معاون سازمان امور مالیاتی گفت : در صورتی که مالیات ها بصورت الکترونیکی محاسبه و دریافت شود دیگر اعتراضی از سوی مودیان به وجود نخواهد آمد.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نادر جنتی معاون سازمان امور مالیاتی در گفتگوی 18:30 شبکه خبر با بیان اینکه پایان خرداد ماه آخرین مهلت ارائه اظهار نامه های مالیاتی است، گفت: صاحبان مشاغل و اصناف می توانند در فرصت باقی مانده بصورت الکترونیکی اظهار نامه های خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه امسال تکمیل اظهارنامه مالیاتی صرفا بصورت الکترونیکی صورت می پذیرد افزود: در راستای ارائه خدمات مناسب و تسهیل در پرداخت مالیات، امکان پرداخت الکترونیکی مالیات نیز فراهم شده است.

این مقام مسئول افزود: مودیان می توانند با ارائه اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه و پس از اخذ کد رهگیری، مالیات مربوطه را نیز بصورت الکترونیکی پرداخت نمایند و با اجرای این خدمت نیازی به حضور مودیان به ادارات مالیاتی نیست و با اخذ کد رهگیری از سامانه مذکور، نیازی به ارسال نسخه کاغذی اظهارنامه مالیاتی نیست و اخذ کد رهگیری به منزله تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.
 
معاون سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: کسانیکه تا پایان تاریخ مقرر اقدام به ارائه اظهار نامه نکنند مشمول جریمه می شوند که 30 درصد از این جریمه غیر قابل بخشش است.

جنتی با بیان اینکه با مجهز شدن سازمان امور مالیاتی به سیستم های الکترونیکی نیاز به حضور فیزیکی صاحبان مشاغل و اصناف در ادارت مالیات نیست گفت: کسانیکه در سال 94 کمتر از یک میلیارد تومان فروش داشته اند نیاز به اظهار نامه ندارند و جزه گروه سوم قرار می گیرند.

جنتی افزود: این افراد مالیات خود را از طریق سیستم پرداخت می کنند و با افزایش 8 درصدی مالیات سال بعد آنها یعنی  سال 95 نیز محاسبه می شود. 

معاون سازمان امور مالیاتی با تاکید بر ایجاد منابع جدید مالیاتی ادامه داد: با توجه به اصلاح قانون مالیاتی در سال 94، همه دستگاه هاموظف شدندبا سازمان امور مالیاتی همکاری کنند.

وی بر شفافیت اظهار نامه ها و ارائه مدارک تاکید کرد و افزود: چنانچه آیین نامه جدید در مجلس تصویب شود ( ماده 169 ) و ما از طریق بانک دسترسی به حساب ها اصناف داشته باشیم، مالیات ها بصورت الکترونیکی محاسبه و دریافت می شوند.

وی گفت:در اینصورت تراکنش های بانکی از طریق بانک گرفته می شود و شفاف سازی واقعی حاصل می شود لذا هیچگونه اعتراضی از سوی مودیان در خصوص میزان مالیات محاسبه شده به وجود نخواهد آمد . 
 
بر اساس این گزارش ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف در خصوص وضعیت فعالان اقتصادی بازار و مشکلات پیش روی آنها برای پرداخت مالیات گفت: به دلیل رکودی که در سال های اخیر داشتیم اصناف درآمد خاص و چشمگیری نداشتند و خیلی از آنها از سرمایه می خورند .

وی ادامه داد:براساس اطمینان دو طرف باید بر اساس همین اظهار نامه ها اقدام شود و نیاز به گرفتن مدارک نیست.

این مقام مسئول افزود :برخی ممیزها بدون اسناد و مدارک ، برگه تشخیص با ارقام بالا برای اصناف پر می کنند و با اینگونه موارد نیز باید برخورد شود.

درستی تاکید کرد: ما مخالف این نیستیم که از اصنافی که کار کرده اند و درآمد داشته اند ، مالیات گرفته شود اما باید بیشتربه دنبال دانه درشت هایی باشیم که مالیات نمی دهند و نباید به افرادی که به دلیل رکود، کاهش درآمد داشته اند فشار بیاوریم.

وی ادامه داد: برخی افراد اصلا پرونده مالیاتی ندارد چه برسد به اینکه اظهار نامه ارائه کنند.

نایب رئیس اتاق اصناف در پایان گفت: امیدواریم پایان مهلت اعلام شده از پایان خرداد ماه به یک هفته بعد موکول شود تا مودیان وقت کافی برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی خود داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار