ساری،

پیش‌بینی تحویل 120 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان مازندران به مراکز خرید

مدير زراعت سازمان جهادكشاورزی مازندران گفت: پيش‌بينی می‌شود100 تا 120 هزار تن از گندم مازاد بر مصرف كشاورزان به مراكز خريد تحويل داده شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حسن عنایتی افزود: برداشت گندم از مزارع مازندران از نیمه دوم خردادماه آغاز شد و تاکنون 14 هزار و 770 تن محصول به مراکز خرید تحویل داده شد است.

وی با بیان اینکه امسال 30 مرکز خرید گندم در مناطق مختلف استان در نظر گرفته شده است، گفت: کار خرید گندم در کارخانجات آرد، سیلو و اتحادیه تعاون روستایی انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مباشرت اصلی خرید کلزا با شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو است، افزود: هر کیلوگرم گندم با قیمت یک‌هزار و 300 تومان و با حداکثر افت مجاز 14 درصد از کشاورزان خریداری می‌شود.

عنایتی گفت: امسال54 هزار هکتار از مزارع استان به گندم آبی و دیم اختصاص یافت که پیش‌بینی می‌شود150 هزار تن محصول از این زمین‌ها برداشت شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود100 تا 120 هزار تن از گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به مراکز خرید تحویل داده شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مدیریت‌های خوبی که در مزارع گندم از نظر کنترل بیماری و علف هرز صورت گرفته شاهد کیفیت مطلوب گندم هستیم، گفت: برداشت گندم در مزارع دشت آغاز شد و در ارتفاعات میان‌بند و کوهپایه‌ای در مرحله رسیدگی قراردارد.

عنایتی افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی که امسال شاهد بودیم سبب وقفه در رشد گیاه شد و به همین دلیل برداشت گندم در ارتفاعات چند روزی عقب‌تر از مزارع دشت است.

وی گفت: در مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی، باید بیماری‌‌های برگی و خوشه‌ای (فوزاریوم)جدی گرفته شود که نیازمند است کشاورزان نسبت به کنترل بیماری در زمان مناسب اقدام کنند و مبارزه برای پیشگیری از عوامل خسارت‌زا در مزارع گندم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه رعایت تناوب زراعی یکی از علت‌های مهم در افزایش راندمان در زراعت گندم است، افزود: بیماری‌های ریشه‌ای و طوقه‌ای (پاخوره) در مزارع گندم به‌ویژه مزارعی که تهویه خاک به خوبی انجام نمی‌شود سبب خسارات به مزارع گندم می‌شود و برای کنترل این بیماری باید تناوب زراعی با محصولی مانند کلزا در برنامه سه ساله در چرخه زراعی قرار گیرد واین روش سبب کاهش جمعیت علف هرز، آفت و بیماری‌ها می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مدیریت تغذیه یکی از عوامل اثرگذار در مزارع گندم است که می‌تواند در بهنگام استفاده کردن کودهای مورد نیاز مزرعه و افزایش راندمان تاثیرگذار باشد.

عنایتی با بیان اینکه کشت‌های به موقع در مزارع گندم و کشت‌های مکانیزه و منظم در میزان بذر مصرفی و قرار گرفتن بذر در عمق مناسب خاک در تولید گندم تاثیرگذار است، افزود: عملیات خاک‌ورزی از موضوعات مهم در تولید گندم است که بستر را برای گیاه فراهم می‌کند چرا که بسترمناسب و عملیات خاکورزی در میزان یکنواختی مزرعه، تراکم بوته در واحد سطح و سطح سبز مناسب موثر است.

وی گفت: در مناطقی که آب موجود است و زمانی که گیاه در مرحله پُر کردن دانه است کشاورزان باید اقدام به آبیاری تکمیلی کنند و با انجام دو بار آبیاری تکمیلی در مزارع گندم، افزایش عملکرد حداقل یک تا دو تن در واحد سطح افزایش خواهد داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کمباین‌داران توصیه کرد نسبت به تنظیمات کمباین خود اقدام کنند چرا که اگر رطوبت در مزرعه بالا باشد هنگام برداشت سبب شکستگی دانه می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.