لرستان؛

راه‌اندازی مرکز سلول‎های بنیادین خون‎ساز در لرستان

مدیر کل انتقال خون استان از راه‌اندازی مرکز سلول‎های بنیادین خون‌ساز در لرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ عادلی،گفت: این مرکز در پایگاه انتقال خون استان راه‌اندازی شده و نمونه‎ای از خون افراد در قالب چند سی سی از طریق مرکز سلول‌های بنیادین گرفته و به تهران ارسال می‎شود تا اطلاعات آنان در سیستم ذخیره شد.

وی افزود: نیاز است مردم لرستان در این مرکز نیز با گذشت و بخشش خود حضور داشته باشند تا از آنان خونگیری شود چرا که خون آن‌ها برای بیماران سرطانی، پیوندی‎های کلیه و مغز و استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عادلی افزود: در ماه مبارک رمضان نیاز به خونگیری افزایش پیدا می‎کند و این درحالیست که در روز باید ۷ برابر نیاز روزانه خون ذخیره داشته باشیم.

مدیر کل انتقال خون لرستان یادآورشد: خون سالم از جامعه می‎خواهیم اگر فردی ۵ بار خون اهدا می‎کند ۵ بار مورد آزمایش قرار می‎گیرد و این صحت سلامت فرد را گوشزد می‎کند.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۲ هزار و ۶۶۸ مراجعه کننده در سال گذشته ۹۳۱۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۸۰ درصد این افراد متاهل، ۹۰ درصد مردان، ۱۰ درصد زنان و ۱۷ درصد برای بار اول مراجعه کردند.

عادلی گفت: اهداکنندگان مستمر خون در سال ۹۵، ۵۷ درصد بودند و تعداد اهدا کنندگان ۸ درصد نسبت به سال گذشته (۱۳۹۴) افزایش داشته است.

عادلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۴ خردادماه هر سال مصادف با روز جهانی انتقال خون است، اظهار کرد: آمار‌ها نشان می‎دهد از هر سه نفر در کل دنیا یک نفر به خون و فراورده‎های خونی نیاز پیدا می‎کند.

وی با تاکید براینکه اگر بخشش مردم نباشد قطعا سازمان انتقال خون معنا ندارد، افزود: براساس معیار‌ها اهدای خون شرایطی (سن، وزن و جنسیت) دارد به این معنا که افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال می‌توانند خون اهدا کنند و وزن این افراد نباید کمتر از ۵۰ کیلوگرم باشد.

مدیر کل انتقال خون لرستان تصریح کرد: آقایان در سال می‌توانند ۴ بار و بانوان ۳ بار اهدای خون داشته باشند البته بانوان پس از یائسگی می‌توانند به مانند آقایان ۴ بار اهدا داشته باشند.

عادلی اضافه کرد: در شهرستان‎های خرم‌آباد (دو مرکز) و در بروجرد (یک مرکز) و الیگودرز (یک مرکز) انتقال خون وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند باید دارای شرایط اختصاصی سلامت جسمانی از لحاظ مغز و اعصاب، کلیه‎ها، دستگاه گوارش و قلب و عروق باشند، گفت: افرادی که در زندان و معتاد تزریقی بودند و یا رفتارهای پرخطر داشتند امکان وجود بیماری‎های عفونی (هپاتیت، ایدز، سیفلیس) در آن‌ها زیاد است پس این افراد جایز به اهدای خون نیستند.

انتهای پیام / د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.