزینه‌های کمیته امداد را بسیار کاهش می‌دهد و روحیه جهادی را نیز به این نهاد تزریق خواهد کرد.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار