بهرام قاسمی در نشست خبری:

حملات تروریستی تهران ادامه اقدامات آغاز شده در منطقه بود/ در مسائل سوریه صداقتی از آمریکا ندیدیم/در حال مطالعه اسناد برای عضویت دائم در شانگ‌های هستیم

نشست هفتگی بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران برگزار شد.

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران که صبح امروز (22 خرداد) در محل وزارت خارجه برگزار شد، با محکوم کردن حوادث تروریستی در تهران، چنین حرکت‌هایی را بی‌ارزش خواند و با تسلیت به خانواده‌های شهدای ترور، اظهارداشت: این اقدام در ادامه اقدامات تروریستی‌ بود که در منطقه آغاز شد و اقدامی بی‌ارزش به لحاظ نظامی و برای ایجاد رعب و بهره برداری سیاسی بود.
 
وی افزود: همه باید برای مبارزه با پدیده تروریسم همکاری کنند. از شخصیتهای مختلف جهانی به خصوص پاپ، دبیر کل سازمان ملل و سایر روسای جمهور و مقامات که به ملت ایران تسلیت گفتند تشکر می‌کنیم. این اقدام نشان می‌دهد جامعه جهانی هنوز نسبت به این نوع وقایع حساس است.
 
برجام منطقه‌ای موضوعی نامفهوم است
 
 وی در پاسخ به سوالی درباره برجام منطقه‌ای، گفت: من مفهوم برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم، آنچه بین ما و 1+5 انجام شد یک موضوع بود و آنچه میان ما و کشورهای همسایه خلیج فارس است موضوع دیگری است که هر کدام راهکارهای خاص خود را طلب می‌کند.

دعوت کشورهای منطقه را به خویشتنداری
 
قاسمی درباره تدابیر اتخاذ شده برای افزایش روابط با قطر با بیان اینکه مسائلی بعد از اجلاس ریاض بود که برگزاری نابهنگام و چیدمان غلطی داشت و آثار ناگواری را در منطقه بوجود آورد، تصریح کرد: تصور ما این است که این کشورها با توجه به چالش‌های منطقه بتوانند در یک روند مثبت پشت میز مذاکره مسائل خود را حل کنند و ما آنها را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم، نگاه ما به همسایگان روشن است و همواره با آنها همکاری خواهیم داشتیم و در صورت آمادگی و نیاز، همکاری با هرکدام از آنها را افزایش می‌دهیم و مانعی برای آن نداریم اما منوط است به آنکه همکاری دو طرفه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تجاوز ائتلاف آمریکا و صف کشی در برابر ارتش سوریه، بیان داشت: بحث سوريه پيچيده است و بازيگران زيادی در آن حضور دارند آنچه توسط آمريكا اتفاق افتاده در بزنگاه‌های خاص تروريست‌ها و برای خرید زمان برای آنها از سوی آمریکایی‌هاست. آمريكا بايد در سياست خود تجديد نظر كند و اجازه دهند ارتش سوريه در ثبات خود نقش خود را ايفا كند.
 
اصول ایران حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عراق است
 
قاسمی درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان تصریح کرد: بحث اقليم كردستان به چند اصل مهم باز می‌گردد و اصول ایران در این زمینه به حفظ تمامیت ارضی و حاكميت ملی عراق و ثبات در این کشور خلاصه می‌شود. ما معتقدیم همه ادیان باید به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند و کمک حال دولت باشند. کار بارزانی کاری نسنجیده است و می‌تواند مسائلی در حوزه عراق داشته بوجود آورد. اصل بر حاکمیت عراق بوده و موضع ما بسیار روشن است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نبودن پرچم ایران در قزاقستان توضیح داد: کسانیکه در فضای مجازی چنین بهانه‌ای را مطرح کردند و کلام نادرستی را نوشتند، یا غافل هستند و نادان و یا عمد و غرضی داشتند تا از این وضعیت استفاده کنند. به لحاظ پروتکلی پرچم دو کشور هنگامی روی میز قرار می‌گیرد که دو مقام همسطح دور میز باشند و وقتیکه تفاوت سطح باشد پرچم کشوری که مقام بالاتری دارد قرار می‌گیرد.
 
 تیلرسون در کنار فعالیت‌های نفتی تاریخ را مطالعه کند
 
قاسمی در خصوص اظهارات تیلرسون و تحریف نام خلیج فارس اظهارداشت: این مقام آمریکایی که سابقه نفتی دارد. با توجه به پیشینه‌ای که از سیاستمداران آمریکایی می‌شناسیم، آن‌ها می‌دانند که خلیج فارس نامی است که برای همه آن‌ها شناخته شده است و احتمالا تیلرسون آگاهی ندارد و این ناآگاهی از تاریخ در شکل بدبینانه آن است و توصیه می‌کنم در کنار فعالیت‌های نفتی خود تاریخ را مطالعه کند و اسناد وزارت خارجه آمریکا و کتابخانه کنگره و اسناد و آرشیو وزارتخانه‌های کشورهای دنیا نگاهی بیاندازند. کار سختی نیست این مرور تاریخی. با دلار نمی‌توان تاریخ و تمدن و فرهنگ را خرید و نمی‌توان یک ملت بی فرهنگ را فرهنگ‌دار کرد و برعکس. امیدورام در آینده این نام را در بیان خود دقت کند و بداند که این نام برای ملت ایران حساس و مقدس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام حقوقی وزارت خارجه ایران علیه وزارت خارجه عربستان در خصوص حادثه تروریستی تهران بیان داشت: پیش از این حوادث، شاهد اظهارات سخیف و مداخله‌جویانه‌ای از سوی مقامات سعودی بوده‌ایم که در حال بررسی است و زمانی که به نتیجه‌ و جمع‌بندی برسیم که از چه مبدائی بوده اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
 
صداقتی در مسائل سوریه از آمریکا ندیدیم
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رفتار آمریکایی‌ها در سوریه تصریح کرد: رفتار آمريكا قابل توجيه نيست علی‌رغم ادعایی که در مبارزه با تروریسم می‌کنند، ما تاکنون صداقت لازم را از آنان ندیده‌ایم. اما بايد عزمشان را جزم كنند و با تروريست مبارزه كنند. ما باید با تروريسم بجنگيم و ثبات و آتش بس را در سوریه برقرار كنيم. در خصوص جزئيات نظامی آمريكا توضيحی ندارم، اما در كل امريكا بايد واقعيت منطقه را بپذيرد و منتظر اقدام متعهدانه از سوی آنان باشیم.
 
اسناد را برای عضویت دائم در شانگهای مطالعه می‌کنیم
 
قاسمی درباره اجلاس شانگهای و عدم عضویت ایران بیان داشت: ما در شانگهای عضو ناظر هستیم. شانگهای یک سازمان مهم است و کشورهای مهمی آن را تشکیل می دهند. سطح حضور ما در اجلاس عمدتا در سطح معاون وزیر خارجه بوده و رئیس جمهوری شرکت نمی‌کند. در این اجلاس هم به دلایل مختلف، دکتر ظریف بعد از حضور در ترکیه به سمت آستانه رفت و در اجلاس شرکت کرد.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه کشورمان با بیشتر مقامات حاضر در اجلاس دیدارهای مفصلی داشت که سازنده و مثبت بود. با دولت قزاقستان به عنوان کشور دوست در حوزه منطقه ای و دوجانبه صحبت شد. البته بحث عضویت دائم، فرایند خود را طی می‌کند که بسیار طولانی و پیچیده است. بیش از ٣٠ سند و اساسنامه است که بر اساس مقررات ما، باید مطالعه و تصویب شود. عضویت ما در اجلاس اخیر در دستور کار نبود و بحث عضویت طولانی‌تر خواهد بود. ما اسناد را مطالعه می کنیم. این روند ادامه دارد و پیگیری خواهد شد. 
 
برگزاری نشست کارشناسی آستانه در مسکو 
 
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره علت تأخیر در برگزاری مذاکرات آستانه بیان داشت: طی روزهای آينده اجلاس كارشناسی آستانه را در مسكو خواهيم داشت. اگر به توافق برسيم می‌توانيم آستانه ٥ را برگزار كنيم. مباحث در آستانه کلان است و زمانی که باید در خصوص مناطق كم تنش صحبت شود كارها قدری پيچيده می‌شود. در سفر بسیار موفق وزیر خارجه ایران به ترکیه مفصل در این باره بحث شد و تفاهماتی صورت گرفت که می‌توانیم وضعیت بهتری را در اجلاس کارشناسی و آستانه ٥ داشته باشیم.
 
 ماشین‌های وزارتخارجه از کمپانی خاص خریداری می‌شود
 
وی در خصوص خودروهای قاچاق خریداری شده توسط وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها نیاز به تیترها و خبرهای مهیج دارند؛ اما وقتی خبری تکذیب می‌شود بهتر است آن را ادامه ندهند. هیچ خریدی در تهران برای اینگونه خودروها انجام نشده است، ما در سفارتخانه‌ها باید از نوع خاصی از اتومبیل استفاده کنیم که با هماهنگی و از کمپانی‌های خاص خردیداری می‌شود. ما هیچ نیازی به این اتومبیل ها نداریم و این خبر از اساس نابجا و تکذیب‌کردنی است.
 
 قاسمی درباره سد سازی ترکیه گفت:  توضیحات در این خصوص را از وزارت نیرو بخواهید. ترجیح می‌دهم در اینباره صحبت نکنم.
 
ناتوی عربی کپی‌برداری بود که با واقعیت‌های منطقه فاصله نداشت
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ناتوی عربی و بی رغبتی کشورها در این خصوص اظهار داشت: این کپی‌برداری‌ها از برخی واقعیت‌های جهانی می‌شود که با واقعیات منطقه بسیار فاصله دارد و باید تحولات را رصد کرد. ولی آنچه در نمایش ریاض شاهدش بودیم خیلی زود دگرگون شد. عربستان کشوری است که می‌تواند مسائل خود را داشته باشد و به هر جا که بخواهد سفر کند.
 
وی در خصوص رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحولات قطر گفت:  آقای ظریف از ساعات اولیه، رایزنی‌های زیادی را در این خصوص آغاز کردند و سفری به ترکیه داشتند که مسائل متنوعی را شامل می‌شد از جمله موضوعات دوجانبه سوریه و منطقه بود. در آستانه نیز با 9 مقام عالیرتبه صحبت شد و امیدوارم تاثیرات مثبت خود را داشته باشد.
 
قاسمی درباره سفر ظریف به نروژ گفت: ظريف عازم اسلو شد و در آنجا ملاقات‌های حاشيه‌ای درباره مسائل منطقه خواهد داشت.
 
در سدسازی ترکیه مسائل امنیتی و زیست محیطی خود را با جدیت دنبال می‌کنیم
 
وی در خصوص سد سازی ترکیه گفت: ایران موضوع سد سازی ترکیه را با نگاه امنیتی و زیست محیطی با جدیت پیگیری می‌کند و مسائل مرزی را با دقت کافی و اشراف بسیار دنبال کرده و می‌کند. دولت ایران در خصوص همه مرزها و منافع ملی خود حساس است و با مقامات کشور همسایه گفتگو را دنبال کرده و می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات اردوغان گفت: اردوغان رئیس جمهور کشور دوست ما ترکیه است که با رأی مردم انتخاب شده، سیاست‌های این کشور مربوط به خودشان است و ما روابط را بر اساس منافع و حق همسایگی دنبال می‌کنیم و امیدواریم روزبه‌روز این روابط را گسترش دهیم.
 
 سیاست‌های تحریمی عمدتا پوسیده و شکست خورده است

قاسمی در خصوص تصویب طرح افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: سیاست‌های تحریمی عمدتا پوسیده و شکست خورده است و نمی‌تواند پاسخگوی هیچ خواسته‌ای باشد و نوعی آب در هاون کوبیدن است. دولتمردان آمریکا نباید تجربه شکست‌خورده را بار دیگر تجربه کنند تا مجبور نشوند مجددا عقبگرد کنند. باید دید نتیجه چه خواهد شد، اگر تحریم‌ها در کمیته روابط خارجی تصویب شود، به صحن علنی می‌رود و بعد از آن به رئیس جمهور می‌رسد و خطاب ما همینجاست. البته موارد زیادی بوده که در این مرحله ابتر مانده است. این یک نوع عدم حسن نیت تلقی می‌شود و دولت آمریکا نباید در این مسیر قرار گیرد، به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم مجددا خطا نکنند و راه و بیراه را اشتباه نروند. ما در کمیسیون برجام این تحرکات را رصد کرده و پیگیری می‌کنیم و در هر نقطه‌ای که لازم بدانیم اقدامی کنیم، سیاست خود را دنبال می‌کنیم. این روند جز ایجاد مشکل و زحمت برای خود آمریکا ارمغان دیگری نخواهد داشت.
 
کسانی‌که ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم را نمی‌خواهند در چابهار کارشکنی می‌کنند

وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص کنار کشیدن هندی‌ها از بندر چابهار گفت: طرح چابهار بسیار عظیم است که در توسعه منطقه موثر خواهد بود. آنهایی که ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم را نمی‌خواهند در این گونه پروژه‌ها کارشکنی‌هایی داشته‌اند، بخشی از وضعیت فعلی منطقه ناشی از فقر است که در پس سیاست‌های برخی قدرت‌ها حادث شده که با اراده کشورها این موضوع قابل رفع است و اراده ملت‌ها و کشورها بر این نوع معضلات فایق می‌آید.
 
تبادلات ارزی از عمان و چین به زودی حل خواهد شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتقال ارز به کشور و مسائل ناشی از آن گفت: درباره عمان مسائلی وجود داشت که از مدت‌ها در دیدارهایی که بین کارشناسان دو کشور انجام شد، مکانیزم لازم به دست آمد. درباره چین این موضوع به تحریم بازنمی‌گردد؛ بلکه برخی مقررات داخلی دولت چین درباره صادرات واردات بود که در حوزه پتروشیمی هم وجود داشت که طی یکی دو هفته گذشته بحث شده و انشاءلله به‌زودی حل خواهد شد.
 
مذاکرات افغان - افغان راه حل بحران افغانستان است
 
 قاسمی در خصوص انفجار افغانستان، تظاهرات و بحران‌های سیاسی آن خاطرنشان کرد: اتفاقاتی كه در افغانستان رخ داد و انفجارهای تروريستی منجر به شهادت تعداد زيادی از مردم این کشور شد که امری دردآور و نگران کننده است. تصور ما اين است كه بدخواهانی وجود دارند كه می‌خواهند نظم و ثبات را در این کشور تحت تاثير قرار دهند. ما از گروه‌ها دعوت كرديم كه مسائل و مشكلات خود را در پشت ميز مذاكره حل و فصل کنند. اجلاس كابل هم به همين منظور تشکیل شد. معتقدیم مذاکرات افغان - افغان باعث ايجاد ثبات در این کشور می‌شود ما همه به دنبال مرزهای امن و ثبات در اين كشور هستيم و به تلاشمان در اين زمينه ادامه می‌دهيم.
 
 دیدار مفصل ظریف با اردوغان و مرور مسائل منطقه
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره همگرایی بین ایران و قطر گفت: ما با همه همسایگان تا جای ممکن رابطه خوب داشته‌ایم و روابط با قطر خوب بوده و تماس‌های ما برقرار بوده و با بقیه کشورهای منطقه هم این علاقمندی وجود داشته، ما با ترکیه هم به دلایل مختلف و پیشینه روابط همواره در گفتگو بوده‌ایم که اختلاف‌نظرهایی بوده اما مانع دوستی ما نبوده است. در دیدار مفصل ظریف با اردوغان مسائل را مرور کردیم، علاقمندیم که کشورها از طریق گفتگو مسائل خود را حل کنند.

وی در خصوص برخی دوگانه‌سازی‌ها نسبت به قدرت دفاعی و دیپلماسی کشور گفت: در کلان و از نگاه امنیت ملی چنین چیزی نیست و این مجموعه‌ها پازلهایی هستند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند. دیپلماسی بدون توان دفاعی و توان دفاعی بدون دیپلماسی کامل نخواهند بود.
 
قاسمی درباره موضوع اخوان و تأثیر آن بر روابط قطر و ترکیه گفت: پارامتر مهمی است که نمی‌تواند بی‌تأثیر باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار