رای مثبت مردم پورتوریکو برای پیوستن به آمریکا

مردم پورتوریکو در یک همه‌پرسی به تبدیل شدن به ایالت پنجاه و یکم آمریکا رای مثبت دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ مردم جزیره پورتوریکو با شرکت در یک همه‌پرسی به تبدیل شدن آن به ایالت پنجاه و یکم آمریکا رای مثبت دادند. با این حال، تصمیم نهایی در این باره برعهده کنگره آمریکا است.

پورتوریکو - واقع در دریایی کارائیب - با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه است و به همین دلیل مردم آن از تبدیل شدن به یکی از ایالت‌های آمریکا استقبال می‌کنند. این همه‌پرسی غیرالزام‌آور بوده و پنجمین همه‌پرسی پورتوریکو از سال 1967 به حساب می‌آید.

از میان جمعیت 2.2 میلیون نفری که در پورتوریکو واجد شرایط رای دادن بودند، فقط 23 درصد در همه‌پرسی شرکت کردند. دلیل مشارکت پایین مردم، تحریم همه‌پرسی از سوی احزاب جامع مشترک المنافع و احزاب حامی استقلال پورتوریکو بود.

در میان افرادی که در همه‌پرسی روز گذشته شرکت کردند، 97 درصد به پیوستن به آمریکا رای مثبت دادند. "ریکاردو روسلو"، فرماندار پورتوریکو، نوامبر سال گذشته با این وعده در انتخابات پیروز شد که پورتوریکو را به یکی از ایالت‌های آمریکا تبدیل کند. وی معتقد است تبدیل شدن پورتوریکو به یکی از ایالت‌های آمریکا موجب رونق اقتصادی و پیشرفت این جزیره خواهد شد.

پورتوریکو 70 میلیارد دلار بدهی دارد، نرخ فقر در این کشور 45 درصد است، مدارس عملکردی ضعیف دارند و سامانه پرداخت حقوق بازنشستگی و سلامت در این کشور نیز رو به ورشکستگی است.

جزیره پورتوریکو در سال ۱۸۹۸ و پس از جنگ اسپانیا و آمریکا به عنوان غنیمت جنگی تحت قیمومیت ایالات متحده درآمد. به شهروندان پورتوریکو در سال ۱۹۱۷ تابعیت آمریکایی اعطا شد؛ اما آنها نماینده‌ای در سنا ندارند و اجازه شرکت در انتخابات برای تعیین نمایندگان کنگره و کاخ سفید را نیز ندارند. این جزیره تنها یک نماینده بدون حق رای در مجلس نمایندگان آمریکا دارد.

پورتوریکو همچنان به سبک مناطق استعماری از سوی آمریکا اداره می‌شود. این جزیره حکومتی جمهوری‌خواه تحت حاکمیت و نظارت آمریکا دارد، اما تحت حمایت کامل قانون اساسی آمریکا قرار ندارد. رئیس دولت پورتوریکو رئیس جمهور امریکاست.

کنگره آمریکا باید درمورد تبدیل شدن پورتوریکو به پنجاه و یکمین ایالت این کشور تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
موقعیت جغرافیایی پورتوریکو جایگاه خوبی داره و از این نظر الحاق ان به امریکا اهمیت بالایی دارد.
آخرین اخبار